طاهره تختی نویسنده و شاعر کردستانی گفت: در دوران پیش از انقلاب، شاعران زن و متعهّد، فضایی برای جولان و ارائه اندیشه‌های خود در قالب شعر نداشتند .
کد خبر: ۹۳۱۹۸۸۲
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سبب گسترش حضور زنان در همه عرصه‌های اجتماعی شده است، یکی از جلوه‌های این حضور را می‌توان در افزایش چشمگیر تعداد داستان نویسان زن مشاهده کرد زنانی که دارای تحصیلات عالیه هستند و این امر در به کارگیری زبان و تکنیک درست داستان نویسی از سوی آن‌ها تاثیر گذاشته است.
 
شاعرانی که در دوره پیش از انقلاب به درون خود خزیده یا فرصت فریاد نمی‌یافتند، در عصر انقلاب حجاب‌ها و بند‌ها را گسستند و آتش انقلاب را در مجمر شعر نهاده، آنچنان اشتیاق و هیجانی ایجاد کردند که در تاریخ ادبیات مردمی ما توانست جایگاه خاصی برای خود بیابد.

طاهره تختی شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در طول سال‌های پس از انقلاب، تلاش‌های زیادی در تولید محتوای غنی در زمینه‌ی شعر صورت گرفته و به نتایج خوبی نیزدر این حوزه دست یافته‌ایم که یکی از این افتخارات پرورش بیش از ۴۰۰۰ شاعر و داستان نویس زن بوده‌است.

وی گفت: در سال‌های پس از انقلاب با حذف نگاه جنسیتی و تبعیض گرایانه، عملا" شاهد حضور فعال زنان فرهیخته در عرصه‌های گوناگون بویژه عرصه‌ی ادبیات و هنر بوده‌ایم که در رأس همه، نگاه مثبت و دید وسیع رهبر فرزانه انقلاب نسبت به ادبیات، خاصه نسبت به شعر، و برپایی جلسات پُربار شعرخوانی، خود مسبب ایجاد انگیزه در شعرای جوان گردیده و هر ساله شاهد ظهور شاعران جوان و متعهدی هستیم که قلمشان محکم و اشعارشان غنی و پُر محتو است.

این شاعر و نویسنده کردستانی عنوان داشت: شعر یک ثروت ملی است که اگر با ایجاد فضای مناسب در مسیر صحیح به کار گرفته شود می‌تواند زمینه ساز بروز استعداد‌های بالفطره جامعه در تمامی عرصه‌ها باشد.

تختی گفت: در دوران پیش از انقلاب، شاعران زن و متعهّد، فضایی برای جولان و ارائه اندیشه‌های خود در قالب شعر نداشتند و بهترین شاعران ما در آن دوران مجال این را پیدا نمی‌کردند که در منظر عموم اشعار غنی خود را ارائه دهند.

وی افزود: شاعرانی توانمند مانند مرحوم اخوان ثالث و مرحوم امیری فیروزکوهی که بزرگان شعر بودند؛ اشعار غنی خود را در جلسات خصوصی ارائه می‌نمودند و این اشعار در منظر عموم تجلی پیدا نمی‌کرد؛ بنابراین شاعران جوان متعهد مجالی جهت بروز تراوشات فکری خود پیدا نمی‌کردند و منزوی می‌شدند.

تختی تصریح کرد: با توجه به فضای حاکم بر رسانه‌ها، قطعا" این محدودیت‌ها برای بانوان شاعر فرهیخته، بیشتر نمود پیدا می‌کرد. فضای رسانه‌ای که در آن اشعار بی‌محتوا و کوچه بازاری به عنوان اشعار عاشقانه به مخاطب ارائه می‌گردید؛ قطعا"ظرفیت ارائه اشعاری به معنای واقعی کلمه عارفانه و عاشقانه را در این میان از دست می‌داد.

وی گفت: در دورن‌های قبل از انقلاب زنان فرهیخته و شاعر نمی‌توانستند در فضای رسانه‌ای مسمومی حاکم موجودیت داشته باشند و شور و استعداد نهفته آن‌ها بروز پیدا نمی‌کرد.

این شاعر کردستانی یاداور شد: در سایه پیروزی انقلاب اسلامی و در طول این سال‌ها برخی از نهاد‌های اجرایی تلاش‌هایی در زمینه‌ی پرورش شاعران متعهد خصوصا در حوزه زنان شاعر داشته‌اند که در این میان نقش ویژه‌ی حوزه هنری از سایر نهاد‌های فرهنگی مربوطه بسیار پر رنگ‌تر و امید بخش‌تر بوده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه کلیدی ادبیات در هویت بخشی به تمدن و فرهنگ هر قومی افزود: در سال‌های اخیر سیاست‌های توسعه‌ای و الزامات و اولویت‌های این بخش از سوی نهاد‌های اجرایی، به‌خوبی طراحی و رعایت نشده است؛ و از جانبی دیگر شعارزدگی و سطحی اندیشی از آفت‌های توسعه‌ی حوزه‌ی ادبیات در سال‌های اخیر است.

تختی در پایان گفت: تغییر نگرش به حوزه‌ی ادبیات، تقویت نمودن بخش پژوهشی و آموزشی، کارآفرینی در بستر ادبیات و اعتقاد راسخ به اصل تمدن‌سازی در حوزه‌ی ادبیات، مهمترین راهکار توسعه و تقویت این بخش در آینده خواهد بود.
 
انهای پیام/
ارسال نظرات