با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» در سنندج رونمایی شد.
کد خبر: ۹۳۲۶۵۴۲
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج  در راستای پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی دفتر نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» خاطرات امیر سعیدزاده به قلم کیانوش گلزار امروز با حضور سردار سلامی در سنندج رونمایی شد.

«عصرهای کریسکان» روایتی جذاب از زندگی امیر سعیدزاده و همسرش سعدا حمزه‌ای است، که توسط کیانوش گلزار راغب در سال 1394 و از سوی انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری انقلاب اسلامی برای نخستین بار منتشر شد و به دلیل جذابیت داستان تاکنون دو بار نیز تجدید چاپ شده است.

امیر سعیدزاده، راوی این کتاب، یکی از منحصر به فردترین نیروی‌های دفاع مقدس است، چراکه او عضو هیچ سازمانی نیست.
 

عکس| تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» 

یک نیروی آزاد است و در عین حال در مأموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کند، مأموریت‌هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد و پس از آن راهی سپاه می‌شود.

سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود وی اسیر کومله می‌شود و از سازمان کومله نیز فرار می‌کند. ۴ سال بعد از جنگ، سعیدزاده به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق در می‌آید این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می‌انجامد.

در این کتاب با یک سبک ابتکاری، خاطره چند روایی را طرح کرده است، خواننده وقتی سعیدزاده را می‌شناسد، او وارد یک تنش و درگیری می‌شود. سپس در فصل بعدی اینکه خانواده‌اش چه عکس العملی نشان می‌دهد، بررسی می‌شود و از زبان همسر او همان خاطرات تکمیل می‌شود.

اتفاقاتی که حول محور خانواده رخ می‌دهد؛ یعنی راوی اصلی خود خبر ندارد، اما خانواده کاملا به تمام جوانب مسلط است در بخشی همسر او وارد داستان می‌شود، آن نقاط مبهم را تکمیل می‌کند.

دوباره در فصل بعدی راوی اصلی ادامه ماجرا را می‌گوید و همسر راوی وارد داستان می‌شود و خاطرات را شرح می‌دهد. راوی دوم پیگیری‌های جانبی که برای خانواده رخ می‌دهد؛ مانند شهادت دیگر برادران، اسارت پدر، بمباران‌هایی که در شهر رخ می‌دهد، را بازگو می‌کند. به عبارتی راوی دوم وظیفه تکمیل روایت‌های اصلی را برعهده دارد.

«کریسکان» کجاست؟  

کریسکان منطقه‌ای در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت ۴ ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کرده است.

در این اثر در کنار روایت جذاب از زندگی امیر سعیدزاده، تصویر کامل و جامعی در خصوص وضعیت شهرهای کردنشین به ویژه سردشت و بانه در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارائه می شود و به همین دلیل مخاطب در جریان وضعیت آن روزهای مناطق کردی قرار می‌گیرد.

تقریظ کتاب عصرهای کریسکان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث شد تا اولین کتاب مربوط به ایثار و رشادت مردم مناطق کردی مورد عنایت معظم‌له قرار گیرد و به همین دلیل این اتفاق یک رویداد منحصر به فرد در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

تقریظ به معنی ستودن مکتوب، مطلبی است که در تجمید کتاب یا نوشته‌ای می‌نویسند. صفحه تقریظ یا اپیگرام، صفحه و درآمدی ستایش‌آمیز است که بر یک اثر همراه با تأیید و ستایش نویسنده، و نیز معرفی کتاب می‌نویسند و معمولاً در صفحات آغازین کتاب قرار می‌گیرد. تقریظ اغلب شامل بیانیه و مطالبی است مختصر، جالب، به یاد ماندنی و گاهی اوقات تعجب‌آور یا آمیخته به طنز با استفاده از کلمات قصار و امثال و حکم. این سنت ادبی بیش از دو هزار سال قدمت دارد. اما در ایران پس از انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری این سنت از اواخر دهه 60 و ابتدای دهه 70 آغاز می‌شود.

بیش از 30 سال است که رهبری به عنوان یک مقام والای کشور، فرهنگ و ادبیات را دغدغه خود می‌دانند و توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارند. ایشان از هر راهی در تلاش هستند تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به‌خصوص آثار مربوط به انقلاب و دفاع مقدس را گسترش دهند.

مقام معظم رهبری پیش از انقلاب به عنوان یکی از چهره‌های فرهنگی علاقه‌مند به حوزه شعر و ادبیات در میان ادبا و فعالان این حوزه شناخته شده بودند، این روحیه هم‌اینک نیز در ایشان دیده می‌شود. روحیه‌ای که سبب می‌شود تا ایشان هر سال به بازدید از نمایشگاه کتاب بیایند و یا نکاتی را در خصوص آثار متعدد بیان کنند. آنچه این روزها از تقریظات ایشان بر آثار متعدد به چاپ می‌رسد، نشان‌دهنده همین روحیه است. 

ارسال نظرات