۲۰ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در مورد همکاری جمهوری اسلامی ایران با fatf نامه سرگشادهای منتشر کردند، در این نامه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و نه شمسی
«حکومتْ فلسفه عملی برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلی و خارجی را تعیین میکند و این بحثهای طلبگی مدارس، که در چهارچوب تئوریهاست، نهتنها قابلحل نیست، که ما را به بنبستهایی میکشاند که منجر به نقض ظاهری قانون اساسی میگردد.
شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعی صورت نگیرد و خدا آن روز را نیاورد، باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدایناکرده اسلام در پیچوخمهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.
خداوند به همه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت توفیق دهد تا هرچه بهتر به اسلام خدمت کنید.» ( روحالله الموسوی الخمینی؛ صحیفه امام، ج۲۱، ص ۲۱۸-۲۱۷)
اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
با سلام
پس از پایان انتخابات آمریکا و ادامه سیاستهای خصمانه علیه کشورمان، بازهم غربگرایان داخلی دل در گرو غرب دارند و دولتمردان هیچ تلاشی در جهت خنثیسازی تحریمها انجام نمیدهند.
وضعیت اقتصادی نابسامان امروز کشور نیز بیش از آنکه محصول زنجیر تحریمهای اقتصادی باشد، نتیجه طناب پوسیده اعتمادِ همین جنابان به استکبار است که گویی چشم از عقل و علم و تجارب تاریخی نظیر برجام پوشیدهاند.
دیروز برجام را به کشور تحمیل کردند و امروز سعی در تحمیل لوایحی دارند که بخشی از برنامه دشمن برای در تنگنا قراردادن ملت ایران است.
در این میان نقش مجمع در خنثیسازی طرحهای غربگرایان و به عبارتی، استکبارگرایان بسیار پررنگ است.
جناب آقای روحانی، ریاستجمهور، در مورد مرتفع شدن زیانهای احتمالی همکاری با FATF ادعا نمودهاند که دولت آثار مضر و بندهایی را که میتواند زیانبار باشد درنظر گرفته و لوایح مرتبط را به گونهای تنظیم کرده که زیانهای احتمالی آن زدوده شده است.
در حالی که حدود پنج سال از همکاری ایران با FATF میگذرد و به اذعان کارشناسان، ۳۹ مورد از ۴۱ مورد برنامه اقدام اجرا شده است، این همکاری پنج ساله آیا جز آثار زیانبار، چیزی هم برای کشور داشته است؟ بهعلاوه این همان ادعایی است که دولت محترم در رابطه با توافقات هستهای نیز بیان میکرد و امضای دشمنان را تضمینی برای برونرفت از مشکلات معرفی میکرد اما درعمل مشاهده شد که دولت نه تنها توانایی وصول منافع خود را نداشت بلکه بسیاری از ظرفیتهای داخلی کشور از جمله صنعت هستهای را با خسارتهای جبران ناپذیری مواجه ساخت.
حال آنچه اهمیت دارد، میزان عملیاتی شدن ادعاهای مطرح شده توسط جناب رئیس جمهور، بر اساس معاهده وین، نظام حاکم بر کنوانسیونها امکان استثناگذاری بر مفاد کنوانسیونها تنها در صورتی امکان پذیر است که این مهم در خود کنوانسیون محدود نشده و یا مغایر هدف و غرض اصلی کنوانسیون نباشد.
در ماده ۱۹ این معاهده تنظیم حق شرط آمده است: «یک کشور هنگام امضاء، تنفیذ، قبولی، تصویب یا الحاق به یک معاهده میتواند تعهد خود نسبت به آن معاهده را مشروط کند مگر در صورتیکه:
الف. معاهده، حق شرط را ممنوع کرده باشد؛
ب. معاهده مقرر کرده باشد که حق شرط فقط در موارد خاص که شامل تعهد مورد بحث نیست، مجاز است؛ یا
ج. در غیر موارد مشمول بندهای «الف» و«ب»، وقتی که حق شرط با هدف و منظور معاهده مغایرت داشته باشد.»
در مورد کنوانسیون پالرمو از آنجا که طبق ماده یک هدف کنوانسیون ارتقای همکاری بینالمللی در مبارزه با جرائم سازمانیافته فراملی بیان شده است، لذا هرشرطی که مغایر با این هدف باشد، معتبر نیست و نمیتواند تامینکننده منافع ملی باشد، حق شرط بیان شده نیز مغایر با این هدف است، در معاهده CFT نیز در مورد تعریف تروریسم بیان شده است که معاهده هیچ استثنایی را نمیپذیرد.
در ماده ۶ معاهده بیان شده است که نباید مسائل مذهبی، نژادی، قومی و… تعریف تروریسم را محدود میکند لذا حق شرط در این کنوانسیون نیز نمیتواند کارایی داشته باشد و این تفکر برخی از موافقان نیز مبنی بر اینکه در ابتدا کنوانسیونها تصویب شده اما از اجرا سر باز زده، تفکری خسارتبار همچون تفکرات قبلیه برجامیون است زیرا سایر کشورهای عضو قادر خواهند بود که اقدامات ایران را ناقض کنوانسیون محسوب کرده و پیگیریهای حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و نهایتا ایران دوباره به عنوان به کشور غیر همکار شناخته خواهد شد.
ثانیا لازم به ذکر است بر فرض محال تصویب این کنوانسیونها هیچ تضمینی برای خروج نام ایران از لیست کشورهای غیرهمکار و به اصطلاح لیست سیاه FATF وجود ندارد، کما اینکه کره شمالی هم به معاهده CFT و پالرمو پیوست اما همچنان در لیست کشورهای غیرهمکار وجود دارد و تصمیم گیری در خصوص خروج کشوری از لیست کشورهای غیرهمکار به عهده مجمع FATF و به صورت اجماع بوده و در مورد تصمیمی که گرفته میشود، نباید مخالف مصرّی وجود داشته باشد و با توجه به این که رژیم صهیونیستی و کشورهای عربستان و آمریکا در این مجمع حضور دارند، بحث و امکان خروج از لیست به اصطلاح سیاه FATF خیالی بیش نیست.
خطای راهبردی موافقان FATF «عدم درک صحیح از نسبت استانداردها و مأموریت FATF با تحریمهای اقتصادی آمریکا خصوصاً تحریمهای بانکی» بوده است، تصمیمسازان و تصمیمگیران با وجود نسبتهای بسیار روشن میان استانداردها و مأموریت FATF با تحریمهای اقتصادی آمریکا که به یک ابزار راهبردی برای این کشور در سالهای اخیر تبدیل شده است، این نسبت را ندیده و فهمنکرده این دو را پدیدههای مستقل ارزیابی میکردند، در حالی که این راهبرد غلط، در زمانی که تحریمهای ثانویه بانکی آمریکا پابرجا است، منجر به عمیقتر شدن و درونی شدن این تحریمها میشود که مشکلات بسیار بزرگتری در اقتصاد و اجتماع و سیاست ایران میآورد.
دشمنان قسم خورده ملت ایران، خود بر جنگ اقتصادی همه جانبه علیه ملت شریف ایران اذعان دارند، زاراته معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در خزانه داری آمریکا درباره نقش FATF در تحریمهای آمریکا میگوید: برای قراردادن ایران در تنگنا و سختتر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.
وی درباره نقش آمریکا در FATF برای افزایش فشار بر ایران میافزاید: گلاسر و پونسی دو دیپلمات آمریکایی مسؤول راهاندازی دوباره فرآیند FATF قدیمی شدند تا کشورهای مشکلدار را در لیست سیاه قرار دهند… آنان یک فرایند مطمئن در درون FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارتهای دقیق قرار میداد.
لذا بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بر اساس وظیفه دانشجویی خود که به گفتۀ شهید بهشتی مؤذن جامعه است، خود را مکلف به گوشزد کردن این خطرات میداند و در این راستا از اعضای محترم مجمع تشخیص خواستار به یاد آوردن ادعای مسببان برجام در سال ۹۴ مبنی بر رفع تحریمهای مالی و بانکی در روز اجرای برجام و تصمیمگیری انقلابی در رابطه با مسائل مربوط به همکاری با سازمان (FATF) بهعنوان پازل تکمیلکننده تحریمها است.
والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته
والعاقبه للمتقین
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان….
پردیس امام علی (ع) گیلان
پردیس خواجه نصیر کرمان
پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی
پردیس شهید بهشتی زنجان
پردیس شهید بهشتی هرمزگان
پردیس شهید باهنر مرکزی
پردیس شهید پاکنژاد یزد
پردیس شهید چمران تهران
پردیس شهید رجایی ارومیه
پردیس شهید رجایی فارس
پردیس شهید رجایی قزوین
پردیس شهید مدرس ایلام
پردیس شهید مطهری سیستان و بلوچستان
پردیس شهید مدرس کردستان
پردیس شهید مقصودی همدان
پردیس علامه طباطبایی اردبیل
پردیس علامه امینی آذربایجان شرقی
پردیس علامه طباطبایی خرم آباد
واحد الیگودرز
واحد نجف آباد