محمد مهدی ملکی در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

رویکرد آمریکا یک تضاد بنیادین در روند مثبت مذاکرات است/آینده کشور معطل مذاکره و بازی سیاسی غرب نخواهد شد

یک کارشناس مسائل بین الملل در خصوص فضای کمیسیون مشترک برجام گفت: موضع آمریکا را تضادی بنیادین در روند مثبت مذاکرات است و تا زمانی که این تضاد بنیادی حل نشود نتیجه مطلوبی از مذاکرات عاید ما نمی شود.
کد خبر: ۹۳۳۵۴۳۸
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
محمد مهدی ملکی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص فضای کمیسیون مشترک برجام طی سخنانی اظهار داشت: نشست کمیسیون مشترک برجام یک نشست فصلی بوده و بر اساس یک زمان تعیین شده قبلی و مشخص برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: نباید این نشست چند روزه‌ای که که در وین در طول هفته‌های اخیر برگزار شده را برحسب اتفاق خاصی بدانیم که این نشست فصلی و از قبل تعیین شده است.

ملکی مطرح کرد: طرف‌های حاضر در این نشست که شامل ایران، روسیه، چین و (آمریکا) هستند،از فرایند این مذاکرات احساس رضایت کرده و معتقد هستند که پیشرفتی در روند مذاکرات حاصل شده و سیر کلی این مذاکرات رو به پیشرفت است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که طرف آمریکایی معتقد است که ایران باید گام اول را در زمینه برجام بردارد، خاطر نشان کرد: به گفته آن‌ها ایران باید از ۵ گام کاهش تعهدش عقب نشینی کرده و به اصطلاح آن‌ها  ابتدا ایران باید به برجام برگردد تا آمریکا بازگشت به برجام را کلید زند.

۱۶۰۰ تحریم هسته‌ای و غیر هسته‌ای علیه ایران باید به صورت یکجا لغو گردد
ملکی ادعای آمریکا را کاملاً در تضاد و بر خلاف خواسته جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: آمریکا باید در یک گام عملی (نه بر اساس طرحی گام به گام و تدریجی) کلیه ۱۶۰۰ تحریم هسته‌ای و غیر هسته‌ای علیه ایران را به صورت یکجا لغو کرده و  سپس مورد راستی‌آزمایی طرف ایرانی قرار گیرد.

وی راستی آزمایی را یک نقطه اختلاف نظر بین دو طرف ایران و آمریکا خواند و گفت: ایرانی معتقد است که راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا ممکن است سه الی شش ماه زمان ببرد، در صورتی که طرف مقابل اعتقاد دارد که این زمان باید به مدت دو هفته کاهش یابد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تضاد رویکردی طرف آمریکایی اظهار داشت: خواسته طرف آمریکایی بر خلاف خواسته نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
آینده کشور معطل مذاکره و بازی‌های سیاسی طرف غربی نخواهد شد
ملکی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترک کردن مذاکرات توسط جمهوری اسلامی ایران در صورت طولانی شدن آن، ادامه داد: صرف مذاکره برای ایران نتیجه بخش نبوده و آینده کشور معطل مذاکره و بازی‌های سیاسی طرف غربی نخواهد شد.

وی مسیر و رویکرد جمهوری اسلامی در در مذاکرات را مشخص دانست و افزود: مسیر بازگشت آمریکا به برجام مشخص بوده و ابتدا باید با لغو تمامی تحریم‌ها حسن نیت خود را نشان دهند.

ملکی اضافه کرد: کاملاً آمادگی این را داریم که اگر طرف مقابل گامی در راه برجام برداشت ایران هم به پنج گام کاهش تعهدی خود باز گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مشخص بودن راهکار و نقشه راه، تصریح کرد: تنها مسئله باقیمانده عزم و اراده طرف‌های اروپایی و آمریکا بوده که متاسفانه این عزم و اراده در عملکرد این طرف‌ها دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: آن‌ها تلاش می‌کنند که بازگشت آمریکا به برجام بدون هزینه یا همراه با فشار حداکثری به ایران صورت گیرد.

رویکرد آمریکا یک تضاد بنیادین در روند مثبت مذاکرات است
ملکی با بیان این که با توجه به اخبار مخابره شده از وین فضای مذاکرات مثبت است، ادامه داد: اما یک تضاد اساسی در موضع آمریکا نسبت به رویکرد جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: از طرفی همه مدعی پیشرفت این مذاکرات هستند و از طرفی دیگر موضع آمریکا مبتنی بر بازگشت ایران قبل از طرف مقابل برجام است.

وی ادعا و موضع آمریکا را تضادی بنیادین در روند مثبت مذاکرات خواند و گفت: تا زمانی که این تضاد بنیادی حل نشود نتیجه مطلوبی از مذاکرات عاید ما نمی شود.
ارسال نظرات