مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه مطرح کرد:

درخشش جهانی آسایشگاه خیریه کهریزک در مقابله با هجوم کرونا

نشست صمیمانه معاونان حوزه های مختلف آسایشگاه خیریه کهریزک با اصحاب رسانه، با مروری بر چالش های خطرناک ترین چالش قرن در جهان و پاتک های این مجموعه در مقابل هجوم ویروس کرونا برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۲۸۱۰۶
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ آخرین نشست خبری سال 99 با حضور محمد رضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک، یدالله رضایی معاون اجرایی، دکتر فریبزر بختیاری قائم مقام مرکز علمی کاربردی، دکتر حسن رحیمی معاون سلامت و محسن پزشکی، مدیر روابط عمومی  آسایشگاه خیریه کهریزک با اصحاب رسانه، در روزهای پایانی سال، با مروری بر چالش های ویروس ناشناخته کوید 19 به عنوان خطرناک ترین بحران و چالش قرن در جهان و پاتک های این مجموعه در مقابل هجوم ویروس منحوس کرونا برگزار شد.

  پناهگاه افرادی که نه زبانی برای گفتار و نه پایی برای فرار دارند

محمدرضا صوفی نژاد، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در این نشست به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه در جهت پیشگیری از شیوع و کنترل ویروس کرونا و نیز درمان مددجویان مبتلا به این بیماری پرداخت و گفت: اینجا نه یک ارگان سیاسی و نه یک مجموعه اقتصادی است؛ بلکه مرکزی خیریه و مردمی و مامن و پناهگاهی برای زندگی کردن 1750 سالمند، معلول و بیماران ms است که نه زبانی برای گفتار و نه پایی برای فرار دارند و اغلب آنها دارای کلکسیونی از بیماری های زمینه ای هستند که پرسنل آسایشگاه در سخت ترین شرایط به تیمار و پرستاری از آنها مشغول هستند.

تلفات پایین کرونا در آسایشگاه کهریزک نسبت به کشورهای پیشرفته

وی با اشاره به هجوم ویروس ناشناخته و ویرانگر کرونا در جهان، اظهار داشت: کشور ما و مراکز نگهداری سالمندان از جمله آسایشگاه خیریه کهریزک هم از هجوم این ویروس تاج دار در امان نبود؛ براساس اظهار نظر کارشناسان و متخصصان حوزه سالمندان و معلولان، پیش بینی می شد که در موج اول این ویروس، تعداد تلفات این مرکز به رقم 200 تا 300 نفر برسد اما از ابتدای شیوع کرونا تا امروز که بیش از یک سال از ظهور این پدیده منحوس قرن می گذرد، خوشبختانه با همت مدیران و پرسنل خدوم آسایشگاه توانستیم این بیماری مرموز را کنترل کنیم و با افتخار اعلام کنیم که آمار جان باختگان کرونا در این آسایشگاه بسیار پایین بوده و جان باختگان در سنین بالای 85 سال بوده اند که به خاطر بیماری های زمینه ای مستعد ابتلا به ویروس کرونا بوده اند. این در حالی است که تعداد جان باختگان کرونا در مراکز نگهداری سالمندان کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله اسپانیا بسیار وحشتناک است و فقط در یک شبانه روز در یک مرکز نگهداری از سالمندان که   فقط 300 سالمند نگهداری می شود، 200تن از آنها بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

تشکیل ستاد بحران کرونا

  صوفی نژاد، تصریح کرد: به محض اطلاع از ورود این ویروس به کشور، ستاد بحران در مجموعه کهریزک ایجاد شد و به منظور کنترل بیماری در وحله اول ورود خانواده ها و ملاقات کننده ها به آسایشگاه و خروج مددجویان از این مرکز ممنوع شد.

 مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با بیان اینکه حدود 1000 نفر از خیرین و نیکوکاران به طور مستمر در طول هفته برای کمک به مددجویان به این مرکز مراجعه می کنند، تصریح کرد: جلوگیری از ورود این افراد به اسایشگاه به خاطر پیشگیری از انتقال ویروس به داخل آسایشگاه یکی از چالش های ما در طول این یک سال بوده است چرا که اینها افرادِ بی نیازی هستند که بدون هیچ چشمداشتی به نیازمندان آسایشگاه کمک می کنند اما با از دست دادن آنها مشکلات ما چند برابر شد و این محدودیت ها مشکلات و آسیب های روحی و روانی بسیاری را بر هم بر ما و هم بر مددجویان تحمیل کرد.

50 سال نام نیک؛ بدون حاشیه

  محمدرضا صوفی نژاد با اشاره به اینکه موسسه خیریه کهریزک یک مجموعه دولتی یا موسسه تولیدی و صنعتی نیست، اظهار کرد: جمعیت مجموعه خیریه کهریزک با 1750 مددجو و 1000 نفر پرسنل، چند برابر برخی واحد های صنفی، صنعتی و تولیدی است که با وجود درآمد زایی و تولید حتی برای پرداخت حقوق کارمندان خود با مشکل مواجه هستند؛ اما این مجموعه با اینکه   هیچ اعتبار دولتی دریافت نمی کند و هزینه سالمندان و معلولان و بیماران با توجه به شرایط خاص آنها بسیار بالا است. توانسته است بیش از 50 سال این مرکز را اداره کند بدون اینکه مشکلی  بوجود بیاید و در طول این 5 دهه تا کنون هیچ کجا نشنیده اید که در مورد تاخیر پرداخت حقوق پرسنل و نگهداری از سالمندان خبر منفی منتشر شده باشد.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک ادامه داد: مشکلات ما بسیار بالاست، به مو رسیده اما پاره نشده است و این افتخار به خاطر وجود مردمی دین باور، نوعدوست؛ خداباور و دیگرخواه است که همیشه یاور و همراه ما بوده اند و در شرایط کرونایی که هزینه های ما به خاطر خرید  وسایلی مثل: ماسک، گان، دستکش، مواد ضد عفونی کننده و...  چندین برابر شده است، باز هم توانستیم به کمک مردم نوع دوست کشورمان این مجموعه را به بهترین شکل اداره کنیم.  

82 درصد کمک ها مردمی است

صوفی نژاد اظهار داشت: 82 درصد نیازهای کهریزک از طریق کمک های مردمی و 18 درصد از طریق سازمان ها و نهادهای  مرتبط تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: آسایشگاه کهریزک آبروی نظام است و به خاطر شرایط ویژه ای که در این مجموعه وجود دارد، مسئولان ارگان ها و نهادهای مرتبط با سالمندان و معلولان، برای بازدید مسئولان کشورهای خارجی از موسسات نگهداری سالمندان، آنها را به این مجموعه دعوت می کنند. قداست آسایشگاه خیریه کهریزک موجب شده تا مردم هم به این مجموعه اعتماد کنند و دو امانت خود را، یکی عزیزان، معلولان و سالمندان و دیگری هزینه های  نگهداری از آنها را به ما سپرده اند و این اعتماد مردم، وظیفه و مسئولیت ما را دوچندان کرده است و تلاش کرده ایم به بهترین وجه امانت مردم را پاس بداریم و هزینه کنیم.

ضرورت واکسیناسیون نیکوکاران

وی افزود: با ورود واکسن اسپوتنیک وی به کشور، خوشبختانه هفته گذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 1214 نفر از کارکنان و مددجویان این آسایشگاه    مرحله نخست واکسن کرونا را دریافت کردند که از این تعداد حدود 537 نفر سالمند، ۳۹۶ نفر معلول و ۲۵۱ نفر از کارکنان واکسن کرونا را دریافت کرده اند که خوشبختانه برای هیچیک از آنها مشکلی بوجود نیامده است و مرحله دوم واکسیناسیون آنها حدود سه هفته دیگر انجام می شود و بقیه افرادی که واکسینه نشده اند بزودی واکس دریافت می کنند.

صوفی نژاد اظهار داشت: حضور هزار نفر از نیکوکاران در کنار مددجویان فشار روحی و روانی بسیاری را از روی پرسنل و مددجویان بر می دارد چون علاوه بر گفتگو و دیدار با مددجویان بار مشکلات روحی آنان را کاهش می دهند و از سوی دیگر کارکنان ما به خاطر افزایش حجم کارها به جای شیفت های 24 ساعته، حتی دو تا سه هفته شیفت هستند  و به خاطر محدودیت ها و تعطیلی مهد کودک، فرزندان خود را نزد خانواده نگه می دارند که در صورت واکسیناسیون این نیکوکاران، فضا برای حضور آنان در آسایشگاه باز تر شده و از فشار روحی و روانی مددجویان و پرسنل کاسته می شود.

صوفی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایام نوروز سال های قبل، بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از مردم نیک اندیش در ایام نوروز به دیدار مددجویان این مجموعه می آمدند که حضور آنها برکاتی هم  برای آسایشگاه داشت اما متاسفانه در طول این یک سال ملاقات ها محدود شده  و این موضوع برکاهش کمک های مردمی تاثیر گذشته است.

بهمن و اسفند سخت ترین شرایط مالی آسایشگاه

صوفی نژاد گفت: بهمن و اسفند سخت ترین شرایط برای مدیریت آسایشگاه است و سه مرحله پرداختی داریم که باید حقوق بهمن، پاداش و عیدی و حقوق اسفند کارکنان را پرداخت کنیم. حدود 30 میلیارد تومان باید حقوق و مزایا و عیدی پرسنل را پرداخت کنیم که در هر مرحله حدود 8 میلیارد و 500 میلیون تومان نیاز است و اگر کمک های مردمی نبود ما مستاصل می شدیم. با این حال علی رغم اینکه بسیاری از واحدهای تجاری و صنعتی حقوق کارکنان خود را با تاخیر پرداخت می کنند، اما این مجموعه به پرسنل بدهکار نیست و توانسته است بدون تاخیر حقوق کارکنان را به موقع پرداخت کندکه این افتخار در سایه وجود مردمی نیک اندیشی است که اینجا را باور دارند.

1750 مددجو از 31 استان کشور با علایق، ذائقه ها، فرهنگ ها و سلایق مختلف در آسایشگاه خیریه کهریزک زندگی می کنند که کمترین بی میلی در آنها نسبت به برنامه های غذایی و زندگی در این کانون  وجود دارد.

 

تربیت نیروی ماهر در دانشگاه علمی کاربردی آسایشگاه

 

  دکتر فریبرز بختیاری قائم مقام مرکز علمی کاربردی کهریزک نیز با توصیف آسایشگاه کهریزک به مرز نشینان کشورمان در زمان جنگ و تهاجم نیروهای ارتش عراق به این سنگربانان غیور ، خاطرنشان کرد: آسایشگاه کهریزک نیز در مواجهه با هجوم ویروس کرونا در خط مقدم این جبهه قرار گرفت و با وجود سالمندان و معلولان و بیماران ام اس، و  مددجویانی که اغلب آنها دارای مشکلات قلبی، ریوی، دیابت و غیره هستند با همت مجموعه مدیریت و پرسنل توانستیم مقابل این بحران سربلند بیرون بیاییم. وی در مورد وضعیت آموزش کارکنان آسایشگاه، گفت: مرکز علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک با بهره گیری از دانش اساتید برتر دانشگاه از سال ۹۶ اقدام به آموزش کارکنان در مقاطع کاردانی و کارشناسی و در پنج رشته از جمله مراقبت سالمندان کرده است که علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات دهی به مددجویان ، زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر برای کارآفرینی و اشتغال زایی را نیز فراهم کرده است.

 

 

 

 

  

 

 

  

ارسال نظرات