رونق اقتصاد دیجیتال در آسیا و اقیانوسیه در سایه کرونا

با طولانی شدن روند شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از این بیماری و همچنین ابهامات در مورد میزان اثر بخشی واکسن کووید-۱۹ در برابر نوع جهش یافته این بیماری، کشورهای آسیایی از جمله ایران در تلاش برای تداوم زندگی در شرایط پساکرونا و همچنین احیای اقتصاد شکننده خود هستند.
کد خبر: ۹۳۲۸۴۸۲
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، نگاهی به آمارها نشان می‌دهد، طولانی شدن شیوع کرونا خسارات فراوانی را به اقتصاد جهان و همچنین منطقه آسیا-اقیانوسیه وارد کرده است.

تازه‌ترین گزارش سازمان های بین‌المللی حاکی است، تاثیرات شیوع کرونا بر اشتغال، ۴ برابر شدیدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به شمار می ‎آید و جدی‌ترین بحران بازار کار پس از رکود بزرگ ۱۹۲۹ است.

به گزارش سازمان بین‌المللی کار، محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای مختلف برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا موجب از دست رفتن ۸.۸ درصد از ساعت‌های کار در سراسر جهان شده که معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت است که از این رقم ۹۱ میلیون شغل متعلق به منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

از دیگر سو، به دنبال تشدید محدودیت های کرونایی و اعمال قرنطینه، رونق تجارت الکترونیک جان تازه‌ای به فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آسیا-اقیانوسیه بخشیده است.

 

استارت‌آپ‌ها قلب تپنده اقتصاد

نگاهی اجمالی به آمارها نشان می‌دهد، استارت‌آپ‌ها نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی جهان در عصر جدید به ویژه در عصر قرنطینه های کرونایی ایفا کرده و می کند و در این میان منطقه آسیا-اقیانوسیه هم تابع همین شرایط است.

جدیدترین گزارش های منتشر شده از سوی «موسسه مکنزی» حاکی است، آسیا بیشترین سهم را از اقتصاد میلیارد دلاری استارت‌آپ‌ها در جهان به خود اختصاص می‌‎دهد.

این آمارها نشان می‌دهد منطقه آسیا از نظر میزان سرمایه گذاری در فضای کسب‌وکار امن برای توسعه ایده‌های جدید، از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است، با وجود اینکه کرونا همچنان در بسیاری از کشورهای این قاره و تا حدودی در قاره اقیانوسیه جولان می دهد. 

اغلب پژوهش های راهبردی ثابت می کنند دنیای آینده، متعلق به هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، ابرداده‌ها، نرم‌افزارها، مونتاژ روباتیک و اقتصاد دیجیتال است و کشورهای آسیایی با هوشمندی زیرکانه ای توانسته‌اند با توسعه زیرساخت های لازم موجبات سرریز شدن حجم بالایی از سرمایه‌گذاری در ایده‌های نوآور را به خود اختصاص دهند.

بنابراین این کشورها در شرایط کرونایی همچنان زمینه رشد اقتصادی را ولو در شرایطی کرونا برخوردارند.

 

تلفن همراه هوشمند:

در این میان یکی از مهمترین ابزارهایی که سبب رونق اقتصاد دیجیتال می‌شود، استفاده از گوشی‌های هوشمند متصل به اینترنت است که روز به روز برمیزان محبوبیت آنها در جهان به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه افزوده می‌شود.

به باور کارشناسان، اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی، موتور محرک رونق اقتصادی کشورها و ضامن افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه آسیا-اقیانوسیه به شمار می ‎آید.

از دیگر سو؛ می‌توان بسیاری از کسب و کارها را بر پلتفرم‌های دیجیتالی ایجاد کرد که این مساله می‌تواند با ایجاد فرصت ‎های کار آفرینی و خوداشتغالی موجبات رشد اقتصادی کشورها را فراهم آورد.

جدیدترین آمارها نشان می ‎‎دهد، در حال حاضر میزان استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در جهان ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون برآورد شده است.

پیش بینی می ‎شود تا سال ۲۰۲۵ دستکم ۶۶۳ میلیون نفر به شمار استفاده کنندگان از تلفن همراه در جهان افزوده شود.

میزان ضریب نفوذ تلفن همراه در سال ۲۰۱۹ میلادی در منطقه آسیا-اقیانوسیه ۴۸ درصد معادل دو میلیارد نفر بود.

همچنین برآورد شده است ضریب نفوذ اینترنت تا سال ۲۰۵ در منطقه آسیا-اقیانوسیه به ۶۱ درصد افزایش یابد. بنابر این این دو قاره از این حیث از پشتوانه های لازم برای توسعه تکنولوژیکی و به طریق اولی در رشد اقتصادی برخوردار است.

منبع: ايرنا

انتهاي پيام/

ارسال نظرات