خبرهای داغ:
دکتر حریرچی گفت: قرنطینه برای افراد مبتلا که مشاغل آزاد دارند شرایط سختی ایجاد کرده اما ابعاد موج چهارم بسیار شدیدتر از موج سوم و پاییز سیاهی بود که تجربه کردیم.
کد خبر: ۹۳۳۵۲۳۷
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ایران در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین که با حضور مسوولان ارشد دستگاه های اجرایی، خدمات رسان، نیروهای مسلح در محوطه باز استانداری قزوین برگزار شد، ضمن تقدیر از تمام دستگاه های دخیل در پیشگیری از بیماری کرونا در تمام استان ها و مدافعین سلامت بیان کرد: استان قزوین با توجه به خصوصیات جغرافیایی و ترددهای روزانه به جهت قرار گرفتن در مسیر چند استان، جزو استان هایی است که در این پیک از متوسط کشوری کمی بالاتر است.

وی گفت: گزارش ها و آمارهای چند هفته اخیر استان قزوین، تصمیمات اتخاذ شده در این استان، قزوین را جزو استان های نمونه، موفق و معدودی قرار داده که به موفقیت های قابل توجهی در امر تعطیلی و قرنطینه مشاغل دست یافته است.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: مشاغل گروه یک، درصد قابل توجهی دارند و مراجعین قابل توجهی نیز به این مشاغل وجود دارد و لذا در شهر و استان قزوین تصمیمات اتخاذ شده بسیار قابل تقدیر است.

دکتر حریرچی عنوان کرد: کرونا بعنوان مهمترین چالش جامعه بشری در یکصد سال گذشته، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و متاسفانه ابعاد این مشکل طبق پیش بینی ها حتی در صورت موفقیت کنترل بیماری تا چند سال آینده گریبانگیر بشریت خواهد بود و لذا مقابله با این ویروس نیاز به برنامه استراتژیک و مدون در سطح بین المللی، کشوری، استانی و شهرستانی دارد.

وی افزود: هیچ اقدام منفرد موثقی در مقابله با کرونا و حتی واکسیناسیون موفق نیز برای این بیماری وجود ندارد. در نتیجه باید تمام ظرفیت ها را بکار گیریم تا با مجموعه کارهای کوچک در انسجام و تعامل باشیم تا بتوانیم با این بیماری مقابله کنیم. این کارها از ابتدایی ترین امور تا پیچیده ترین امور را شامل می شود و در واقع اقدامات اجتماعی در این زمینه موفق است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: مسایل مربوط به سلامت مردم بیش از ۸۰ درصد خارج از حوزه سلامت بوده و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد به حوزه سلامت مرتبط است. در مورد کووید ۱۹ و ارتباط مستقیم با میزان تماس های اجتماعی، میزان تاثیر حوزه سلامت در مقابله با ویروس کمتر از درصدی است که بیان شد.

دکتر حریرچی اضافه کرد: هیچ وزارت بهداشتی نمی تواند بدون حمایت قوای مجریه، مقننه و قضاییه موفق باشد. بر همین اساس در هر مرحله از بیماری اقدامات اجتماعی و پیشگیرانه نقش اساسی دارند.

وی یادآور شد: قریب به اتفاق داروهای که در دنیا مصرف می شود با توجه به هزینه تاثیر چندانی ندارد. لذا راه مقابله با ویروس کرونا عدم ابتلاست که با قطع زنجیر انتقال امکان پذیر است که این امر بستگی به مردم دارد. اگر کسی که مبتلا می شود را بتوان در یک نقطه قرنطینه کرد قطعا قسمت بزرگی از انتقال از بین می رود و این تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس است.

این مسوول ارشد حوزه بهداشت در ادامه با اشاره به اهمیت پیشگیری در بحث بیماری کرونا خاطرنشان کرد: مهمترین راه انتقال بیماری کرونا از طریق تنفس و چهره به چهره است که فرد مبتلا باید از سایرین جدا شود و کم هزینه ترین و موثرترین راه های قطع زنجیره این است که افراد مبتلا و افرادی که با این افراد ارتباط داشتند، قرنطینه شوند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تست قطعی مثبت بیش از ۴۲ هزار و ۵۹۸ نفر از طی روز گذشته اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از این افراد از اصل دستورالعمل و قرنطینه تخطی کرده اند که تردد هریک از این افراد در سطح شهرها و روستاها نیز می تواند جمعیت زیادی را مبتلا کند و این رفتار افراد مبتلا، مستحق مجازات است. لذا بجای اینکه شهر را تعطیل کنیم اگر بتوانیم فرد مبتلا را ایزوله کنیم قطعا اثر مهم تر و مناسب‌تری خواهد داشت.

دکتر حریرچی عنوان کرد: از طرفی درک می کنیم که قرنطینه برای افراد مبتلا که مشاغل آزاد دارند شرایط سختی ایجاد کرده اما ابعاد موج چهارم بسیار شدیدتر از موج سوم و پاییز سیاهی بود که تجربه کردیم و در این مرحله بنظر می رسد افراد مبتلایی که در قرنطینه هستند بیش از سایر اقشار نیاز به دریافت حمایت های معیشتی و غیره دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتظار انجام تست هدفمند باید افزایش یابد خاطرنشان کرد: امروز بزرگترین عمل اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه دینی امروز ما مقابله با کروناست و اصل و مبنای امر، پیشگیری است. پیشگیری در حوزه اجتماعی شکل می گیرد لذا رسانه ها وظیفه سنگینی در این زمینه دارند. با توجه به منع ترددهای و محدودیتی موجود، متاسفانه میزان تردد مردم در اسفندماه فقط چهار الی ده درصد کاهش یافته لذا تردد اجتماعی باید کاهش یابد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه بهداشت هر کس باید ایزوله و درمان و مراقبت را رعایت کند. ویروس انگلیسی ناگهان تشدید می شود لذا درمان در منزل که در قزوین در حال اجراست با جدیت انجام شود و این طرح برای اجرا به استان های دیگر نیز ابلاغ خواهد شد. اما از بیمارستان های خصوصی گله داریم چرا که مطابق ظرفیتشان باید وارد عرصه درمان و پیشگیری از کرونا شوند که اینگونه نبوده و امروز همه باید باهم در حوزه رفع مشکل مردم تلاش کنیم.

دکتر حریرچی گفت: در حوزه واکسیناسیون برای هر حوزه سنی برنامه ای تدوین شده و توزیع واکسن بر اساس آمار ثبت شده اجرا می شود. سرعت در تزریق واکسن بسیار مهم است. هر واکسنی که مورد تایید سازمان غذا و دارو می باشد بلاشک‌مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت با مقایسه خطرات موجود در تماس های اجتماعی بیان کرد: در تزریق واکسن، از هر صد نفر مبتلا به کرونا، ۱۶درصد دچار اختلالات انعقادی می شوند یعنی از هر ده هزار نفر، ۱۶۰۰ نفر دچار این اختلالات می شوند. به طور میانگین در هر تزریق واکسن از هر ده هزار نفر چهار نفر دچار اختلال انعقادی می شوند که از این چهار نفر سه نفر بهبود می یابند و یک نفر از هریک میلیون نفر فوت می کند در حالیکه تبعات فرد مبتلا و ناقل بیش از این است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها