خبرهای داغ:
به بهانه پاسداشت روز بسیج جامعه زنان و معرفی الگوی سوم زن؛

زنان انقلابی؛ نقش آفرین در تداوم انقلاب

تبریز- زنان با پیروزی انقلاب و با دست یافتن به جایگاه اجتماعی خود همچنان که در به ثمر رسیدن انقلاب نقش آفرین بودند در تداوم آن نیز در همه صحنه ها حضور خود را نشان می دهند.
کد خبر: ۹۳۲۵۸۸۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶

خبرگزاری بسیج، گروه استان ها، رقیه غلامی: زنان پس از پیروزی انقلاب همچنان که در پیروزی انقلاب دوشادوش مردان نقش حیاتی خود را نشان دادند پس از آن نیز در مقاطع مختلف نقش خود را به منصه ظهور رساندند که دوران دفاع مقدس از آن جمله است.

زنان با حضور در پشت چبهه در پرستاری و امدادگری و حتی خود خط مقدم در یاری رساندن به رزمندگان و پشتیبانی از جنگ با حضور در مساجد و تهیه اقلام خوراک و پوشاک نقش متفاوتی از خود در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رساندند چنانکه رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به اجلاسیه کنگره ملی هفت هزار شهید زن کشور به آن اشاره و تاکید کردند.

زنان انقلابی نقش آفرین در تداوم انقلاب

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه عاشورا با اشاره به این پیام مهم و ضرورت تبیین آن می گوید: در این پیام، رهبر فرزانه انقلاب به ارائه نقش جدیدی از زن و تعریفی از وظیفه وی در جامعه پرداختند.

منصوره کیانی می افزاید: ایشان به صراحت اعلام می کند که زن مسلمان امروز نقش آفرینی جدیدی از خود ارائه کرده است که نه مانند زن شرقی در حاشیه بوده و نه مانند زن غربی به عنوان ابزار مطرح شده است بلکه نقش حیاتی خود را در خانه و جامعه هم راستا و مجاهدانه نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: معظم له در این پیام خود حق حق کرامت الهی زن را بالاترین حقوق زن عنوان می کند که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است.

به راستی هم امروز زنان جامعه اسلامی در کنار توجه به کانون خانواده و تربیت فرزند، در عرصه های مختلفی حضور دارد که نقش بی بدیل آن ها را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... به وضوح می توان دید.

و در بسیج نیز زنان به تاسی از بزرگ بانوان اسلام حضرت خدیجه کبری(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) در عرصه های مختلف توانستند در تداوم انقلاب نقش آفرینی خود را نشان دهند و برهمین مبنا روز 16 اسفند روز قشر بسیج جامعه زنان معرفی شده است و همین بهانه ای شد تا پیام رهبر فرزانه انقلاب را به کنگره هفت هزار شهید زن کشور مرور کنیم.


«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
امروز در این‌جا برای تعظیم به ارتش هزاران نفره‌ی زنان شهیدی گرد آمده‌اید که در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفاء کردند و سربلند به محضر خدای متعال رفتند؛ لشکری از فرشتگان که از جان مقدس خویش در راه اسلام مایه گذاردند، تماشاچی نبودند و قدم در میدان عمل نهادند و در نقش معماران ایران جدید ظاهر شدند. اینان زنان بزرگی بودند که تعریف جدیدی از «زن» به شرق و غرب ارائه کردند.

زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه‌ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.

در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ی سالم و خانواده‌ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر، و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را در هم بشکنند.

اقتدار و جذبه‌ی تازه‌ای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید ظهور کرده است که زنان را ابتداء در جهان اسلام تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان دست خواهد برد.

تا آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری علیها‌السلام و فاطمه‌ی زهرا علیهاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه‌تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است. به خانواده‌ی این شهیدان والامقام تبریک می‌گویم و امیدوارم که به برکت خون این زنان شریف و مجاهد، رسانه‌ها و هنرمندان و فرزانگان و سینماگرانی بتوانند جهاد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به دنیا که سخت محتاج شناختن آن است، بنمایانند.

زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.

سلام خدا بر بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه‌ی زهرا و بر همه‌ی زنان بزرگ صدر اسلام و بر بانوان فداکار و از جان گذشته‌ی ایران اسلامی.

سیّد علی خامنه‌ای»

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها