زنجان-انقلاب پرشکوه ملت ایران بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش با هدایت امامین انقلاب وحضور مردم پشت سر نهاده است.
کد خبر: ۹۳۲۶۴۷۲
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

خبرگزاری بسیج:انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی در طول تاریخ است که، یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه توطئه‌ها، فتنه‌ها، دسیسه‌ها و وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند با هدایت‌ها و راهبری‌های راهبردی و حکیمانه امامین انقلاب اسلامی و حضور مستمر و حماسی مردم در صحنه، از کرامت و آرمان‌هایش صیانت کرده است. دشمنان و تمامی کسانی که در ۴۲ سال گذشته، با تمام توان به مقابله با انقلاب، نظام اسلامی و ملت ایران مشغول بودند، اینک در یک جنگ ادراکی بی‌سابقه، تلاش می‌کنند تا حقایق و معارف انقلاب اسلامی آن گونه که هست، به نسل جوان منتقل نشود. جبهه استکبار، نظام سلطه، جریان ضد انقلاب و عوامل داخلی آنان، بدبین سازی مردم و خصوصا نسل جوان به انقلاب اسلامی و راه طی شده را، تنها راهبرد نتیجه بخش برای متوقف ساختن حرکت نورانی ملت ایران به سوی قله‌های آرمانی‌اش و رسیدن به حیات طیبه و برپایی تمدن نوین اسلامی می‌دانند.

روشنگری و جهاد امیدآفرینی وظیفه همگانی

در چنین شرایطی شایسته است در برهه کنونی برپایی نهضت روشنگری و جهاد امیدآفرینی در سراسر کشور اولویت اول تمامی دلسوزان انقلاب، صاحبان سخن و اصحاب رسانه و روشنگران فرهنگی باشد.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی که در طول بیش از سه دهه گذشته، توطئه‌های دشمنان را یکی پس از دیگری برملا کرده و خنثی ساخته‌اند، در بیانیه گام دوم از «امیدآفرینی» به عنوان «اصلی‌ترین جهاد» یاد کرده و در بیانات خود در روز عید قربان سال جاری فرمودند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان تحریم هم شکست خواهد خورد» این بیانات حکیمانه، نشان می‌دهد که نیروهای انقلابی در شرایط کنونی، باید با جهاد تبیین برای امید آفرینی در کشور بسیج شوند. بیانیه گام دوم، بهترین منبع و سند برای تبیین و تشریح عظمت انقلاب اسلامی و راه طی شده، شرایط کنونی و بایدهای گام دوم برای پیمودن راه باقی مانده تا رسیدن به آن قله های آرمانی است.

متاسفانه پاره‌ای از مشکلات به ویژه در حوزه اقتصادی از قبیل گرانی‌ها و تورم و بیکاری از یک سو، و تحقق پیدا نکردن برخی از شعارهای انقلاب به صورت مطلوب همانند شعار «عدالت» از سوی دیگر، سبب شده تا دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه، نسل جوان را نسبت به اصل انقلاب اسلامی و دستاوردهای محیرالعقول آن در ۴۲ سال گذشته با وجود همه توطئه‌ها و فشارهای حداکثری دشمنان، بدبین سازند .اکنون عده‌ای با انگیزه‌های سیاسی در داخل و خارج کشور به دنبال القای این مطلب به ملت ایران هستند که انقلاب اسلامی عامل پدیدایی مشکلات بوده و برای رهایی از مشکلات، باید از انقلاب و انقلابی‌گری فاصله گرفت! این نگاه در حالی در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌شودکه، انقلاب اسلامی در تمامی حوزه ها، کشور ایران و زندگی مردم را متحول و بهبود بخشید. اگر در مواردی هم مشکلاتی وجود دارد این مشکلات تماماً در آنجاهایی وجود دارد که انقلابی عمل نشده است و راه حل مشکلات، برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود، تقویت روحیه انقلابی در کشور و مطالبه عمل انقلابی با رویکرد جهادی از مسئولان و دولتمردان است.

روشنگران در شرایط کنونی باید با بصیرت افزایی مستمر و امید آفرینی در جامعه، مکر و حیله دشمنان را نسبت به انقلاب اسلامی خنثی نمایند. مکتب حاج قاسم، به تنهایی یک مکتب و منش

 نورانی و مدرسه درس آموز برای تبیین معارف انقلاب اسلامی و موقعیت جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی است. مردم باید هوشیار باشند که دشمنان و بدخواهان اسلام، انقلاب، کشور و ملت ایران با ترفند دروغ و فریب آنان را نسبت به میراث گران سنگ امام (ره) و  تمامی شهدای انقلاب اسلامی بدبین یا بی‌تفاوت ننمایند.

امروز عده‌ای با بهره گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با بازنشر تولیدات اتاق‌های فکر دشمنان و خصوصاً منافقین قدیم و جدید به دنبال آن هستند تا معیار و ملاک قضاوت مردم در مورد خوب و بد بودن انقلاب را در امور صرفاً مادی و اقتصادی و قیمت کالاها خلاصه نمایند.گرچه انقلاب اسلامی سطح زندگی مردم را نسبت به پیش از انقلاب به طور اساسی متحول ساخت و در این خصوص به آمارهای معتبر، این ادعا را اثبات می نماید، لکن باید توجه داشت که با انقلاب اسلامی، ملت ایران مفتخر به تغییر مسیر تاریخ با احیای ارزشهای اسلامی و انسانی شد.

انقلاب اسلامی، سوسیالیزم را به تاریخ سپرد و آمریکا را در مسیر فروپاشی قرار داد بنابراین در جهاد تبیین و امیدآفرینی باید واقعیت‌ها را برای مردم و جوانان، آنگونه که هست بیان کرد و مکر و خدعه دشمن را خنثی کرد.

کشور برغم مشکلات عدیده ناشی از تحریمها و در یکسال اخیر شیوع ویروس کرونا به حرکت و توسعه خود ادامه داده است اما تزریق روحیه امید و امید آفرینی و افزایش اعتماد اجتماعی مهمترین نیاز ضروری شرایط کنونی جامعه است تا با همدلی و وحدت با سرعت از گردنه چالشها عبور کنیم.

 در گام دوم انقلاب، امیدآفرینی و تلاش برای بکارگیری استعدادها و شکوفایی شاخص های توانستن در جامعه، دارای اهمیت بسیاری است،و مسأله‌ی «اُمید» به علت حجم گسترده تبلیغات سوء و مأیوس‌کننده ی رسانه های معارض جمهوری اسلامی و سیاه‌نمایی های گسترده نسبت به مسائل داخلی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته، چه آن که اساساً شاخصه اصلی بیانیه گام دوم انقلاب نیز امیدآفرینی است.

در شرایطی که به موازات جنگ اقتصادی، راهبرد دشمن و رسانه های جبهه ی معاند، القای یأس و ناامیدی در میان مردم و حتی مسؤولان است، وظیفه دلسوزان و فعالان جبهه انقلاب اسلامی، ایجاد امید نسب به آینده و امیدوار کردن مردم است.

در نگاه رهبر معظم انقلاب «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است و امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار می کند» و در نقطه‌ی مقابل، «امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‌به‌چهره با این ملت مأیوس‌اند و از طرق گوناگون می خواهند روی این ملت اثر بگذارند؛ سعی می کنند افق را تیره و تار نشان دهند» و «جوان را ناامید کنند»؛ توطئه‌ای که میدان اصلی ظهورش «جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی» است.

همچنان که رسانه در تغییر ادراک و رفتار جامعه هدف و ایجاد یاس و ناامیدی، نقش اول را ایفا می‌کند، محرک اصلی اثرگذاری بر حوزه‌های شناختی و نگرشی در امیدآفرینی، رشد و پیشبرد آن نیز رسانه است.

باید ببینیم چه عواملی در جامعه امیدآفرین هستند و چه مسیری را باید طی کرد تا با استفاده از ابزار نوین ارتباطی، برای ترویج و تزریق امید به جامعه اقدام کنیم.

بیان واقعیت‌ها، تبیین ظرفیت‌ها و دستاوردها و پیشرفت‌های کشور برای نسل جوان و مردم ضروری و از عوامل امید آفرینی در جامعه به شمار می رود. بدین سبب ارتباط معناداری میان رسانه و امید و امید آفرینی برقرار می‌شود

وحدت میان مردم، مردم و مسئولان، همراهی مردم با مسئولان، مطالبه‌گری درست از مسئولان از سوی مردم، استقامت در برابر تهدیدها و تحریم‌ها، انجام صحیح وظایف و مسئولیت‌ها، پاسخگویی صریح و شفاف در برابر ضعف‌ها، موضع‌گیری‌های صحیح و به‌موقع در رخدادها و پرهیز از ابراز ضعف یا ناامیدی از مولفه‌های ایجاد امید در جامعه و مردم و همچنین مقابله با رویکرد یاس افکنی دشمنان است که رسانه‌ها نقش اساسی را در به ثمر نشستن تک تک آنها دارند.

 نعمت استقلال نظام جمهوری اسلامی نعمتی بزرگ و مایه امیدآفرینی و افتخار است و  از برکت انقلاب اسلامی به سطحی بالایی از استقلال دست یافته‌ایم .باید به داشته‌ها و دستاوردهای انقلاب و تولیدات داخلی بیش از پیش پرداخته شود و  با ایجاد امید و روحیه امیدآفرینی می‌توان مشکلات اقتصادی را با مدیریت بهتر و توجه به توانمندیهای داخلی حل کرد.

بیان  توسعه‌ها و پیشرفت‌های بالغ بر چهل سال از زمان پیروزی انقلاب تاکنون می‌تواند به ایجاد امیدآفرینی و نشاط در کشور منجر شود.  امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره از مسئولان مطالبه کرده و می کنند که آن خدمتی را که برای مردم انجام می ‌دهید به مردم بگویید و گزارش دهید تا علاوه بر ایجاد اطمینان در آنها، به آینده و انقلاب امیدوار شوند و حامی انقلاب باشند.

از سویی مسولان باید خود را خادم مردم بدانند و علاوه بر اطلاع‌رسانی از خدمات خود به جامعه،خود را وقف مردم کنند، مردم ما امروز همه مشکلاتی که در بحث کرونا و مسائل اقتصادی دارند را تحمل می‌کنند تا نظام سرپا باشد و وظیفه مسئولان است که با گزارش اقدامات خود به مردم و تبیین طرح های اجرا شده در چهل ساله انقلاب نسبت به قبل از آن به افزایش اعتماد اجتماعی و در نتیجه امیدآفرینی در کشور کمک کنند.

اصحاب فرهنگ و هنر که برخاسته از متن جامعه و بسیار تاثیرگذار هستند و با وجود صدمات بسیاری که در دوران شیوع ویروس کرونا دیدند ولی باز هم در راستای ایجاد و تقویت امید و نشاط در جامعه تلاش می‌کنند تا مردم به آرامش برسند.

هم مردم، هم رسانه‌ها و مهم تر از آنها مسئولان و کارگزاران نظام در هر سه بُعد یأس‌آفرینی، نقش‌آفرینی و امیدآفرینی اثرگذار هستند و این عناصر وقتی جامعه را امیدوارانه به سوی چشم‌انداز روشن پیش ببرند و فضای مایوس کننده جامعه را اصلاح و روح امید را در زنده نگه دارند، آن جامعه دارای عزت نفس ملی و برای ادامه مسیر سرشار از خلاقیت خواهد بود.

انقلاب اسلامی امید را در جامعه به وجود آورده است و این امید آفرینی میتواند جامعه را نیز در برابر تهاجم فرهنگی بیمه کند.امروز با خیال راحت در برابر تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی ایستادگی می کنیم چرا که این انقلاب اسلامی با درایت مقام معظم رهبری مدیریت می شود.

یکی از اصلی ترین مؤلفه های سبک زندگی اصیل دینی که بارها در منابع دینی بر اهمیت آن تأکید شده و نبود آن از بزرگ ترین گناهان تلقی گردیده است، «امیدواری» است.

جامعه امیدوار به جلو می‌نگرد و آینده را روشنتراز حال می‌بیند و بر این اساس امید بزرگترین سرمایه اجتماعی یک ملت است که به آن می‌بالد، بنابراین امید اجتماعی ابزاری مفهومی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از وضع کنونی به شیوه مسالمت جویانه به آینده بهتری رسید و حس امید و امیدواری عزیمتی مطلوب از نقطه کنونی جامعه به نقطه‌ای موفق در راستای پیشرفت و بهبود اجتماعی است که از ایجاد یأس اجتماعی جلوگیری می کند.

از منظر اجتماعی اگر ببنیم که در جامعه میزان مشارکت اجتماعی پایین باشد و افراد احساس مسوولیت اجتماعی به میزان کفایت نداشته باشند و یا در جامعه نشاط اجتماعی و شادابی وجود نداشته باشد پیامدهای آن در افزایش ناامیدی اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی دیده می‌شود.

در مرحله اول باید مشارکت اجتماعی افزایش پیدا کند که به بیان دیگر موجب می شود که امید اجتماعی تولید و خلق شود که این مهم می‌تواند از طریق مشارکت اجتماعی صورت گیرد.پیشران امید اجتماعی،افزایش مشارکت اجتماعی و افزایش احساس تعلق اجتماعی است، براساس راهبردهایی که در عرصه کلان مطرح است افزایش تعلق اجتماعی و بهبود تعهد اجتماعی به معنی وفاداری و قبول ارزشها، هنجارها والگوهای عملی در این زمینه است.در عرصه فرهنگی برخی رسانه‌ها با پمپاژ خبرهای بد و ناخوش حوادث و آسیب‌ها، حال جامعه و رغبت آنها به اخبار را بد می‌کنند، راهبرد این بخش هم باید جایگزینی خبرهای خوب و مثبت و از جنس زندگی و به دور از مرگ و نیستی باشد تا وضعیت امید اجتماعی در جامعه بهبود ببخشد.

عمل به آموزه‌های دینی تا طرح گفتارهای دینی می‌تواند به عنوان مولفه امیدبخش در جامعه محسوب شود در جامعه اسلامی اعتقاد به خدا و توکل به او و اولیای او می‌تواند منشا امید اجتماعی باشد و در واقع بازتعریفی از این مفاهیم و اهداف در زندگی می‌تواند حوزه امید اجتماعی را وارد یک عرصه جدید کند.

مهمترین نقطه بارورسازی امید در بین مردم بیان خویشتن داری و مقاومت ملت در عبور از بحرانها و دشواریهای بسیاری است که تاکنون با موفقیت آن را سپری کرده‌اند.

در زمان حاضر وضعیت کشور با یک سری دشواریهای اقتصادی که از سالها قبل وجود داشته ولی با فشارهای آمریکا و همراهی برخی کشورهایی اروپایی تشدید شده که با مشکلاتی مواجه شده است. از سویی بحران کرونا داستان را سخت‌تر کرده و برخی از مشاغل با مشکلاتی روبرو شدند و یک مقدار شرایط از لحاظ سختی‌هایی که کشور در طول این سالها تجربه کرده دشوارتر شده است.

در شرایط فعلی رسانه های خارجی با مدیریت اسراییلی‌ها و آمریکا و تامین هزینه از سوی عربستان، شب و روز در حال سمپاشی هستند و مدام به دنبال تزریق یاس و ناامیدی در جامعه هستند تا مردم را دلسرد کنند و مانع حرکت و همراهی آنها با نظام جمهوری اسلامی شوند، تمام تلاش آنها این است که یک نقطه ضعف، عیب و یا مشکلی را در جایی پیدا کنند و به بزرگنمایی و برجسته کردن آن در اذهان بپردازند.

رسانه‌های داخلی باید با تلاش بیشتر به معرفی داشته‌ها و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی بپردازند تا از این طریق چشمه امید را در جامعه به جوشش درآورند و مانع از دیده نشدن نقاط قوت کشور شوند.

در چنین شرایطی شایسته است در برهه کنونی برپایی نهضت روشنگری و جهاد امیدآفرینی در سراسر کشور اولویت اول تمامی دلسوزان انقلاب، صاحبان سخن و اصحاب رسانه و هیات‌های مذهبی باشد.

مصطفی دودانگه

مدیر روشنگری معاونت فرهنگی سپاه انصارالمهدی(عج)استان زنجان

ارسال نظرات