مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال حمایت و پشتیبانی از تولید علم است

زاهدان- مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: وجود کلمه«تولید» در نامگذاری چندین سال متوالی توسط مقام معظم رهبری نشان دهنده اهمیت این مقوله در رسیدن به اهداف بلندمدت کشور و تضمین استقلال اقتصادی است.
کد خبر: ۹۳۳۲۰۳۰
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
حمیدرضا رخشانی در گفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان،  درباره نقش دستگاه تعلیم و تربیت در تحقق شعار«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اظهار داشت: وجود کلمه«تولید» در نامگذاری چندین سال متوالی توسط مقام معظم رهبری نشان دهنده اهمیت این مقوله در رسیدن به اهداف بلندمدت کشور و تضمین استقلال اقتصادی است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جنس اصلی هر نوع همکاری میان‌سازمانی با آموزش و پرورش، از جنس تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی است، گفت: رونق تولید، حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی می‌تواند در قالب یک فرهنگ عمیق و ریشه‌دار از درون مدارس شکل می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه تولید، موتور محرکه توسعه و اقتصاد پویا در جوامع بشری است، افزود: اولین قدم برای تحقق شعار سال، فرهنگ‌سازی برای حمایت و پشتیبانی از تولید است که نقش آموزش و پرورش به دلیل تاثیرگذاری بر دانش آموزان در این زمینه اهمیت زیادی دارد و می‌تواند این جریان فرهنگی را به دل خانواده‌ها ببرد.

وی ادامه داد: اگر خواهان رونق و افزایش تولید در جامعه هستیم، باید یک فرهنگ غنی و ماندگار در عرصه توجه و تمایل خانواده‌ها به مقوله تولید شکل گیرد که مدرسه به عنوان کانون تربیت و نقطه اتکای دولت و ملت بهترین بستر برای توسعه و ترویج این فرهنگ است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری با محوریت موضوع «حمایت و پشتیبانی از تولید ملی و تاثیر آن در جامعه» از جمله مهمترین اقدامات فرهنگی برای ترویج و توسعه فرهنگ حمایت و پشتیبانی از تولید در جامعه خواهد بود.

رخشانی به یکی دیگر از راه‌های پشتیبانی از تولید توسط دستگاه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: توسعه و ترویج استفاده از کالای ایرانی در فضا‌ها و اماکن تحت پوشش آموزش و پرورش به خصوص فرهنگ سازی برای ترویج استفاده از نوشت افزار ایرانی در بین دانش آموزان از محوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات حمایتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

وی یکی دیگر از ابعاد نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال را حمایت و پشتیبانی از تولید علم در جامعه عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش استان به شدت از تولید علم در قالب هرگونه خلاقیت و ابتکار توسط همکاران و دانش آموزان حمایت می‌کند و با کاهش قوانین و مقرارت سختگیرانه در بروکراسی اداری در این زمینه مانع‌زدایی خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به تاثیر توسعه و تقویت هنرستان‌ها در عرصه تولید اشاره کرد و گفت: برای رونق تولید، نیاز به نیروی انسانی ماهر بیشتری داریم که این مهم در آموزش‌های مهارتی بخصوص در سنینی که افراد آموزش‌پذیر هستند که به قبل از ۱۸ سالگی مربوط می‌شود، در هنرستان‌ها رخ می‌دهد.

رخشانی افزود: توسعه و تجهیز هنرستان‌ها در سیستان و بلوچستان یکی از راهبرد‌های اصلی آموزش و پرورش استان است که در همین راستا در سال تحصیلی جاری ۶ مجتمع هنرستانی دارالفنون در شهرستان‌های زابل، زاهدان، سراوان، ایرانشهر، خاش و چابهار کلنگ‌زنی شده است و قرار است تا سال تحصیلی آینده به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به جذب و توزیع ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات شبیه سازی هنرستان‌های سیستان و بلوچستان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ۷۲۴ قلم تجهیزات بین ۳۱ هنرستان استان در ۲۰ منطقه آموزشی توزیع شد که همه این موارد در نهایت منجر به پرورش و تربیت نیروی انسانی ماهر برای ورود به بازار کار و افزایش کمیت و کیفیت تولید در جامعه خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش همچنین به تولید محصولات مختلف در مدارس پرداخت و گفت: دست ساخته‌ها، دست‌ورزی و تولیدات دانش آموزان در شاخه‌های مختلف صنعتی، غذایی، پوشاک، صنایع دستی و ... نمونه و مصداق بارز تولیدات داخلی است که آموزش و پرورش استان با در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات مورد نیاز و همچنین معرفی این محصولات به بازار از این تولیدات حمایت و پشتیبانی می‌کند.
ارسال نظرات