دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: تمهیداتی باید اندیشیده شود تا بیماران بدخیم و سرطانی به درستی در الویت تزریق واکسیناسیون کرونا قرار گیرند.
کد خبر: ۹۳۳۳۸۵۲
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی به نقل از روابط عمومی انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، آقای دکتر حسین فودازی با اشاره به اهمیت قرار گرفتن بیماران بدخیم و سرطانی در الویت تزریق واکسن کرونا، گفت: بیماران دچار بدخیمی شامل دو طیف می‌باشند که دسته اول، بیماران در مرحله فعال درمانی هستند، که مراحل جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی را طی می‌کنند و گروه دوم شامل بیمارانی می‌شود که درمان آن‌ها به پایان رسیده، سیر زندگی طبیعی را طی می‌کنند و در حال حاضر تحت نظر پزشک قرار دارند.
آقای دکتر فودازی تأکید کرد: منعی برای تزریق واکسن کرونا به بیمارانی که در مرحله درمان فعال انکولوژی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی هستند وجود ندارد، زیرا باید به این نکته توجه داشت که در تهیه واکسن‌ها از ویروس کشته شده و یا از آنتی ژن دیواره ویروس استفاده می‌شود، از این رو هیچ محدودیتی برای تزریق انواع واکسن کرونای داخلی و یا خارجی در این دسته از بیماران نیست.
دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، امکان تزریق واکسن کرونا در زمان شیمی درمانی و همچنین بعداز جراحی‌های مربوط به تومور‌های بدخیم را بدون مشکل دانست و گفت: بیماران در هر مرحله از درمان‌های سرطان به دلیل ضعف در سیستم ایمنی و آسیب پذیری بیشتر در کنار بیماران دیالیزی، پیوندی و بیماران مصرف کننده دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن در الویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند.
وی اشاره کرد: تزریق واکسن کرونا در دو نوبت اولیه و یادآور (Boost) انجام می‌پذیرد که به مجرد در دسترس قرارگرفتن و قابل استفاده بودن آن، بیماران سرطانی باید با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و اخذ تأییدیه‌های لازم از پزشک خود تزریق واکسن را انجام دهند.
آقای دکتر فودازی با تأکید بر مطالعات علمی ثابت شده، در خصوص افرادی با پیوند مغز استخوان، افزود:این بیماران باید با گذشت حداقل دو ماه از پیوند مغز استخوان تحت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند و فاصله زمانی دو تا شش ماه زمان مناسبی برای تزریق واکسن کرونا در این افراد است.

ارسال نظرات