به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ علی اسماعیلی در این مراسم به مزیت کتاب فروشی حضوری در مقایسه با کتاب فروشی الکترونیک اشاره کرد و گفت: هر اندازه فضای مجازی تلاش کند، اما هیچ زمان جای فروشندهای که متناسب با نیاز مخاطب به او خدمات میدهد، نیست؛ چرا که او همچون پزشکی است که برای هر بیمار و مراجعه کننده یک نسخه میپیچید.
اسماعیلی در ادامه به ضرورت ارتقای وضعیت کتابفروشیهای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مجموعه کتاب شهر ایران که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است، توسعه ویترین کتابخوانی است.
وی با اشاره به اینکه امسال شاهد تعطیلی بسیاری از کتابفروشیها بودیم، افزود: سال ۹۹ با توجه به مساله کرونا و مشکلاتی که پیش آمد، مصائب و سختیهایی بر وضعیت کتاب تحمیل کرد و این مساله تغییر و تحولاتی به وجود آورد که بالا رفتن سرانه مطالعه از طریق اینترنت و فضای مجازی نمونهای از تغییر رویکرد جامعه بود.
اسماعیلی افزود: با وجود اینکه کتاب مجازی و الکترونیک تأثیر روی کتاب فیزیکی داشته است، اما همچنان کتاب فیزیکی جایگاه خود را حفظ کرده و علاقهمندان خود را دارد.
مدیرعامل کتابشهر ایران با اشاره به اینکه کتاب فروشی فیزیکی، غیر از فروش خدمات دیگری نیز دارد که مجازی از آن برخوردار نیست، افزود: تعامل با مخاطب یکی از مزیتهای بسیار مهم کتاب فروشیهاست.
وی رویدادهای جنبی و دیدوبازدید اهالی فرهنگ را دیگر مزیت کتاب فروشیها دانست و ادامه داد: به طور نمونه شنیدهایم که چه اندازه جامعه فرهنگی از هم نشینی با جلال آل احمد در این نشستها لذت میبردند.
کتابفروشی خود به خود برای فروشنده و سرمایه گذار به صرفه نیست
اسماعیلی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی بعد از این اتفاقات و بحرانها با جدیت بیشتری تصمیم گرفت، این مسیر را دنبال کند، افزود: کتابفروشی خود به خود برای فروشنده و سرمایه گذار به صرفه نیست، در این میان دولت باید زیرساختها را برای بخش خصوصی فراهم کند؛ بنابراین ورود دولتها به این عرصه ضروری است.
مدیرعامل کتابشهر ایران با خاطرنشان کردن اینکه این نهاد میکوشد در راستای عمل به فرمایشات رهبر انقلاب و کمک به جریان انقلاب گام بردارد، گفت: نقش خودمان را به عنوان هدایت کننده میدانیم؛ از این رو تنها دنبال حمایت عنوان کتابشهر نیستیم و فروشگاههای زنجیرهای کتاب را با هدف جلب اعتماد ایجاد میکنیم.
وی با اشاره به اینکه کتابفروشی هر چه بیشتر باشد، کمک به سرانه کتاب میکند، افزود: وجود فروشگاههای بسیار در مشهد را فرصت بسیار خوبی بدانید، چون در شهرهایی، چون بوشهر و زاهدان کتاب فروشیهایی که به این شکل خدمات رسانی کنند، وجود ندارند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه مدل طراحی شده در کتابشهرها در راستای هم افزایی بیشتر است، گفت: تلاش ما در این راستاست تا با بهترین رقابت سالم، کمک به فرهنگ کتابخوانی داشته باشیم.