خبرهای داغ:
همدان-دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان گفت: رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره کاری جدید بحث مطالبه‌گری از مسئولین است.
کد خبر: ۹۳۳۴۶۷۹
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

رویکرد ستاد امر به معروف مطالبه‌گری از مسئولین است/صدور مجوز برای ۲۵ گروه مطالبه‌گر در استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام یاسر مظاهری در نشست مطبوعاتی ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان همدان با موضوع ورود گروه‌های جهادی به عرصه مطالبه‌گری اجتماعی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر راه انبیاء و شیوه صالحان است و نسبت به عبادات دیگر فریضه بسیار عظیمی است، و دیگر فرائض به امر به معروف و نهی از منکر اقامه می‌شود، اظهار داشت: از این روایت به روشنی واضح است که اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا شود با مشکلاتی که امروز در جامعه داریم مواجه نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه اگر در گوشه و کنار جامعه منکر و در ادارات فساد می‌بینیم به خاطر این است که امر به معروف و نهی از منکر احیا نشده است، گفت: تا می‌توانیم باید برای احیای امر به معروف و از نهی منکر تلاش کنیم.

*ضرورت جامعه ما احیای امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه انبیا از راه امر به معروف و نهی از منکر به هدف رسالت خود رسیده‌اند، عنوان کرد: امروز ضرورت جامعه ما احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ابراز داشت: رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره کاری جدید بحث مطالبه‌گری از مسئولین است.

مظاهری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر از مسئولین با رویکرد مطالبه‌گری از مهمترین شئون امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: امروز در این راستا گروه‌های مطالبه‌گری در سطح استان با دریافت مجوز از ستاد امر به معروف در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه اولین مبنای ماموریت جدید ستاد رویکرد مطالبه‌گری از مسئولین است، ابراز داشت: عملکرد مسئولین به طور مستقیم در تضعیف و تقویت نظام بسیار موثر است.

*پیگیری ۶ پرونده رفع موانع و پشتیبانی

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بزرگ‌ترین معروف حفظ و بزرگ‌ترین منکر تضعیف نظام است، گفت: اگر مسئولی به وظایف خود به درستی عمل کرد موجب امیدواری مردم به انقلاب و نظام خواهد شد اگر مسئولی در وظایف خود قصور و کوتاهی داشت نوع نگاه مردم به نظام متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه عملکرد مسئولین در نگاه به دین موثر هستند، گفت: ما در ستاد با رویکرد جدید در مطالبه از مسئولین از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

مظاهری با اشاره به شعار سال گفت: خدا را شاکریم که با بیان این شعار توسط مقام معظم رهبری ۶ پرونده رفع موانع و پشتیبانی از تولید توسط گروه‌های مطالبه‌گری را آماده کرده‌ایم که نفع آن با ظرفیت این گروه‌ها به خود مردم برمی‌گردد.

*تنها راه نجات کشور مطالبه‌گری است

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تنها راه نجات کشور مطالبه‌گری است، گفت: در حال حاضر که در گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم، این حرکت مطالبه‌گری دیر پا گرفته است اما با توجه به حضور گروه‌های مطالبه‌گری به فصل الهی نتایج بسیار خوب و درخشانی در استان رقم خواهیم زد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه تا قبل از این ذهنیت مردم از امر به معروف فقط مساله حجاب و عفاف بود که یکی از جفاهایی است که به امر به معروف شده است، گفت: دایره معروفات و منکرات بسیار زیاد است و نباید معروف و منکر را در یک موضوع منحصر کنیم.

وی با بیان اینکه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر این تابو را شکسته‌ایم و هزینه آن را هم داده‌ایم، گفت: مبنای ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرمایشات مقام معظم رهبری است.

مظاهری با بیان اینکه یکی از قوانینی که مجلس در سال ۹۴ به تصویب رسانده است قانون حمایت آمران به معروف و ناهیان از منکر است که خیلی از افراد و مسئولین از آن اطلاع ندارند و غفلت می‌کنند، با اشاره به ماده یک این قانون عنوان کرد: معروف و منکر عبارت است از هر گونه فعل و قول و یا ترک قول و فعلی که به عنوان احکام اولیه و ثانویه در شرع مقدس و یا قوانین مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد.

وی با بیان اینکه ما در ستاد از باب ترک فعل مسئولین و کوتاهی‌های انجام شده مورد بررسی قرار می‌دهیم، گفت: این ستاد یکی از نهادهای وابسته به دفتر مقام معظم رهبری است و به دنبال منویات ایشان بوده و در چارچوب حزب و گروهی نیست.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه در ماده ۸ این قانون آمده است که مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت و ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردار هستند، افزود: مردم در چارچوب و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران، کارکنان، تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانه، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و تمام دستگاه‌ها که شئون قانون و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر است امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی با بیان اینکه در ماده ۹ این قانون آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی حق ندارند در فرایند اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند، گفت: ایجاد هر گونه مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است علاوه بر مجازات مقرر موجب محکومیت به حبس تعزیری و جزای نقدی می‌شود.

مظاهری تصریح کرد: سوء استفاده اشخاص حقوقی از جایگاه خود و اختیارات قانونی از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تعییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو محوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات مانع از امر به معروف و نهی از منکر شود علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری حسب مورد به مجازات بند پ ماده ۲۹ قانون مجازت اسلامی محکوم می‌شود.

وی ابراز داشت: در استان همدان ۲۵ گروه مطالبه‌گر مجوز فعالیت از ستاد امر به معروف و نهی از منکر گرفته است.

*فعالیت ۱۵۰۰ گروه مطالبه‌گری در کشور

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان گفت: سامانه‌ای با عنوان سامانه «امین» راه‌اندازی شده است که افراد علاقمند به مطالبه‌گری با ورود به سامانه و ثبت گروه در ۱۸ عرصه تخصصی محیط زیست، اجتماعی، اقتصاد، مسئولین، مهندسی، کارگری، رسانه، مسکن، تعلیم و تربیت، مطالبه‌گری، فساد و ... و با صادر شدن مجوز از ستاد امر به معروف تهران فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب را مردم به وجود آورده‌اند و اگر بخوهیم در مسیر انقلاب و تمدن‌سازی انقلاب به نتیجه برسیم باید خود مردم در راستای حفظ این انقلاب ورود پیدا کنند، گفت: مردم نباید بی‌تفاوت باشند و باید احساس مسئولیت کنند.

مظاهری با بیان اینکه در سطح کشور در حال حاضر حدود یک هزار و ۵۰۰ گروه مطالبه‌گری در حال فعالیت است که این تعداد مکفی نیست و باید افزایش پیدا کند، گفت: هر چه تعداد گروه‌های مطالبه‌گری بیشتر باشد و گفتمان مطالبه‌گری درخواست مردم شود خواسته آنها بر مسئولین غالب خواهد شد.

وی افزود: این پرونده که قرار بود به همراه پنج پرونده دیگر در سفر رئیس قوه قضائیه به استان همدان مورد بررسی قرار بگیرد و در همان جلسه احکام لازم برای آنها صادر شود همچنان بلاتکلیف مانده و این واحد تولیدی مانند بسیاری از واحدهای غیرفعال و نیمه فعال استان به دلیل وضعیت کرونا و بعضاً عدم رویکرد انقلابی ستاد تسهیل استان در معرض تعطیلی کامل قرارگرفته است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر عنوانی است که در قرآن آمده است و اگر آن را امروزی تعبیر کنیم همان مطالبه‌گری است، گفت: از اصحاب رسانه می‌خواهیم به کمک ستاد امر به معروف بیایند تا احساس مسئولیت را در مردم زنده کنیم و اثرات آن را ببینیم.

وی با بیان اینکه مشکل هفت تپه در خوزستان توسط گروه‌های مطالبه‌گری به سرانجام رسید، گفت: باید به این حرکت و به گروه‌های مطالبه‌گر باور داشته باشیم و امیدوارانه نگاه کرد.

مظاهری با اشاره به اعضای ستاد گفت: مصوبات ستاد در چارچوب قانون اختیارات این قانون توسط رئیس برای اجرا به مبادی ذیربط ابلاغ خواهد شد که برای آنها لازم الاجرا است که نشان دهنده ضمانت اجرایی ستاد است.

وی با بیان اینکه برای پیگیری این پرونده‌ها ابتدا از مسیر جریان‌سازی و افکار عمومی ورود پیدا می‌کنیم تا در ادامه در اختیار دادستان قرارگیرد و اجرایی شود، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بستری برای کار گروهی مردم است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات