علی قربانی گفت: اگر سیاستمداران نگاه خود را از غرب بردارند جمهوری اسلامی می تواند اقتصاد را توسعه دهد و این قدرت را در سراسر دنیا برقرار کند.
کد خبر: ۹۳۲۰۲۲۷
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، استاد دانشگاه البرزگفت: دشمن در زمینه اقتصادی پیروز کشور نبوده بلکه مشکل اصلی ناکارآمدی اقتصادی است.

علی قربانی ادامه داد: کارگزاران در طول 42 سال گذشته برنامه مدونی نداشته اند و بیشتر چشم شان به خارج از کشور و مذاکره بوده است در صورتی که تکیه بر توان داخلی مشکل اقتصادی کشور را برطرف می کند.

وی افزود: اقتصاد آمریکا بر مبنای سلطه، سلطه گری و سلطه پذیری تعریف شده که مهمترین مؤلفه سلطه اقتصادی "غرب" است. در طول 42 سال گذشته کسی این موضوع را پیگیری نکرده و نهایتا این اتفاق افتاده و کسی اقتصاد کشورمان را از این جریان شکننده اقتصاد غربی جدا نکرده است لذا ما در عرصه اقتصادی شکست خوردیم و علت شکست ما غرب نیست.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برخی سیاسیون علت شکست را به تحریم گره می زنند در صورتی که تکیه بر توان داخلی، اقتصاد کشور را پویا می کند زیرا با توجه به فرصت ها و منابعی که در کشور ما وجود دارد نباید دچار تلاطم های اقتصادی شویم.

قربانی با بیان اینکه قدرتمندی هر کشوری به یک سری علل و عوامل بستگی دارد، گفت: سطح علمی کشور یکی از این گزینه ها است و امروز ایران در جایگاه 11 تا 13 دنیا قرار دارد. دومین عامل، تاثیرگذاری در امنیت ملی، منطقه ای و جهانی است که امروز ایران در این زمینه در برد جهانی قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر ایران قبل از انقلاب اسلامی به دنبال این بود که نقش ژانداری را در منطقه ایفا کند، در زمان شاهنشاهی ایران گروهبان منطقه بود و الان سردار منطقه است.

این استاد استانی افزود: امروز تمدن جدیدی شکل گرفته که کاملا دیجیتالی است. برخلاف تعریف سیاستمداران دنیا، این تمدن به سرعت در حال شکل گیری است. این تمدن جهان شمول، دموکراسی محور، مردم محور و شبکه محور است و امروز رسانه این قدرت را در اختیار مردم قرار داده که حرف خود را بزنند و این مهمترین ویژگی این تمدن است.

قربانی با بیان اینکه این تمدن به معنای حکمرانی مجازی نیست، گفت: در این تمدن مردم تصمیم گیرنده هستند، امروز حدود 146 میلیون نفر عضو این شبکه ها هستند و تاثیرگذاری مطالب در این فضا از فضای حقیقی جلوتر رفته است لذا این فضا دیگر مجازی نیست.

وی با بیان اینکه تهاجم می تواند یک راهبرد دفاعی باشد، گفت: مولفه های قدرت و به تبع آن شکل تهاجم عوض شده و گاهی تهاجم یک کلمه، حرف و یا تفکر است. لذا ما در مرحله قدرت تهاجمی قرار داریم و توان این را داریم در هر نقطه ای از دنیا هر تهدیدی که متوجه جمهوری اسلامی است را پاسخ دهیم و ابزار این تهاجم تمدن دیجیتالی با قلم رسانه و با محوریت جوانان است.

این مدرس دانشگاه البرزی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد ضعف هایی داریم اما این ضعف ها بنیادی نیست. اگر سیاستمداران نگاه خود را از غرب بردارند جمهوری اسلامی می تواند اقتصاد را توسعه دهد و این قدرت را در سراسر دنیا برقرار کند.

قربانی گفت: برخی از مسئولین شعار انقلابی می دهند اما انقلابی نیستند، لذا ما باید یک تفکیکی قائل شویم. نسل امروز این را نمی پذیرد برخی از مسئولین روبروی انقلاب و مردم ایستاده اند.

وی ادامه داد: اسلام به جمهوریت هویت می دهد و ما باید مراقب باشیم که جمهوریت نظام آسیب نبیند این ضربه ای نیست که به انقلاب آسیب بزند به اسلام ضربه می زند.

این پژوهشگر برتر استانی با بیان اینکه قوه قضاییه هنوز به اندازه کافی مستقل نیست، گفت: در کشورهای توسعه یافته قوه قضاییه کاملا مستقل است و کاری به ملاحظات سیاسی ندارد و سریع وارد عمل شده و برخورد می شود البته اکنونن شاهد نشانه های آن هستیم ولی به آن اندازه مستقل نیست.

قربانی افزود: کشوری که انقلابی است نباید اداری کار کند این انقلابی نیست. انقلابی باید 24 ساعته کار کند، انقلابی بودن در عملکرد است و معیار انقلابی بودن عمل انقلابی بودن است. عدم برخورد قاطع و جدی با مفسدین یکی از آسیب های اقتصاد است. در برخورد با مفسدین اقتصادی ملاحظات سیاسی در نظر گرفته می شود و این آفت است و به استقلال قوه قضاییه و خروجی آن به اقتصاد آسیب می زند.

وی تصریح کرد: عدالت آنطور که مردم انتظار دارند نیست و بی عدالتی در عملکرد مسئولین موج می زند و ما این بی عدالتی را در سطح جامعه می بینیم. ما با شاخص های حکومت اسلامی خیلی فاصله داریم ولی جمهوری اسلامی هستیم.

این مدرس استانی تاکید کرد: رفتار کارگزاران فعلی اموی و عباسی است، قدرت گرایی در برخی مسئولین موج می زند و این موضوع مردم را اذیت می کند. هم نظام و هم مردم باید کار کنند، زمینه های نظارت مردم بر عملکرد مسئولین باید بیشتر شود، ما در برخی جاها زمینه نظارت و دخالت مردم را محدود کردیم و جایگزین آن را قانون کردیم.

قربانی در خاتمه خاطرنشان کرد: کرونا صدمات زیادی به ما زد اما اگر کرونا نبود 15 الی 20 سال دیرتر از این فضا استفاده می کردیم ولی امروز رسانه و فضای مجازی به قدری نفوذ دارد که آموزش می دهد، بخش دورکاری ادارات راه اندازی شده است لذا 10 سال آینده تغییرات ساختاری در کشور به واسطه ابزار رسانه رخ می دهد و کسانی که قدرت و دانش استفاده از این فضا را ندارند، بی سواد محسوب می شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها