خبرهای داغ:
سازمان بسیج عشایری کشور برگزار کرد:

اولین مسابقه پشم چینی مکانیزه در کشور

سازمان بسیج عشایری کشور با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری سپاه استان ایلام ، با هدف معرفی ظرفیت های صنعت پشم و کرک دام سبک در اشتغالزایی روستایی و عشایری اقدام به برگزاری اولین مسابقه ی پشم چینی مکانیزه در کشور نمود.
کد خبر: ۹۳۲۸۰۴۱
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد سعیدی ، مسئول بسیج عشایری کشور گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور به ویژه در حوزه اشتغال و با عنایت به اهمیت راهبردی (جهش تولید) که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان شعار سال مطرح شد، اجرای طرح های توانمندسازی و اشتغال پایدار امری لازم است.

وی افزود ظرفیت های بزرگی در جوامع روستایی و عشایری جهت ایجاد اشتغال و درآمد زایی وجود دارد که از آن جمله می توان به صنایع دستی، گردشگری، گیاهان دارویی و ... اشاره نمود. ولی مردمان این جوامع تولید کننده، دچار مشکلات اقتصادی و بی کاری اند و در بعضی موارد متاسفانه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به شهرهای بزرگ و کلانشهرها مهاجرت می کنند، در حالی که در صورت ایجاد زیرساخت اشتغال های کوچک، حاضرند با افتخار در مناطق روستایی و عشایری مشغول انجام فعالیت های اقتصادی و تولید شوند.

سعیدی با اشاره به میزان تولید پشم و کرک در کشور گفت: سالانه حدود 62.000 تن کرک و پشم در کشور تولید می شود که از طریق رونق صنعت فرآوری پشم می توان در گروههای شغلی مختلفی مانند نخ ریسی، رنگرزی، قالی بافی، صنایع دستی و ... ایجاد اشتغال نمود.

وی افزود: با وجود چنین ظرفیت بزرگی در اشتغالزایی، ایجاد زنجیره ارزش و ایجاد تنوع شغلی، تا کنون توجه جدی به این موضوع نشده است، لذا اجرای طرح های فرآوری پشم و کرک دام سبک، تولید محصولات متناسب با سلیقه مشتریان و تکمیل زنجیره تامین از تولید تا فروش، در این حوزه ضروری است و سازمان بسیج عشایری قصد دارد با ایجاد گفتمان، ظرفیت ها و زمینه های فعالیت در این عرصه را به  جامعه و کارآفرینان و سرمایه گذاران معرفی نماید.

سعیدی در ادامه با اشاره به مشکلات پشم چینی سنتی گفت: در بازدید هایی که از چند کارخانه ریسندگی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که در حوزه چینش پشم نیاز به آموزش جدی و فراگیر وجود دارد تا دامداران بتوانند پشم با کیفیت بهتری را به کارخانه ها تحویل دهند.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر در چیدن پشم دقت کافی وجود ندارد و پشم گوسفندان چه با کیفیت بالا و چه با کیفیت پایین، چه رنگی و چه سفید، با هم مخلوط می شود و به صورت یکجا با قیمت پایین فروخته می شود . علاوه بر این در چینش سنتی ،پشم یکسان و یکدست نیست و مجموع این عوامل باعث کاهش کیفیت و کاهش بهره وری می شود، در حالی که در چینش مکانیزه، علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، دامدار می آموزد، چگونه پشم نقاط مختلف دام را تفکیک و بسته بندی نماید و پشم با کیفیت تر را با قیمت مناسب تری به فروش برساند.

مسئول بسیج عشایری کشور با اشاره به وضعیت صنعت پشم در سایر کشور ها گفت: کشورهای استرالیا و چین و نیوزلند بزرگترین تولید کنندگان پشم در دنیا هستند و برای فصل پشم چینی جشنواره و فستیوال برگزار می کنند که مسابقات جذاب و با نشاطی است و فعالان این صنعت آخرین دستاوردهای خود را در قالب همین جشنواره ها به نمایش می گذارند.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، برگزاری جشنواره ممکن نبود، لذا این سازمان اولین مسابقه پشم چینی در کشور را در قالب مستند مسابقه تلویزیونی در تاریخ 24 اسفند 99 در استان ایلام ،منطقه عشایری دهلران و در مزرعه یکی از کارآفرینان و دامداران نمونه استان برگزار نمود.

این مسابقه ابتدا با فراخوان در سطح استان ایلام شروع شد و از داوطلبان آزمون اولیه گرفته شد و 20 نفر از آنان که تجربه چینش مکانیزه را داشتند انتخاب شدند.

و مسابقه اصلی بین این 20نفر ، هر نفر 5 دام برگزار شد و در پایان به نفرات برتر که از نظر هیئت داوران، چینش و سرتینگ را با دقت بیشتر و زمان کمتری انجام داده بودند، جوایزی اهدا شد.

سعیدی هدف اصلی از برگزار این مسابقه را تشویق و ترغیب کارآفرینان به استفاده از ظرفیت صنعت پشم در اشتغال زایی و درآمدزایی عنوان کرد.

ارسال نظرات