خبرهای داغ:
رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست وزیر انگلستان گفت: سیاست قطعی ایران در برجام عمل در برابر عمل است.
کد خبر: ۹۳۲۷۲۸۸
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی "بوریس جانسون" نخست وزیر انگلستان گفت: همکاری‌های بین‌المللی در نتیجه سیاست‌های ترامپ، آسیب دیده و متأسفانه سازمان ملل و شورای امنیت نیز در این مدت عملکرد شایسته و بی‌طرفانه‌ای نداشتند و اکنون زمان آن فرا رسیده که با کمک هم این نقیصه را رفع کنیم.

رئیس جمهور سیاست قطعی ایران در برجام را عمل در برابر عمل برشمرد و اظهارداشت: عمل نکردن طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، تنها موجب سلب اعتماد مردم به اروپا و تنگ‌تر شدن فضای دیپلماسی شد.

روحانی تاکید کرد: دولت آمریکا در حالی مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که آن‌ها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

رئیس جمهور اقدام انگلستان و دو کشور دیگر اروپایی در پس گرفتن قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصمیم درستی دانست و گفت: چنین اقداماتی تنها مسیر را دشوار و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

روحانی با بیان اینکه "ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد"، اظهار داشت: تمامی اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه "تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و متحدانش در دسترسی ایران به منابع مالی خود در خارج، مشکلات کرونایی و درمانی مردم را دو چندان کرد"، گفت: جامعه بین‌المللی نشان داد آماده رویارویی متمدنانه با بحران نیست و تمایلات حمایت‌گرایانه و تبعیض‌آمیز را دنبال می‌کند و بی تردید این یک شکست اخلاقی برای جامعه بین‌المللی است.

روحانی همچنین به موضوع بدهی‌های چندین ساله ایران از انگلستان در ارتباط با خرید‌های دفاعی اشاره کرد و گفت: در حالی که شاهدیم عمده کشور‌های بدهکار به ایران در حال رهاسازی منابع مالی بلوکه شده یا بازپرداخت بدهی‌های خود هستند، بسیار عجیب است که در روند بازگرداندن طلب دفاعی چهل و چند ساله ایران هنوز پیشرفت عملی حاصل نشده است.

وی اظهارداشت: بی تردید تسریع در بازپرداخت طلب‌های ایران، در رفع مشکلات دیگر روابط نیز مؤثر است.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه بوده و برخلاف برخی سیاه‌نمایی‌ها، آغاز کننده هیچ حمله‌ای به دیگران نبوده و در همه بحران‌های منطقه، بخشی از راه حل بوده است.

روحانی با بیان اینکه "بحران‌ها در خاورمیانه متعددند و نقش و نفوذ منطقه‌ای ایران غیرقابل انکار است"، اعلام کرد که ایران برای حل و فصل این بحران‌ها در قالب همکاری‌های منطقه‌ای و با تقویت نقش سازمان ملل آماده‌است.

رئیس جمهور گفت: ما با مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر عراق و کل منطقه می‌دانیم و اتهام‌زنی به ایران در حوادث اخیر عراق، رویکرد سازنده‌ای نیست و دولت آمریکا باید مسئولیت اشتباهات خود در منطقه را بپذیرد و آن را اصلاح کند.

روحانی با بیان اینکه "از نظر ما طرف‌های مشخصی در منطقه، نمی‌خواهند آرامش و ثبات حاکم شود و آمریکایی‌ها نباید در دام چنین دسیسه‌هایی گرفتار شوند"، تاکید کرد: دولت ایران به حملات انجام شده اخیر به پایگاه‌های نیرو‌های ائتلاف در عراق مشکوک است و از دولت عراق خواسته‌است موضوع را بررسی کند.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع تداوم فاجعه انسانی در یمن اشاره کرد و گفت: ایران از ابتدای جنگ یمن همواره تأکید کرده که این بحران راه‌حل نظامی ندارد و ضمن ارائه پیشنهاد طرح چهار ماده‌ای، از تمام ظرفیت خود برای پیشبرد تلاش‌های سازمان ملل در یمن استفاده کرده و از هر تلاشی برای پایان تعرض به ملت یمن، حمایت می‌کند.

روحانی تداوم فاجعه انسانی و عدم اقدام جدی و مؤثر جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از نقض صریح حقوق بشر و تداوم نسل‌کشی در یمن را به عنوان فاجعه قرن، تأسف انگیز خواند.

"بوریس جانسون " نخست وزیر انگلستان نیز در این گفت: وگوی تلفنی گزارشی را از اقدامات کشورش برای عمل کردن همه طرف‌های برجام به انجام تعهداتشان ارائه کرد.

نخست وزیر انگلستان گفت که ما و همه طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هستیم و همگی برای یافتن راه حل‌هایی برای بازگشت اعضای برجام به تعهداتشان باید تلاش کنیم و در این خصوص حسن نیت نشان دهیم.

جانسون افزود: ما همگی علاقه مندیم و آمادگی داریم از این روند حمایت کنیم.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین نخست وزیر انگلستان برای بازپرداخت بدهی‌های این کشور به ایران تاکید کرد.

نخست وزیر انگلستان همچنین در این گفت و گو بر نقش ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها