خبرهای داغ:
در روزهای تعطیل و ایام نوروز، زیارت امامزادگان و بقاع متبرک قزوین می تواند مقصد مناسبی برای گذران یک روز خوب در کنار خانواده و دوستان باشد.
کد خبر: ۹۳۲۹۸۵۵
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

هر ساله، نوروز، پیام آور شادی و حیات مجدد طبیعت است و این فرصت، نویدبخش لحظه های خوشی است که خانواده های ایرانی در کنار یکدیگر می گذرانند. سفر به شهرهای مختلف و آشنایی با فرهنگ ها، تاریخ و سنن و نیز طبیعت و بوم گردی می توان علاوه بر ایجاد لحظات خوش، اطلاعات فرد را نسبت به محیط پیرامون شهر و در سطح وسیع تر، کشور و جهان افزایش دهد.

ویروس مهلک کرونا از سال گذشته تاثیر زیادی بر حوزه گردشگری در سطح جهان داشته و ایران نیز از این امر مستثنی نبوده است. استان قزوین یکی از استان های پربار کشور در حوزه های مختلف گردشگری، فرهمگی، مذهبی، کشاورزی و صنعتی است و وجود امامزادگان و بقاع متبرکه جایگاه ویژه ای به این استان در سطح کشور داده است.

استان قزوین با ۲۶۳ بقعه متبرکه از نوادگان امامان معصوم ظرفیت بالایی در جذب گردشگر مذهبی داشته و بر همین مبنا پذیرای میهمانان زیادی از سراسر کشور و همچنین توریست های خارجی بوده و فضای این امامزادگان مکان مناسبی برای اسکان میهمانان به ویژه مسافران نوروزی بوده که این سفرها و گردشگری تحت تاثیر کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

آستان مقدس ابن الرضا، مأمن مردم شهر قزوین

آستان مقدس امامزاده حسين(ع) شهر قزوين شاخص ترین امامزاده و زیارتگاه شهر است كه منسوب به فرزند خردسال علی ابن موسی الرضا (ع) است. اين بقعه متبركه در خيابان سلامگاه واقع شده و بنای بقعه از يادگارهای دوره صفويه و قبل از آن می باشد.

صحن و سرای وسيع و طاق نما و گنبد نیلوفری، همچون نگینی بر پهنه مینودری قزوین است که صفای خاصی به قزوین داده است. حجره های همسان که دور تا دور صحن قرار دارند و جزو آثار تاریخی کشور است که به دلیل تفاوت کاشی کاری هر حجره، این بنا از شاخص ترین آثار در رشته معماری است.

در پيرامون صحن و كار برد هنرهايی چون آيينه كاری، منبت كاری، خوشنويسی و كتيبه های قرآنی از ويژگی های بارز معماری بقعه متبركه بشمار می رود و اين امامزاده را در فهرست آثارملی به ثبت رسانده است.

این بنای زیبا و تاریخی، مرکز مراسمات مذهبی شهر در ایام خاص سال همچون شب های قدر، تحویل سال نو(در طرح آرامش بهاری اداره کل اوقاف استان)، تاسوعا و عاشورای حسینی و بسیاری آئین های تقویمی دیگر است.

آستانه متبركه چهار انبياء(ع) و امامزاده صالح(ع) شهر قزوين

اين بقعه از اماكن زيارتی مشهور شهر قزوين است و در مركز شهر، میدان آزادی (سبزه ميدان)، خيابان پيغمبريه و درغرب عمارت چهلستون واقع است. مدفن چهار تن از انبياء الهي به نا های «سلام»، «سلوم»، «سهولی»، «اقليا») و نيز يكی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بنام صالح ابن مجتبی(ع) در اين مكان قرار دارد و همه روزه تعداد زيادی از زائران به اين مكان مقدس مشرف می شوند.

این بقعه زیبا و تاریخی دارای بنای قابل توجه با هنر های تزئينی معماری شده و در داخل حرم نيز آيينه كاری گرديده است و هر ماهه همزمان با اولین روز از ماه قمری، مراسم مخصوص بانوان در اين بقعه برپا می باشد و مورد حرمت بسياری در بين همشهريان قزوينی می باشد.

امامزاده سلطان سيد محمدبن جعفر صادق(ع) شهر قزوين

آن حضرت فرزند امام جعفرصادق(ع) است و بقعه ايشان در خيابان منتظري جديد، خيابان تبريز واقع شده، حرم مطهر ۶۰ متر مربع وسعت دارد و كتيبه گچبری با مضامين آيات قرآنی دور تا دور فضای آن را تزئين نموده است. حسينيه حضرتی در قسمت غرب حرم مطهر واقع است و حجره های كوچكی با امكانات لازم به عنوان زائر سرا اطراف صحن را فرا گرفته است.

این امامزاده لازم التعظیم نیز بسیار مورد احترام اهالی قزوین بوده و برخی مراسمات ویژه سال در این امامزاده برگزار می شود.

امامزاده اسماعيل(ع) شهر قزوين

اين بقعه متبركه در كوچه احمديه واقع در خيابان شهيد انصاری قزوين قرار دارد و به امامزاده اسماعيل شهر شهرت دارد. نسب اين بقعه متبركه با چندين واسطه به امام جعفرصادق(ع) منتهی می شود.
گنبد دوپوش با كاشی های زيبا، صندوق چوبی منبت كاری، آيينه كاری، گچبری و كتيبه های گچی به خط ثلث سفيد بر زمينه لاجوردی از ويژگی های اين بقعه متبركه می باشد كه متعلق به دوره قاجار بوده و جزء ميراث فرهنگی بشمار می آيد و دارای ضريح نقره ای و در برخی نقاط طلائی می باشد.

امامزاده علي بن جعفر صادق (ع) شهر قزوين

بقعه ای زیبا با معنویتی خاص در خيابان طالقانی قزوین، خيابان ملک آباد، در گذر حمدالله مستوفی واقع است و از آثار تاريخی دوره قاجاريه می باشد. گنبد كاشيكاری زيبا، چهلستون زوجی شكل و مقابل ايوان و سه طاق نمای ورود از اجزاء معماری بقعه می باشند. حسينيه نوساز با تزئينات هنری و كتابخانه آستان مقدس در خدمت اهالی اهل قلم و زائران علاقه مند قرار دارد.

امامزاده آمنه خاتون(س) از نوادگان حضرت موسي ابن جعفر(ع) شهر قزوين اين بقعه متبركه در خيابان طالقاني، خيابان ملک آباد واقع می باشد و بنای تاريخی بقعه كه اصالت آن به دوره صف

ويه باز می گردد، دارای گنبدی شلجمی با پوشش كاشی های تزئينی است كه متعلق به دوره قاجاريه است. ین بقعه دارای حسينيه ای وسيع در قسمت غربی بنا بوده و تعدادی زائر سرا نيز اخيرا در سمت غرب صحن بقعه برای رفاه حال زائران محترم احداث گرديده است.

امامزاده حليمه خاتون (س) شهر قزوين

آن حضرت منسوب به دختر گرامی موسی بن جعفر(ع) و بقعه متبرکشان در خيابان بوعلی، كوچه شيشه گرها می باشد. بنای بقعه سال ۱۳۷۷ در اجرای طرح جامع بازسازی گردید و مرقد مطهر در سردابی به مساحت ۷۰ متر مربع واقع و فضای درون آن که به هنرهای كاشيكاری، آجركاری و خوشنويسی تزئين شده قرار دارد.

همچنین حسينيه ای به وسعت ۱۷۰ مترمربع در قسمت شرقی حرم احداث گرديده است و تزئينات آن به ويژه كتيبه فوقانی دور تا دور بنا با اشعاری از شاعران بنام فارسی و با خط نستعليق بر روی كاشی های خشتی آ بی رنگ در خور توجه می باشند.

امامزاده بی بی شهر بانو(س) از نوادگان امام جعفرصادق(ع) شهر قزوين

بقعه متبركه اين بانوی بزرگوار در خيابان تهران قديم كوچه بی بی شهربانو واقع است و بانوان بيشتر به زيارت آن حضرت مشرف می شوند. اين بنا در دو طبقه همكف و زيرين مورد استفاده زائرين محترم قرار دارد.

امامزاده زبيده خاتون(س) نواده امام موسی کاظم(ع) شهر قزوين

وی از نوادگان امام موسی كاظم(ع) هستند و بقعه متبركه آن حضرت در خيابان شهداء كوچه امامزاده زبيده خاتون(س) واقع می باشد. بنای بقعه، ساده و فاقد تزئينات بوده و دارای ضريح فلزی كه با هنرمندی استاد پرورش ساخته شده بر روی مر قد مطهر است. دو حسینیه در این آستان مقدسه ایجاد گردیده است. بنای این بقعه از دی ماه سال ۸۸ به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه در فازهای متعدد قرار گرفته است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها