مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی ثقلین یزد خبر داد

اجرای طرح «حفظ پولادین قرآن کریم» در یزد

قادری مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی ثقلین یزد درباره فعالیت‌های این مؤسسه در سال آینده گفت: طرحی با عنوان «حفظ پولادین قرآن کریم» با رویکرد معناگرا ویژه تمام سنین اجرا می‌شود که طرح آموزشی کاملاً نوینی است.
کد خبر: ۹۳۳۰۳۲۷
|
۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، حسین قادری، مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی ثقلین یزد به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این مؤسسه پرداخت و اظهار کرد: خداوند توفیقی داد که از حدود ۲۶ سال پیش با شرکت در یک جلسه قرآنی، فعالیت قرآنی‌ام را آغاز کردم و اندک‌اندک آن جلسه یکی از بهترین جلسات قرآنی شهرستان یزد شد. سپس ایده تأسیس مؤسسه قرآنی شکل گرفت تا فعالیت‌های قرآنی مردمی هدفمند دنبال شود و به دنبال تشکیل هیئت مدیره، گروهی از افراد متخصص با هدف توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی گرد هم جمع شدند و سرانجام در سال ۱۳۷۸ مؤسسه فرهنگی قرآنی ثقلین استان یزد تأسیس شد.

قادری درباره فعالیت مؤسسه پیش از شیوع کرونا و حین آن، بیان کرد: قبل از شیوع کرونا، این مؤسسه ۱۱ طرح را در زمینه‌های مختلف آموزش روخوانی و روان‌خوانی، قرائت، صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم قرآن، امام‌شناسی و تفسیر و نیز دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم برگزار می‌کرد و سالانه ۴ تا ۵ هزار قرآن‌آموز داشت.

وی به فعالیت مدارس قرآنی مؤسسه ثقلین یزد با عنوان «ریاحین ثقلین» اشاره کرد و گفت: این نام از حدیث پیامبر اکرم (ص) «إِنَّ الْوَلَدَ الصّالِحَ رَیْحانَةٌ مِنْ رَیاحینِ الْجَنَّةِ» اقتباس شده است و این مدارس در شهرستان یزد، نی‌ریز و میبد فعالیت می‌کنند.

قادری با پرداختن به آسیب‌های مؤسسات قرآنی در پی شیوع کرونا، تصریح کرد: برخی مؤسسات تا ۸۰ درصد ریزش داشتند و برخی تعطیل شدند، اما در استان مؤسسه ثقلین یکی از معدود مؤسساتی بود که فعالیتش متوقف یا کم نشد. همچنین قبل از کرونا راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی ثقلین در دستور کار بود که با شیوع کرونا و تعطیلی دوره‌های آموزشی به این کار سرعت بخشیدیم و از بسته‌های مختلف شبکه‌های مجازی، چون واتساپ و Adobe Connect استفاده کردیم. همچنین کوشیدیم که طرح‌هایی، چون آموزشکده قرآنی ثقلین، هدایت ثقلین، تفسیر قرآن و دوره‌های تربیت مربی در فضای مجازی برگزار شود و با توجه به دستورالعمل آموزش و پرورش، مدارس به شکل مجازی فعالیت کردند.

وی با تأکید بر اینکه در این ایام طرح متوقف شده نداشتیم، ادامه داد: البته آموزش حضوری اهمیت دارد و به اجبار مؤسسات و سایر مراکز آموزشی به فضای مجازی روی آوردند. اکنون با دو مسئله روبه‌روییم، یکی کاهش آمار شرکت‌کنندگان و دیگری عدم دسترسی بسیاری از قرآن‌آموزان به ابزار‌های لازم یا نداشتن مهارت استفاده از ابزارها؛ بنابراین بسیاری از قرآن‌آموزان نتوانستند از دوره‌ها بهره‌مند شوند و شاهد کاهش آمار به ویژه در ماه‌های ابتدایی بودیم و اکنون تعداد مخاطبان در حال افزایش است.

قادری با اشاره به اینکه برخی دوره‌ها به صورت نیمه‌حضوری و برخی حضوری برگزار می‌شود، گفت: قرآن‌آموزانی که امکان دارند در کلاس حضور می‌یابند و قرآن‌آموزانی که تمایل ندارند، کلاسشان به صورت مجازی برگزار می‌شود و حتی آزمون‌های پایان ترم از طریق سامانه آزمون ساز به صورت مجازی برگزار شد.

مدیر مؤسسه ثقلین یزد درباره فعالیت‌های این مؤسسه در سال آینده گفت: طرحی با عنوان «حفظ پولادین قرآن کریم» با رویکرد معناگرا ویژه تمام سنین اجرا می‌شود و این طرح آموزشی کاملاً نوین است و کتاب آن با همین عنوان منتشر شده و نیز پایگاه اینترنتی جامع ثقلین به نشانی https://saghaleinyazd.com/ به عنوان درگاه ورودی تمامی طرح‌های آموزشی مؤسسه به‌روزرسانی شده است.

وی با اشاره به فعالیت استودیو صوتی ثقلین یزد، اظهار کرد: این استودیو یکی از پیشرفته‌ترین استودیو‌های جنوب کشور است و برای ضبط و تولید محتوای صوتی آماده هستیم و تاکنون حدود پنج اثر فاخر در این استودیو تهیه و در شبکه‌های استانی و بعضی از شبکه‌های ملی پخش شده است.

قادری با بیان دیگر فعالیت‌های این مؤسسه، تصریح کرد: از جمله مؤسساتی هستیم که مجوز برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت ویژه کارکنان دولت اعم از فرهنگیان و غیرفرهنگیان را داریم. این دوره‌های مجازی برای استان‌های خراسان رضوی و فارس برگزار شد که به آن‌ها مدرک اعطا می‌شود. همچنین به تهیه و توزیع نشریه‌ای سراسری با موضوع قرآن و عترت با مجوز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدام کردیم و اکنون سال سوم انتشار آن است.

یادآور می‌شود، متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات اداری با شماره ۳۶۲۲۷۵۷۶-۰۳۵ تماس بگیرند. همچنین برای ثبت‌نام به صورت حضوری به مؤسسه قرآنی مردمی ثقلین واقع در خیابان امام خمینی (ره)، روبه‌روی امامزاده شاهزاده فاضل، کوچه ۲۳ شهید پاک‌نژاد مراجعه کنند. / ایکنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار