مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت جوادلائمه(ع) عنوان کرد
محمدرضا قائینی گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴۴ معدن در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۱۰معدن فعال است.متاسفانه تاکنون خراسان شمالی در زمینه تولید ثروت از مواد معدنی سهمی ناچیز داشته است.
کد خبر: ۹۳۲۵۴۰۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت جوادلائمه(ع) گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴۴ معدن در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۱۰معدن فعال است.متاسفانه تاکنون خراسان شمالی در زمینه تولید ثروت از مواد معدنی سهمی ناچیز داشته است و سهم ظرفیت‌های موجود معدنی استان کشف و استخراج می‌شود که در صورت تکمیل روند اکتشاف، بهره‌برداری، فرآوری و حمایت‌های همه‌جانبه این رقم می‌تواند چندین برابر میزان کنونی قابل افزایش باشد.

مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت جوادلائمه(ع) خراسان شمالی اظهار کرد: نبود صنایع و واحدهای فرآوری سبب شده تا ارزش افزوده فعالیت‌های معدن از استان خارج شود و دستگاه های زیربط باید تلاش کند تا این واحدها راه اندازی شود چراکه ایجاد واحدهای فرآوری بخش معدن، یکی از راه های رونق بازار معادن است.

محمدرضا قائینی با اشاره به این گه پتانسیل معدنی شهرستان مانه و سملقان یکی از این ظرفیت ها است که به درستی از آن استفاده نشده است، افزود: شهرستان مانه و سملقان 12.9 درصد از معادن استان را دارد و نیز دارای 32 محدوده ثبت شده معدنی است که به تعداد 9 محدوده آهکی، 1 محدوده بنتونیت، 1 محدوده تراورتن، 3 محدوده خاک صنعتی، سه محدوده سنگ لاشه، 1 محدوده شیل و مارن، 8 محدوده معدنی کلسیت، 2 محدوده معدنی گچ، یک محدوه معدنی مخلوط کوهی، 2 محدوده معدنی مرمریت و 1 محدوده معدنی هماتیت وجود دارد.

مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت جوادلائمه(ع) خراسان شمالی گفت: این شهرستان دارای 32 معدن است که از این حیث در رتبه سوم استانی قرار می گیرد و کل ذخیره این معادن نیز حدود 532 میلیون تن و  9 معدن ازمعادن این شهرستان فعال است که از این حیث سهم این شهرستان 8.2 درصد است.

محمدرضا قائینی با اشاره به اینکه پتانسیل ماده معدنی کلسیت یکی از ویژگی های پهنه معدنی شهرستان مانه و سملقان است که وجود 8 معدن کلسیت با ذخیره قطعی بیش از 1،529،400 تن و درجه خلوص 98 تا 99 درصد، جزء پتانسیل های با عیار و ذخیره بالای کشور است گفت: کلسیت نام کانی کربنات کلسیم است که می توان با تبدیل ماده معدنی کلسیت به پودر میکرونیزه، پودر کربنات کلسیم با درجه خلوص بالا را بدست آورد. دانه بندی پودر میکرونیزه بطور معمول زیر ۲۰ میکرون می باشد و از آسیاب کردن سنگهای صنعتی پودری بدست می آید که با نام پودر میکرونیزه شناخته شده است و در صنایع کاغذ سازی، رنگ سازی، لاستیک، آرایشی و بهداشتی و دارویی، مواد غذایی، کشاورزی، ساختمانی و … استفاده می شود.

پودرکربنات کلسیم در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نور آن در تمام دنیا با ارزش است و از آن به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می شود تا سطح کاغذ را روشن نماید.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم وجود کارگاه فرآوری کلسیت تعداد 7 معدن کلسیت در شهرستان غیر فعال است،افزود: میتوان با احداث کارگاه تولید پودر میکرونیزه کلسیت کمک شایانی به فعال سازی معادن کلسیت و خاک صنعتی و باریت شهرستان نمود.با وجود معادن غنی، پتانسیل بالای سرمایه گذاری در این زمینه در شهرستان مانه و سملقان فراهم است.

مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت جوادلائمه(ع) گفت: تولید داخلی سالیانه پودر میکرونیزه در کشور به میزان 119240 تن است که برای یک طرح با ظرفیت اسمی سالیانه 12000 تن پودر میکرونیزه و اشتغال زایی مستقیم 48 نفر در معادن و 50 نفر در کارگاه فرآوری و غیر مستقیم 500 نفر، حدود 200میلیارد ریال سرمایه گذاری کل با نرخ بازگشت سرمایه 29 درصد برآورد می شود. پتانسیل ماده معدنی خاک صنعتی یکی دیگر از مواد معدنی دارای پتانسیل سرمایه گذاری شهرستان معادن خاک صنعتی است که شهرستان مانه و سملقان دارای 3 معدن خاک صنعتی با ذخیره قطعی بیش از دومیلیون و هفتصد هزار تن است.

محمد رضا قائینی با بیان اینکه خاک صنعتی نوعی خاک طبیعی است اظهار کرد: از چندین نوع کانی متبلور و ریز دانه ساخته شده است. این خاک در اکثر معادن خاک صنعتی کشور بصورت خام به بازار عرضه می‌شود ولی در برخی دیگر از معادن با خطوط خردایش مواد به دست کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک می‌رسد و می‌تواند در مقابل حریق مقاومت بسیار بالایی داشته باشد، در صنایع تولید آجر نسوز، پوکه معدنی، سیمان، ظروف چینی و کاشی و سرامیک، چسب بر پایه سیمان بکار می رود.

وی افزود: میزان مصرف خاک صنعتی در کشور سالیانه حدود 9 میلیون تن برآورد می شود که بیشترین مصرف آن در صنعت ساختمان سازی و کاشی و سرامیک و پوکه معدنی است و جهت راه اندازی کارگاه فرآوری خاک صنعتی با ظرفیت اسمی 15000 تن با اشتغال زایی مستقیم 12 نفر در معادن و 30 نفر در کارگاه فرآوری و غیر مستقیم 400 تا 500 نفر نیاز به حدود 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری کل می باشد.

قائینی ادامه داد: شهرستان مانه و سملقان با پتاسیل بالای ذخایر معدنی کلسیت و خاک صنعتی، همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی و مجاورت با جاده آسیایی، وجود نیروی انسانی متخصص و دارا بودن شهرک و ناحیه صنعتی با ظرفیت احداث کارگاه فرآوری پتانسیل خوبی جهت سرمایه گذاری زمینه صنایع تولید پودر میکرونیزه و محصولات خاک صنعتی را دارد، که این امر با تامین اعتبارات و جذب سرمایه گذار در شهرستان محقق می شود.

مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن سپاه حضرت جوادلائمه(ع)گفت: نیاز است تا جهت رفع موانع موجود و خروج از رکود واحد های معدنی کلسیت  و خاک صنعتی در جهت جذب سرمایه گذار صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات