رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه ظرفیت بالایی دارد که به جز علم، پژوهش، اقتصاد و عزت در سیاست خارجی، در موضوع‌هایی مانند اخلاق و معنویت پیشگام باشد.
کد خبر: ۹۳۲۰۵۴۹
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست مسئولان کانون‌های بسیج اساتید سراسر کشور به مناسبت دومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت دولت اسلامی به‌صورت ویدئوکنفرانس در سالن جلسات شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این نشست ضمن تبریک به مناسبت ورود انقلاب اسلامی به چهل و سومین سال حرکت پرشکوه و ارزشمند خود در عالم اظهار کرد: پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری، گفتمان‌سازی آن توسط افراد و نهاد آغاز شده است اما کافی نیست و باید تداوم یابد.

وی افزود: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد جنگ تمام‌عیار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی توسط سلطه‌گران علیه نظام جمهوری اسلامی هستیم و مشکلاتی را بر سر راه ما به وجود آورده است که البته با استقامت مردم، دشمنان راه به جایی نخواهند برد.

دانشجویان مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هستند

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: امیدواریم در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب بتوانیم با کمک مجموعه‌های انقلابی و سرعت بیشتر، اهتمام جدی‌تر و توجه به ظرفیت‌ها حرکت بهتر و سریع‌تری داشته باشیم. اگر ما خودمان را عضو بسیج اساتید و جامعه استادی حاضر در فضای دانشگاهی می‌دانیم، دانشجویان به دلیل اینکه جوان هستند، مخاطبان اول و اصلی این بیانیه محسوب می‌شوند. مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب، ملت ایران و به‌خصوص جوانان است. جوان‌هایی که بناست گام دوم ۴۰ ساله انقلاب را طی کنند. طبیعتاً جامعه دانشگاهی اگر مخاطب اول باشد، بسیج اساتید به‌عنوان نماد جریان مؤمن انقلابی در اساتید دانشگاه‌ها، مسئولیت جدی‌تری بر دوش خود احساس خواهد کرد.

بیانیه گام دوم انقلاب افق بلندی پیش روی همه گشود

رستمی گفت: تردیدی نیست که این بیانیه را می‌توانیم در قالب‌های مختلفی تحلیل کنیم. اما یکی از نکاتی که در بیانات رهبر انقلاب یا فلسفه صدور این بیانیه است، در حقیقت برگرداندن ورق در دوره‌ای بود که به دلیل آن ممارست طولانی دشمن در القای ناامیدی و به نتیجه رساندن جنگ شناختی خود، ممکن بود بدنه جریان انقلابی احساس خمودی، سستی و ناامیدی کند. بنابراین نیاز به یک بازتعریف مجددی از اهداف انقلاب اسلامی وجود داشت و بیانیه گام دوم انقلاب افق بلندی را پیش روی همه گشود.

وی خاطرنشان کرد: این بیانیه به دشمن پیام داد که انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی برای ۴۰ سال دوم دارد و با صلابت به حرکت خود ادامه خواهد داددر واقع انقلاب در قالب نظام مطلوب مدیریت جهانی قرار نخواهد گرفت. دعوایی که دشمنان برای تمام شدن انقلاب و وارد شدن جریان انقلاب به جریان نظام سیاسی مطالبه می‌کنند. بارها هم تصریح کرده‌اند که چالش اصلی آن‌ها با نظام مستقر در جمهوری اسلامی این است که تکلیف خود را روشن نکرده که آیا یک انقلاب بوده یا یک نظام سیاسی است؟ اگر نظام سیاسی باشد، مسائل به راحتی حل می‌شود. اما رهبر انقلاب اشاره می‌کنند که گام دوم ۴۰ ساله انقلاب اسلامی آغاز شده، دارای گام‌های بعدی است و خاموش نخواهد شد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: جریان دشمن در تمام ابعاد خود حرکت‌هایی دارد و اولین محیطی که حرکت‌های دشمن، را نشان می‌دهد یا اولین نقطه اصابت شلیک‌ها فضای جوان فرهیخته دانشگاهی استجوان دانشجو در محیط‌های علمی، فضای مجازی، ابزارها و قالب‌های مختلف ارتباطی، اولین مخاطب در جلوی دشمن است. در این راستا اساتید انقلابی به‌عنوان فرماندهان حاضر در میدان، پرچمدارانی هستند که از نسل جوان مراقبت کنند.

ظرفیت بالای دانشگاه برای پیشگام شدن در عرصه اخلاق و معنویت

رستمی عنوان کرد: مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان و دانشگاهیان هستند و دانش‌محور بودن بیانیه مهم است. توصیه‌های هفتگانه‌ای که مقام معظم رهبری در این بیانیه فرموده‌اند و حتی توصیه به معنویت و اخلاق، نقش مؤثر ما دانشگاهیان را بیشتر از گذشته می‌کند؛ دانشگاه نقش مهمی در الگوسازی رفتارهای معنوی در جامعه دارد. بی‌تردید این جریان عظیمی اعتکاف دانشجویی و اردوهای جهادی که برگرفته از سنت و اندیشه ارزشمند اهل بیت‌ (ع) است، در فضاهای دانشگاهی بازتولید و تبدیل به جریان عمومی جامعه شد. دانشگاه ظرفیت بالایی دارد که به جز علم، پژوهش، اقتصاد و عزت در سیاست خارجی، در موضوع‌هایی مانند اخلاق و معنویت پیشگام و اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه جوان دانشگاهی آماده بودن خود را  در همه عرصه‌ها همیشه نشان داده است، افزود: اساتید به‌عنوان فرماندهان جنگ نرم باید طراحی مناسبی از عملیات دشمن، برای دانشجویان داشته باشند. رهبر انقلاب پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب، در یک جلسه‌ای فرمودند کاری کنید که این بیانیه تبدیل به گفتمان عمومی شود. باید تلاش کنیم که این مهم اتفاق بیفتدرهبر انقلاب باورشان این است هر موضوعی که می‌خواهد تبدیل به گفتمان عمومی می‌شود، بدون اینکه مطالبه‌گر داشته باشد پیش می‌رود و بدون اینکه متولی داشته باشد، حوزه‌های جدیدی را فتح می‌کند و به قلمرو خود می‌افزاید. چرا که تبدیل به گفتمان شده است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری به تعبیر رهبر انقلاب به گفتمان عمومی تبدیل شده است. ایشان می‌فرمایند آن موقعی که من مطالبه می‌کردم که باید در علم سرآمد باشیم، خیلی‌ از افراد باور نمی‌کردند و می‌گفتند با محدودیت‌ها، عقب‌ماندگی تاریخی و تحریم‌ها، پیشرو بودن در بحث علم چه حرفی است! در واقع رهبر انقلاب، خودشان در این زمینه مطالبه‌گری کردند و متولی گفتمان‌سازی تولید علم شدند و امروز به گفتمان عمومی تبدیل شده است؛ همچنین درباره بیانیه گام دوم، عناصر این بیانیه توسط رهبر انقلاب چه بسا سال‌ها قبل از صدور بیانیه مطالبه‌گری شده است.

رستمی افزود: مباحث اخلاق و معنویت، علم و پژوهش، توانمندی در حوزه اقتصاد، عزت و اقتدار در حوزه سیاست خارجی و... چیزهایی نیست که بگوییم رهبر انقلاب اولین بار در بیانیه گام دوم از ما مطالبه کرده‌اند. در واقع بیانیه گام دوم به‌عنوان یک بیانیه راهبردی، طرح کلان بالاتر از چشم‌انداز و تعیین تکلیف ۴۰ ساله حرکت جامعه است. برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با اینکه کارهای خوب و ارزشمندی صورت گرفته است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش مضاعف کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب گفت: جریان انقلابی در فضای حقیقی خوب عمل می‌کند. در واقع در فضای حقیقی، توانمندی و جلوه‌های ارزشمند جریان مؤمن ملموس است. اگر انسان بدخواه، بدطینت و بدسابقه‌ای می‌خواست که در فضای دانشگاهی حضور پیدا کند، تا جایی که ممکن بود اجازه نمی‌دادیم. اگر یک مجموعه‌ای می‌خواستند گرد هم بیایند و حرکت نادرستی انجام دهند، با ابزارها و مقرراتی که به درستی وضع شده بود، جلوی فعالیت آن‌ها را می‌گرفتیم. در همان زمان که ما در فضای حقیقی میدان را در اختیار داشتیم، جریان معارض در فضای مجازی مشغول به کار بود. باید جریان انقلابی، خود را در فضای مجازی تقویت کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  ادامه داد: باید مطالبات رهبر انقلاب را در فضای مجازی به درستی تبیین کنیم. گفتمان‌سازی فقط این نیست که در مساجد با پروتکل‌های بهداشتی سخن بگوییم، بلکه باید حضور پررنگی در فضای مجازی برای گسترش اهداف انقلاب اسلامی داشته باشیمفضای مجازی دارای دو فرصت و یک تهدید است. یکی از فرصت‌ها این است که ضربات دشمن را بشناسیم و بدانیم از کدوم نقاط ضربه می‌خوریم. فرصت بعدی فضای مجازی، استفاده از این ابزار برای پاسخ به دشمن است. البته تهدید هم وجود دارد. مثلاً ممکن است صفحات‌ مجازی خودتان به دلیل انتشار عکس‌های شهید سلیمانی بسته شده باشد، اما این آسیب‌ها و رنج‌ها در مقابل فرصت‌های فراوانی که وجود دارد، چیزی نیست.

رستمی تأکید کرد: باید در مسیر تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، نقاط سرعت‌گیر را بشناسیم، دست‌اندازها را ببینیم، چهارراه‌های پرخطر و جاده‌های حادثه‌خیز را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع کنیم. امیدواریم بتوانیم فرصت‌های عظیمی را که کمتر در اختیار مؤمنان در طول تاریخ قرار گرفته و امروز انقلاب در اختیار مؤمنان قرار داده، به فعلیت برسانیم.

انتهای پیام/

منبع : آنا
ارسال نظرات