توسعه استان ایلام در گرو احداث بازارچه‌های مرزی/ زیرساخت‌هایی که افتتاح نشده تخریب شدند !

در حالی برخی از زیرساخت‌های بازارچه مرزی مهران احداث شده که طرفین عراقی هنوز پای کار افتتاح این بازارچه نیستند و همان زیرساخت‌ها نیز در حال تخریب هستند.
کد خبر: ۹۳۲۴۰۲۲
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ، استان ایلام دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است، یکی از گام‌های اساسی و اثر بخش در مناطق مرزی برای حفظ جمعیت، کاهش مهاجرت و ایجاد اشتغال، تشکیل و تأسیس بازارچه‌های مرزی است.

بازارچه‌ی مرزی مهران تنها بازارچه‌ی فعال در استان ایلام است؛ سالانه ۲ میلیارد دلار کالا و بیش از ۴/۵ میلیون مسافر از مرز مهران تردد می‌کنند، قطعاً با ایجاد بازارچه‌های جدید مرزی در استان میزان صادرات کالا و تردد مسافر و زائران نیز افزایش خواهد یافت.

طی سال‌های اخیر با افزایش ترددها، بازگشایی و راه اندازی دیگر مرزهای استان، ایجاد بازارچه‌های مرزی مورد توجه مسوولان استانی قرار گرفته است؛ بازگشایی مرز چیلات و ایجاد بازارچه مرزی در آن، ایجاد بازارچه‌های چنگوله و هلاله شمالی از جمله این بازارچه‌هاست که تاکنون در این زمینه اقدامات موثری نیز صورت گرفته است.

بازارچه‌های مرزی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی دارند

یک کارشناس اقتصادی در این باره اظهار داشت: اقتصاد مناطق مرزی می‌تواند نقش اساسی در ترقی و پیشرفت توسعه اقتصادی، بهبود استانداردهای زندگی مردم، کاهش فقر، توزیع مناسب درآمد، ایجاد روابط دوستی و آشنایی بیشتر، تسریع همکاری‌های بیشتر بین نواحی مرزی داشته باشد؛ بازارچه‌های مرزی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی، تجاری و معیشتی دارند و در صورت استفاده از چنین پتانسیل‌هایی در استان شاهد کاهش آمار بیکاری و پیشرفت اقتصادی خواهیم بود.

رونق کسب و کار و تجارت

جمعی از جوانان ایلامی با تاکید بر اینکه ایجاد دیگر بازارچه‌های مرزی در استان رونق کسب و کار و تجارت را به دنبال دارند، اظهار داشتند: ایجاد سایر این بازارچه‌های مرزی به ویژه بازارچه‌ی مرزی چیلات و چنگوله می‌تواند به کاهش ترافیک، ازدحام جمعیت و همچنین ادامه روند صادرات در ایام منتهی به اربعین در بازارچه‌های مرزی مهران را فراهم آورند.

یکی از کسانی که در این بازارچه مشغول فعالیت است میگوید: برخی از زیرساختهای این بازارچه هنوز افتتاح نشده، در حال تخریب هستند چرا که سالیان سال است وعده افتتاح بازارچه مرزی مهران هنوز محقق نشده است.

استاندار سابق ایلام در گفته‌های اخیر خود در مورد آخرین وضعیت بازارچه‌های مرزی استان اینگونه اظهار داشت: بارها از طریق بسیاری از مسوولین ذی‌ربط عراقی مشکلات گذر مرزی و بازارچه چیلات، بازارچه چنگوله و اخیراً هلاله شمالی را پیگیری کرده‌ایم که با توجه توافقات حاصل شده به زودی شاهد رفع موانع پیش رو در این حوزه هستیم.

در سال‌های اخیر همواره ایجاد بازارچه‌های مرزی در ملاقات کشوری و استانی مورد تأکید مسوولان ایرانی و عراقی بوده؛ سه بازارچه و گذر مرزی چیلات در دهلران، چنگوله در مهران و هلاله شمالی در ایلام در دستور کار دولت قرار گرفته، اما فقط زیرساخت‌های آنها در داخل کشور به‌رغم وعده‌های فراوان انجام شده و هنوز این بازارچه‌ها به سرانجام مشخصی نرسیده‌اند.

احداث بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های بازارچه‌ی مرزی چنگوله

اسد قاسمی فرماندار مهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بخش عمده‌ای از زیر ساخت‌های لازم برای راه اندازی بازارچه‌ی مرزی چنگوله از جمله آسفالت جاده، برق رسانی، فیبر نوری انجام شده است. 

وی افزود: بین طرفین عراقی و ایران موافقت‌ها و مجوزهای لازم اخذ شده، طرفین عراقی پای کار بیایند، بازارچه چنگوله به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

مجوز دو بازارچه چیلات و چنگوله اخذ شده است

آیت قیصربیگی روابط عمومی استانداری نیز در این باره گفت: از بازارچه‌های مرزی سه گانه ایلام، مجوز دو بازارچه چیلات و چنگوله اخذ شده است؛ چیلات و چنگوله و بازگشایی گذر مرزی چیلات نیز در تردد زائرین در سال‌های آینده بسیار موثر است.

وی افزود: زیر ساخت‌های این دو فراهم شده؛ بازارچه چنگوله مهران که از طرف دولت عراق بازارچه شهابی است در دولت عراق به تصویب رسیده؛ با دولت عراق توافقات لازم صورت گرفته که به زودی شاهد افتتاح و راه اندازی این بازارچه هستیم.

روابط عمومی استانداری گفت: پایانه مرزی چیلات و بازارچه در سال‌های آینده برای تردد زوار نیز بسیار موثر است؛ طرف ایران بایستی با استان میسان عراق باید به توافق برسد اما به دلیل مشکلاتی که در کشور عراق وجود دارد هنوز به توافق نرسیده‌ایم.

قیصر بیگی در پایان گفت: مقدمات بازارچه هلاله شمالی در زمان استاندار قبل انجام شد؛ این بازارچه در کمیسیون مبادلات ارزی تصویب شده و منتظریم در هیات دولت نیز مصوب و به عنوان یک بازارچه رسمی شناخته شود.

محرومیت‌های استان ایلام در بخش‌های اقتصادی در سال‌های اخیر همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته، درحالی‌ که موقعیت‌های استان ایلام برای مراودات تجاری بسیار سهل‌تر و بهتر از سایر مناطق کشور است؛ همچنین در شرایط امروز کشور و رابطه حسنه‌ای که بین ایران و عراق برقرار است، ضرورت توجه به بازارچه‌های جدید که می‌تواند باعث توسعه کل استان شود، اهمیت دوچندان پیدا کرده است. 

به کوشش خانم فاطمه فتاحی از خبرگزاری فارس

ارسال نظرات