اشتغالزایی پایدار بانوی ایلامی برای ۲۵۰ نفر در محروم‌ترین نقطه استان

بانوی کارآفرینی که برای اولین بار هنر کفش تمام دست دوز را به ایلام آورد، دستاوردی که حاصلش اشتغال پایدار برای ۲۵۰ نفراست.
کد خبر: ۹۳۲۹۵۱۴
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ، بانوی کارآفرین صنعت چرم دوزی که برای اولین بار هنر کفش تمام دست دوز را به ایلام آورد یکی از بانوانی است که برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم توانسته در مناطق محروم اشتغال ایجاد کند.

صنعت شیک و پرطرفدار چرم دوزی یکی از پرسودترین منابع تجارت در جهان محسوب می‌شود؛ این در حالی است در استان ایلام به این حوزه نگاهی کم رنگ‌تر شده است.

عدم حمایت از تولید کنندگان، بی‌توجهی به محصولات جدید و تمام دست سوز کارآفرینان و عدم فرهنگ سازی و آموزش از مهمترین مشکلات پیشرو تولید کنندگان و کارآفرینان حوزه صنعت چرم دوزی است. 

شهریور ماه سال جاری بود که مسوولین قرار شد نگاهی متفاوت‌تر از قبل نسبت به کارآفرینان حوزه چرم داشته باشند و از آنها حمایت کنند اما هنوز و هنوز مشکلات پیشرو صنعت چرم دوزی باقی است.

این در حالی است در استان ایلام ۳۳ رشته صنایع دستی و بیش از ۱۲۰ کارگاه با بیش از هزار نفر صنعتگر در قالب مشاغل خانگی فعالیت دارند.

هدف، اشتغالزایی برای زنان بی‌سرپرست است

مینا نجف‌نیا تولید کننده و کارآفرین صنعت چرم که برای ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است، بیان کرد: مهمترین هدف و وظیفه خود را برای اشتغال‌زایی زنان بی‌سرپرست می‌دانم تا بتوانند ایده و راهی برای گذران زندگی خود خلق کنند.

وی افزود: محصولات چرمی تولید شده جز مرغوبترین محصولات است که هم‌اکنون می‌توان در سطح بازارهای ایلام جستجو  کرد؛ از مسولین خواستارم توجه و رسیدگی بیشتری به مسائل و مشکلات کارآفرینان از جمله نبود مواد اولیه برای ساخت محصولات در استان داشته باشند.

اشتغال پایدار برای 5 نفر

مهین عبدالمحمدی یکی دیگر از کارآفرینان حوزه چرم در شهرستان چرداول گفت: چند سالی است در حوزه صنعت چرم مشغول کار هستم و توانسته‌ام برای بیش از ۵ نفر اشتغال پایدار ایجاد کنم.

وی بیان کرد: در سال حدود ۲ هزار از انواع کیف‌های زنانه و قلاف‌های مختلف را تولید می‌کنم و به کشورهای عراق و استان‌های اصفهان و شیراز ارسال  می‌کنم.

این تولید کننده صنعت چرم یادآور شد: مهمترین مشکل حوزه صنعت چرم برای کارآفرینان نبود بازار فروش است ما در حال حاضر به اندازه یک نمایشگاه تولید داریم اما تنها به خاطر نبود بازار فروش خاک می‌خورند.

فعالیت 15 واحد تولیدی چرم در ایلام

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: ۱۵ واحد تولیدی چرم در ایلام فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند با توجه به شعار سال، جهش تولید خوبی را ایجاد کنند؛ امسال متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات خوبی  نداشته‌ایم.

وی افزود: گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی( گیوه بافی) ، نمد مالی، معرق نمد، حصیر بافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته‌های صنایع دستی ایلام است.

ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت برای حمایت از صنعتگران

نورالدین محسنی معاون صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: با پرداخت تسهیلات و ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت و همچنین از طریق بیمه هنرمندان از صنعتگران حمایت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ واحد تولیدی چرم در سطح استان ایلام فعالیت می‌کنند؛ پیش بینی می‌شود برای ۱۵۰ نفر در این واحدها و کارگاه‌ها اشتغال پایدار ایجاد شده باشد.

آموزش به ۱۰۰ بانوی تحت پوشش کمیته امداد

جهانبخش طهماسبی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرداول گفت: این تولید کننده منسوجات چرمی حدود ۱۰ سالی است که در شهرستان چرداول مشغول به کار در حوزه چرم، پوست و خز است و همچنین مربی برتر خود اتکایی در سال ۹۶ بوده که تاکنون به ۱۰۰ بانوی تحت پوشش کمیته امداد آموزش داده است.

وی افزود: ظرفیت بالای صنعت چرم در اشتغال‌زایی استان ایلام نقش مهمی را ایفا کرده است.

ایران جزو ۱۰​ کشور برتر در حوزه مواد اولیه چرم است

به گفته‌ی کارشناس؛ ایران به دلیل شرایط اقلیمی، یکی از ۱۰ کشور برتر در حوزه مواد اولیه چرم است و کیفیت چرم خام گاوی و گوسفندی یا به عبارتی خام سبک و سنگین ایران نسبت به سایر کشورها در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.

در حوزه تولید کفش، تولیدکنندگان محصولات چرمی نیز پتانسیل بسیار خوبی را کشورمان دارد و اگر در داخل مشکلات نقدینگی، انتقال تکنولوژی و در دسترس قرار دادن ماشین آلات به روز دنیا مرتفع شود، نه تنها نیازی به واردات و خروج ارز از کشور نیست، بلکه ایران یقینا جزو صادرکنندگان برتر دنیا خواهد بود و از این طریق ارزآوری بسیاری نصیب کشورمان خواهد شد.

در حال حاضر وضعیت صنعت چرم را به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توان خوب ارزیابی کرد؛ مشکلات ناشی از کرونا، ضربات سنگینی را به بسیاری از صنایع از جمله صنعت چرم و کفش وارد کرده است، از طرفی رکود بازار، واردات کالای قاچاق، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، عدم حمایت واقعی از این صنعت و اتخاذ برخی سیاست‌ها در حوزه قوانین و مقررات و نظایر آن مشکلات این صنعت را دوچندان کرده است.

لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی

اشتغال زایی از سوی بانوان هنرمند ایلامی در کارگاه‌های چرم دوزی در ایلام موضوعی است که باید به فال نیک گرفته شود؛ حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی در صورتی منجر به پیشرفت چرخه اقتصاد کشور می‌شود که راهبرد حمایت از کالاهای ایرانی به عنوان یک افتخار و عرق ملی برای مردم فرهنگ سازی شود.

یکی از مهم ترین زمینه‌های حمایت از این امر، فرهنگ سازی و آموزش است؛ بیان این مطلب بدان جهت است که جامعه ایرانی ثابت کرده در هر جایی که به خودباوری رسیده بزرگترین موانع را کنار می‌زند و گام‌های بلندی را در جهت پیشرفت کشور بر می‌دارد پس خرید کالای ایرانی می‌تواند به مثابه پادزهری در برابر آسیب‌ها و آفت‌های مختلف باشد و می‌طلبد مسوولین نگاه جدی‌تری به کارآفرینان صنعت چرم دوزی داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار