تبریز- فرماتده تیپ 25 نیرو مخصوص واکنش سریع گفت: شهید صیاد کردستان را، پاوه را، چمران و همت و کاوه را، دفتر خاطرات جنگ را، مبارزه با مردان پرننگ را، یکی یکی پشت سرگذاشت و دفتر زندگی‏اش را با امتیاز عالی پر کرد.
کد خبر: ۹۳۳۲۹۸۲
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵

خبرگزاری بسیج، 21فروردین سالروز شهادت مردی از تبار شاهدان بهشتی است که پس از سال ها مجاهدت در دوران دفاع مقدس، سال 78 به دست منافقان کوردل ترور شد. به همین مناسبت خبرگزاری بسیج گفتگویی با امیر سرتیپ دوم امیرحسین شفیعی؛ فرماتده تیپ 25 نیرو مخصوص واکنش سریع ترتیب داده که متن زیر حاصل آن گفتگوست.

*در خصوص شهید علی صیاد شیرازی بفرمایید که چه شخصیتی بودند؟

درود بر شهید والا مقام که در پی صید شهادت غریبانه و ناجوانمردانه به درجه رفیع شهادت نائل شد. شهید سپهبد علی صیاد شیرازی الگوی صبر و متانت برای تمام ارتشیان بوده و است.

وفاداری ایشان به ولایت و اطاعتش از امام راحل(ره) و رهبر فرزانه انقلاب زبانزد دوست و دشمن بود. نماز اول وقت او در سخت‏‌ترین شرایط ترک نمی‏‌شد و نماز شب را مانند دوستی صمیمی در آغوش می‏‌کشید.

صیاد خود را سرباز کوچک اسلام و امام زمان (عج) می‏‌دانست و همواره سخنانش را با دعای فرج آغاز می‏‌کرد. مدیریت و تدبیر صیاد از جمله عواملی بود که او را در محفل یاران انقلاب جاودانه کرد.

او مردی مهربان و باعاطفه بود که سینه سوخته‏‌اش بارها تیر تهمت خورد و قلب نازنینش زخم‏زبان کشید  ولی همچنان روی پا ایستاد و عقاید مقدس خویش را حفظ کرد تا سرانجام در طلوع صبحی صادق، عشق را در آغوش کشید و خوش‏حال و خندان از میان ما پر کشید و هجرت کرد.

 

*مهم ترین ویژگی شخصیتی شهید صیاد شیرازی چه بود؟

مهم ترین ویژگی صیاد دل ها عشق به شهادت بود. همیشه به همرزمان شهیدش غبطه می خورد که نوبت به نوبت شهید می‌‏شوند و از اینکه هنوز شهید نشده شاکی بود. سال‏ های سال جهاد کرد. غرب را زیر پا گذاشت تا به جنوب رسید. کردستان را، پاوه را، چمران و همت و کاوه را، دفتر خاطرات جنگ را، مبارزه با مردان پرننگ را، یکی یکی پشت سرگذاشت و دفتر زندگی‏اش را با امتیاز عالی پر کرد.

 

*چه عواملی باعث شد شهید شیرازی در بین مردم محبوب شود؟

مقبولیت و محبوبیت ناشی از ولایت‌پذیری، اندیشه‌های عمیق و نافذ و رفتار توأم با اخلاص، بصیرت و محبت‌ورزی شهید علی صیاد شیرازی در مجموعه نیروهای مسلح که وی را یک شخصیت تأثیرگذار و تعیین‌کننده قرار داده بود از عوامل عصبانیت دشمنان انقلاب و نظام از این فرمانده دلاور و فهیم بود.‌

جایگاه و نقش‌پذیری‌های سرنوشت‌ساز و راهبردی صیاد شیرازی در پیش‌برندگی سیاست‌ها و برنامه‌های کلان نیروهای مسلح و موفقیت‌های وی که با مشارکت و حمایت آحاد فرماندهان و مجموعه‌های نظامی و انتظامی کشور همراه بود بر نظام سلطه، استکبار و ضدانقلاب غیرقابل تحمل شد و سرانجام جنایت تروریستی گروهک منفور منافقین در صبحگاه ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۷۸ وی را هدف قرار داد و به شهادت رساند.

 

*به نظر شما شاخص ترین مقطع شهید صیاد در دفاع مقدس کدام مقطع بود؟

ابتدا رفع غائله کردستان بود که بسیار حائز اهمیت است سپس فرماندهی عملیات فتح المبین که جزو افتخارات آذربایجان محسوب می شود و همچنین نقش ایشان در آزادسازی خرمشهر جزو بارزترین عملیات شهید شیرازی محسوب می شوند در این میان به نظر بنده عملیات مرصاد شاخص ترین مقطع شهید والا مقام است که رهبر کبیر انقلاب(ره) می فرمایند: عملیات «مرصاد» تبلور هشت سال دفاع مقدس بود.

 عشق شهادت و ولایت مداری امتیاز عالی صیاد/ صیاد الگویی ارزشمند برای نسل جوان

*مصداق های بارزی را از ولایت مداری و ولایت پذیری آن شهید به خاطر دارید؟

شهید صیاد مصداق بارزی از نهایت ولایت مداری بود. همه تلاش ایشان این بود که در ذهن خود و اطرافیان خود این اصل را نهادینه کند که اطاعت از امام(ره) و رهبری، اطاعت از رسول گرامی اسلام(ص) است.

امیر آراسته یکی از همرزمان شهیدصیاد در دوران دفاع مقدس هم این طور بازگو کرده است که «وقتی توفیقی می یافتیم که خدمت مقام معظم رهبری برسیم، شهیدصیاد همواره دفتر و قلمی همراه داشت و بیانات آقا را در همان جا یادداشت برداری می کرد.» می گویند به شهید گفته بودند که بیانات آقا به طور مکرر در تلویزیون، رادیو و روزنامه ها منتشر خواهد شد، پس چرا شما یادداشت بر می دارید؟ او پاسخ داده بود: «من این صحبت ها را از لسان خود آقا می شنوم و می نویسم و این سخنان در من نهادینه می شود». این پاسخ یک انسان ولایت مدار است. تمام تلاش ایشان این بود که ولایت مداری را در دیگران هم نهادینه کند. همیشه در سخنرانی های خود از ولایت مداری یاد می کرد و به طور کلی همه شخصیت آن شهید در ولایت خلاصه شده بود.

 

*چرا باید ویژگی های شخصیتی شهید صیاد شیرازی به نسل جامعه امروزی شناسانده و معرفی شود؟

جوان امروز با توجه به هجمه وسیع تبلیغات دشمنان نظام و انقلاب اسلامی دچار سردرگمی است و اگر نتوان الگویی مناسب برایش پیشنهاد کرد بدون شک در دام نیرنگ های ضد انقلاب اسیر خواهد شد.

حال چه الگویی زیباتر و مناسب تر از شهدا. شهیدانی که جان خود را در طبق اخلاص گرفته و برای دفاع از دین، شرف و کشورشان به همه چیز جز مذهب، خدا و ولایت فقیهشان پشت کرده و جان خود را تقدیم به خدای خود کردند.

 شهید صیاد شیرازی را می توان به حق به عنوان یکی از زیباترین و دل انگیزترین شهدایی دانست که اگر به درستی شناسانده شود جوان امروزی می تواند او را به عنوان الگوی خود برگزیند.

 

*نقش مسئولان در شناساندن و ترویج ارزش های شهدا برای نسل جدید چیست؟

وظیفه امروز همه مردم و مسئولان، زنده نگهداشتن راه شهیدان و بزرگمردان دفاع مقدس و همچنین انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل امروز جوان و نوجوان ایران اسلامی است.

ایثار و شهادت، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش‌هایی است که یک انسان متعهد می‌تواند به آن مقام دست یابد. این مفاهیم اثرگذار و حرکت‌آفرین قادرند تا فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند.

نسل جدیدی که به دنیا می آید باید با شهدا، ایثارگران و فرهنگی که به آن پایبند بودند، آشنا کنیم و ارزش و اهمیت کار آن ها باید در جامعه به خوبی روشن شود.

نهادینه کردن ارزش‌ها در جامعه، نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی دارد و مسئولیت این امر بر عهده کلیه نهادهای فرهنگی در جامعه است و انجام کار پژوهشی و مبنایی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. از همین رو لازم است گام‌های اساسی در جهت ارائه الگوهای درست به نسل جوان و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی برداشته شود.

برای حفظ این میراث ارزشمند و انتقال ارزش‌های اصیل فرهنگی و دینی، حماسه بزرگ دوران دفاع مقدس به عنوان یادگار گران‌سنگ سال‌ها مبارزه در برابر ظلم جهانی، جهت سود جستن آیندگان از آثار و برکات آن، باید در اذهان نسل‌ها باقی و ساری بماند.

در سال‌های پس از انقلاب متاسفانه عده‌ای غرب‌زده و غافل از ارزش‌های انقلاب و نظام با ترویج افکار ضد شهادت و ایثار سعی در گمراه کردن جوانان و دانشجویان داشته اند و دارند. باید به نسل امروز گفته شود که شهدا چرا و برای چه از خون خود گذشتند، باید گفته شود که امروز این امنیت و آرامشی که در کشور است به خاطر رشادت های چه کسانی به دست آمده است و این‌ها وظیفه مسئولان، اساتید و تشکل‌ها دانشجویی است و در این زمینه کمترین کاری که می توان برای این بزرگواران کرد، برگزاری مراسم بزرگداشت و یادبود و گفتن این ارزش‌های شهداست.

در شرایط کنونی که جامعه ما با مسائلی نظیر تغییر نسل و نیاز روز افزون نسل جوان به ارزش‌های متعالی اسلامی در جهت پیمودن مسیر پیشرفت همه جانبه و تحقق تمدن عظیم اسلامی، تهاجم فرهنگی دشمنان و تلاش مذبوحانه ایادی داخلی آنان در جهت جدایی آینده‌سازان کشور از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و ... مواجهیم، لزوم ترویج فرهنگ شهادت و ایثار به روشنی آشکار می‌شود که این مسئولیت مهم و خطیر بر عهده تمامی دلسوزان نظام است.

راه شهدا یعنی سیر الی الله، معرفی اسلام راستین، پیاده‌سازی جامعه توحیدی، شناساندن ارزش‌های زیبای اسلامی و انسانی، تحقق تمدن اسلامی، استقلال و آزادی و... که اکنون این مسیر در پیش روی جوانان است تا با فطرت خداجوی خود و بصیرت و حقیقت‌خواهی ادامه دهنده این راه و پاسدار و حافظ خون‌های ارزشمند شهدا باشند.

 گفتگو از یوسف پاکدین

ارسال نظرات