خبرهای داغ:

راه‌اندازی گروه حامی فروغ برای حمایت از زنان خشونت‌دیده/ تعداد خانه‌های امن کشور کم است

مدیر موسسه مهر شمس آفرید از کم بودن تعداد خانه‌های امن که می‌توانند مامن زنان خشونت‌دیده باشند، خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۹۹۱۲
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، بعد از پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، زنان توانستند جایگاه واقعی خود را به عنوان یک انسان و عضوی از جامعه پیدا کنند، شان و منزلت اجتماعی پیدا کرده حتی به کرسی‌های قدرت نیز چه در وزارتخانه‌ها چه در مجلس شورای اسلامی و شوراها تکیه کردند.

ولی با این همه به دلیل فرهنگ دیرپای کشورمان و جاری بودن فرهنگ مردسالاری در کشور، زیر پوست شهر زنان و دختران جوان زیادی هستند که در معرض آسیب‌های جسمی و روحی قرار دارند و از بدیهی‌ترین حق مسلم خود یعنی امنیت حتی درون خانواده نیز محروم هستند و پیوسته از طرف اعضای خانواده و عموما مردان در معرض تهدید هستند.

با توجه به اینکه مشکلات معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تورم‌های اخیر، خانواده‌های زیادی را آسیب‌پذیر کرده است، گفت و گویی با خانم فاطمه باباخانی مدیر موسسه مهر شمس آفرید، حقوقدان و فعال حوزه زنان انجام داده‌ایم تا از این رهگذر آگاهی نسبی در زمینه خشونت‌های خانگی علیه زنان شکل گرفته و به دنبال آن اقدامات پیشگیرانه و حمایتی نیز در کانون توجه قرار گیرد.

راه‌اندازی گروه حامی فروغ برای حمایت از بانوان خشونت‌دیده

فاطمه باباخانی از راه‌اندازی گروه حامی فروغ با مشارکت وکلا و روانشناسان داوطلب برای فعالیت در حوزه خانواده خبر داد و گفت: افرادی که در این گروه گرد هم آمده‌اند، برای ارائه خدمات حقوقی حق الوکاله و حق الزحمه دریافت نکرده‌ و حتی هزینه دادرسی را هم خودشان به جای موکل بی‌بضاعت پرداخت می‌کنند و به نوعی خیر هستند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف‌مان در زمینه حمایت از زنان و کودکان با خیریه‌ها، خانه‌های امن، بهزیستی‌، دفاتر امور زنان و خانواده و دادگستری‌های سراسر کشور ارتباط داریم.

این فعال اجتماعی ضمن ابراز تاسف از اینکه به دنبال شبوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل آسیب دیدند و برخی نیز حتی خانه‌نشین شدند، اضافه کرد: این خانه‌نشینی و مشکلات معیشتی منشاء بروز مشکلات زیادی در خانواده‌ها شد، حتی خانواده‌هایی که قبلا فضایی صمیمانه داشتند، در امان نماندند.

تعداد خانه‌‌های امن در کشورمان خیلی کم است

باباخانی قتل‌های پی در پی زنان در نزاع‌های خانوادگی را یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی اخیر دانست و اضافه کرد: ایده اولیه برای ایجاد خانه امن در سال گذشته و به دنبال وقوع این حوادث هولناک شکل گرفت، بنابراین برای دریافت مجوز خانه امن به بهزیستی مراجعه کردیم.

این حقوقدان با بیان اینکه در سراسر کشور 18 خانه امن وجود دارد، که خیلی کم است و در هر استان باید حداقل یک یا دو خانه امن وجود داشته باشد، گفت: یکی از مقدمات موردنیاز برای راه‌اندازی خانه امن، تاسیس خیریه برای تامین هزینه‌های خانه امن است، که در این زمینه قدم برداشتیم.

مدیر گروه حامی فروغ، گفت: هم اکنون برای حمایت از زنان خشونت دیده، کمک به تحصیل دختران بازمانده از تحصیل در مناطق محروم و روستایی، راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی برای زنان بی‌بضاعت، بازاریابی برای محصولات بانوان، مهارت‌آموزی زنان در رشته‌های مختلف به صورت آنلاین و حضوری در تلاش هستیم.

آمار تاسف آوری درباره تعداد زنان کشته شده در استان وجود دارد/ قتل دختران به خاطر گناه ناکرده

این فعال اجتماعی با بیان اینکه آمار تاسف‌باری درباره زنانی که هر هفته در استان کشته می‌شوند، وجود دارد، اضافه کرد: اگر تعداد مواردی که گزارش داده نشده و مشخص نمی‌شود، نیز لحاظ کنید، آمار به مراتب‌ بدتری به دست می‌آید.

این کنشگر حوزه زنان اضافه کرد: حتی اگر بررسی شود، مشخص خواهد شد که تعدادی از خودکشی‌ها به منزله قتل هستند، چون یک شخص زن را بر سر دوراهی قرار می‌دهد که به نحوی خودت را بکش یا اینکه من می کشمت؛ در مواردی دیده شده است، که به گونه ای صحنه‌سازی می‌شود تا قتل، خودکشی جلوه داده شود.

مدیر گروه حامی فروغ خاطرنشان کرد: حتی مواردی دیده شده است که برادر به خواهر خود تجاوز می‌کند، بعد همین دختر به این بهانه که مایه شرمساری خانواده است، به قتل می‌رسد، یعنی از دو طرف در حق وی ظلم می‌شود؛ تجاوز و قتل!

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در یکی از استان‌های کشور موردی به ما گزارش شد که یک مرد به همسر خود گفته بود «روز پنج شنبه او را به قتل خواهد رساند» ما که موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، متوجه شدیم که این فرد به بیماری روانی مبتلا بوده و تاکنون دو بار همسر خود را دار زده، حتی چند توله سگ را جلوی فرزند خود کشته است و تهدید به بستن با زنجیر چرخ و کتک زدن کرده است و با رفتارهای این چنین درصدد آزار و اذیت اعضای خانواده خود بود، که خوشبختانه قبل از اینکه اتفاق غیرقابل جبرانی بیفتد، این خانم توسط بهزیستی حمایت شده و در خانه امن آن استان اسکان داده شد.

وی اضافه کرد: گرچه همین مرد برای کسانی که ناجی همسرش بودند، مدتی مزاحمت ایجاد کرده و تهدیدشان می‌کرد ولی بعدها که متوجه حمایت قانونی و قضایی از همسرش شد، ضمن اصلاح رفتار خود، آرامش نسبی پیدا کرده و به دیدن همسر خود در بهزیستی می‌رود و رفتارش با فرزندش بهتر شده و هم اکنون تحت درمان است.

این مسئول بر لزوم گزارش‌دهی به موقع مسائلی از این دست توسط نزدیکان، اقوام و همسایه‌ها تاکید کرد و بیان داشت: چنانچه مردم کمک کنند تا نیروی انتظامی، بهزیستی و ... به موقع مداخله کنند، زنان و کودکان می‌توانند در محیط امن زندگی کنند.

کودکان اطلاعات درستی درباره چیستی مرگ ندارند/ والدین انعطاف را جایگزین اجبار کنند

باباخانی ضمن اشاره به اینکه خانواده‌ها باید با فرزندان خود نرمش و سازش بیشتری داشته باشند و انعطاف جای خود را به زورگویی بدهد، گفت: گرچه والدین سعادت و خوشبختی فرزندان خود را خواهان هستند، ولی نباید در ازدواج و ... جبر و زور را در پیش گیرند، چرا که عواقب ناخوشایندی همچون خودکشی را به دنبال دارد.

این کنشگر حوزه زنان ضمن اشاره به اینکه بسیاری از کودکان اطلاعات درست و دقیقی از مرگ ندارند، گفت: کودکان به برگشت‌پذیر و قابل جبران بودن آن ایمان دارند، و باورشان بر این است که حالتی شبیه به بیماری است و بهبود پیدا می‌کنند، بنابراین برای جلب توجه والدین به خودکشی دست می‌زنند و در نهایت جان خود را از دست می‌دهند.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه خودسوزی برای بسیاری از زنان یک راه برای نشان دادن اعتراض و فرار از وضع موجود است، گفت: زنانی دست به این کار می‌زنند که می‌دانند حتی اگر طلاق بگیرند رها نمی‌شوند، چون خانواده‌شان از آنها حمایت نمی‌کند؛ که این رویه در روستاها بسیار مرسوم است.

مدیر گروه حامی فروغ ضمن اشاره به اینکه مشاوره‌های به موقع می‌توانند از بروز فجایع هولناک جلوگیری کنند، ادامه داد: رسانه‌های جمعی باید برای معرفی و شناساندن خانه‌های امن همچنین نقش و کارکرد مشاور در اختلافات خانوادگی بیش از پیش تلاش کنند.

گفت و گو: سونیا بدیع

انتهای پیام

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار