به بهانه روند افزایشی کرونا در یزد؛

خیز موج چهارم کرونا در استان یزد/ عادی انگاری کار دست یزدی ها می دهد

چهار شهرستان استان یزد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، این در حالی است که قبل از این تقریبا همه شهرستان‌های آستان در وضعیت آبی قرار داشتند.
کد خبر: ۹۳۲۱۶۴۵
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، هرچند اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه موجب شد تا روند افزایشی کرونا در یزد از آذرماه کاهشی شود و در دی‌ماه شاهد کاهش قابل توجه تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و همچنین فوتی‌های کرونایی در استان یزد باشیم. با این وجود، چند هفته‌ای است که نه تنها روند کرونا کاهشی نیست بلکه حتی شاهد شیب ملایم افزایش بیماران کرونایی در استان هستیم.

چهار شهرستان یزد در وضعیت زرد کرونایی

به طوری که در حال حاضر چهار شهرستان استان یزد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، این در حالی است که قبل از این تقریبا همه شهرستان‌های آستان در وضعیت آبی قرار داشتند.

چند رزو قبل محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: «رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان یزد نسبت به آذرماه ۲۰ درصد کاهش داشته است که این یک نشانه بسیار خطرناکی است که می‌تواند ما را بار دیگر وارد بحران کند.»

عدم رعایت دستورالعمل‌ها و عادی‌انگاری شرایط موجب شده تا بار دیگر شاهد خیز کرونا در استان یزد باشیم این در حالی است که قبل از این نیز مسئولین بهداشت و درمان استان نسبت به خطر اوج گرفتن کرونا هشدار داده بودند.

نکته قابل توجه اینکه، مدتی است کرونای انگلیسی که خطرناک‌تر از کرونای معمولی است نیز در کشور گسترش پیدا کرده است و همین امر موجب می‌شود تا موج چهارم کرونا خطرناک‌تر و سخت‌تر از قبل باشد.

جولان کرونای انگلیسی در کشور

دو روز قبل سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: «ویروس انگلیسی در کشور پخش شده است؛ قدرت سرایت این ویروس به مراتب بالاتر از آن چیزی است که انگلیسی‌ها می‌گویند. پیش‌بینی من ورود به یک خیز بسیار سهمگین و سنگین است اگر پروتکل‌ها رعایت نشود. این بلندترین زنگ خطر است و باید جدی گرفته شود.»

وی همچنین اظهار داشت: «انگلیسی‌ها درباره موتاسیون جدید کرونا مخفی‌کاری کردند و قدرت سرایت و مرگ‌و‌میر این ویروس به‌مراتب بالاتر از چیزی است که آن‌ها می‌گویند. با فوت یک زن ۷۱ ساله در تهران که هیچ سفری هم نداشت، اثبات شد ویروس انگلیسی کاملا در کشور پخش شده است.»

نقش تور‌های تفریحی و برگزاری کنسرت در انتشار ویروس در استان‌ها

وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت نیز به برگزاری کنسرت در کیش اشاره کرد و نوشت: «کرونای انگلیسی در حال چرخش در کشور است و پیک چهارم هم در پیش است. اما تور‌های تفریحی کیش و برگزاری کنسرت و جشنواره‌های پی‌در‌پی هنوز پابرجاست.

قطعا انتظار برای قرمز شدن کیش بی‌فایده است. مسافران نهایت سه روز در این جزیره هستند و در صورت ابتلا، در شهر‌های خودشان بستری می‌شوند.»

عدم رعایت شیوه‌نامه توسط گردشگران در سفر به یزد

حضور تور‌های گردشگری در برخی از استان‌ها از جمله در استان یزد، از جمله عواملی است که احتمال گسترش کرونا را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال چند روز قبل تصاویری از تجمع گردشگران در آتشکده زرتشتیان یزد منتشر شد که نشان می‌داد خبری از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

روز گذشته خورشیدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از حضور برخی تور‌های گردشگری غیرمجاز در یزد و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط آن‌ها گفت: «دو تور گردشگری غیرمجاز از استان‌های شمالی کشور در یزد حضور یافتند که از اسکان افراد حاضر در این تور‌های گردشگری ممانعت به عمل آمد و مسافران به استان‌های خود بازگردانده شدند.»

نقش عروسی‌ها و دورهمی فامیلی در گسترش ویروس

محمدرضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد چندی قبل اعلام کرد: «برابر تحقیقات میدانی، بیشترین همکاری و بهترین روش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به مجالس مذهبی، مساجد و نماز‌های جمعه است.»

وی افزود: «متأسفانه بیشترین علت شیوع کرونا، مجالس و دورهمی‌های زیرزمینی شامل عروسی‌ها، دورهمی فامیلی و امثال آن است، اما وقتی وضعیت بحرانی می‌شود ناگزیر هستیم برای قطع زنجیره شیوع کرونا قوانین را رعایت کنیم که با وجود میل باطنی، مساجد و محافل مذهبی از جمله نماز جمعه را نیز شامل می‌شود.»

آغاز موج چهارم کرونا در یزد

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: «عادی‌انگاری که در سطح جامعه شاهد هستیم و همچنین کاهش رعایت شیوه‌نامه‌ها زنگ خطری برای شروع مجدد موج بیماری در استان یزد است.»

وی اظهار داشت: «اگر همچنان در روز‌های آینده نیز شاهد افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها باشیم باید بگوییم متأسفانه موج چهارم کرونا در استان یزد آغاز شده است.»
ارسال نظرات