خبرهای داغ:
کتاب ۲ جلدی فعالیت‌ها و مبارزات آیت الله ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک با حضور وزیر اطلاعات در مدرسه امام موسی کاظم (ع) قم رونمایی شد.
کد خبر: ۹۳۱۹۹۹۲
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم،، مدیرکل اطلاعات استان قم در این آئین با بیان اینکه از آغاز مبارزات علیه استعمار و استبداد علمای عالم حوزه در صف اول این مبارزات قرار داشت، گفت: آیت الله مکارم شیرازی یکی از ستارگانی است که در دوران جوانی با نبوغ خود در این عرصه ورود و به روشنگری نسل جوان پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی ادامه داد: ۹ سال پیش از آغاز نهضت امام، فعالیت روشنگری آیت الله مکارم آغاز شد و با شروع نهضت امام، این مرجع تقلید یکی از سابقون و شخصیت‌های تاثیرگذار درحرکت انقلاب بود.

وی گفت: آیت الله مکارم شیرازی در طی دوران مبارزاتی خود علیه حکومت پهلوی، آزار و اذیت، زندانی، شکنجه و تبعید را به جان خرید.

مدیرکل اطلاعات قم ادامه داد: مبارزات این عالم برجسته درقالب ۲ جلد کتاب بر اساس اسناد ساواک به زیور تبع درآمده‌است.

وی گفت: بررسی اسناد ساواک نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های آیت الله مکارم شیرازی به صورت دقیق زیر نظر ساواک بوده‌است و وی با وجود این شرایط لحظه‌ای از مبارزه خود دست نکشید.

این کتاب و اسناد موجود در آن که مجموعه‌ای از اسناد محرمانه ساواک پیرامون فعالیت‌های آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است به همت وزارت اطلاعات و مرکز بررسی اسناد تاریخی کشور جمع آوری و به چاپ رسیده‌است.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی را می‌توان یکی از موثرترین روحانیون و شخصیت‌های مبارز علیه حکومت پهلوی به شمار می‌رود که در به ثمر رسیدن مبارزات انقلابی مردم مسلمان ایران نقش کلیدی ایفا کرد.

در این بین سال‌های آغازین نهضت امام خمینی (ره)، بخش مهمی از مبارزات آیت‌الله مکارم شیرازی را تشکیل می‌دهد؛ انتشار مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام»، انتشار مقالات کوبنده علیه حکومت در روزنامه‌های کثیرالانتشار و ایراد سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها، از شاخص‌ترین فعالیت‌های وی علیه حکومت پهلوی بود.

وی برای تغذیه فکری جوانان، در سال ۱۳۳۷ شمسی به همراه گروهی از دانشمندان و فضلای حوزه علمیه قم، ماهنامه علمی و دینی درس‌هایی از مکتب اسلام را منتشر نمود.

با شروع نهضت اسلامی در ابتدای دهه ۱۳۴۰ آیت‌الله مکارم شیرازی به این نهضت پیوست و مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را آغاز کرده و در این راه متحمل زندان‌ها و تبعید‌های بسیاری شد.

وی در خرداد ۱۳۴۲ توسط حکومت شاه مدتی زندانی شد و پس از آزادی مبارزات خود را از سر گرفت. این مرجع تقلید بعد از قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت و اخلال در نظم و آسایش عمومی» در ۲۱ دی ماه همان سال به شهر‌های چابهار و در ادامه به مهاباد و انارک نائین تبعید شد که در مرداد ماه ۱۳۵۷ از تبعید رهایی یافت و با شدت گرفتن حوادث انقلاب به تهران آمد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها