خبرهای داغ:
رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه مجلس در صورت کوتاهی از منافع ملی با قاطعیت ورود می کند، گفت: ایران باید در خصوص دولت کره جنوبی، از یک موضع قاطع و جدی وارد شود و از حقوق حقه ملت ایران دفاع کند.
کد خبر: ۹۳۳۵۵۴۲
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج، در خصوص اقدام دولت کره جنوبی در مسدود کردن دارایی‌های ایران به بهانه تحریم‌های آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در خصوص دولت کره جنوبی، از یک موضع قاطع و جدی وارد شود و از حقوق حقه ملت ایران دفاع کند.

وی با بیان اینکه، البته یک سوال مهم و جدی این است که کره جنوبی، چرا و با چه مجوز و چه منطقی هفت میلیارد دلار منابع ایران را بلوکه کرده و کدام حقوق بین‌الملل به کره جنوبی این حق داده است؟ تصریح کرد: برخورد قاطع و برخاسته از منافع ملی و پرهیز از تشریفات، بحثی است که مجلس از دولت انتظار دارد، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را در آزادی کشتی آلاینده در خلیج فارس انجام داد، با یک موضع قوی و قاطع در این مورد هم برخورد کند تا حقوق حقه ملت ایران را استیفا کند.

عزیزی گفت: کره‌ای‌ها علی‌رغم اینکه قبلاً بازار خوبی در ایران داشتند و ایران هم ارتباطات خوبی با آنان داشت، اما با یک اشتباه راهبردی، نتوانستند از حسن‌نیت و ارتباطات سازنده ایران اسلامی استفاده کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه درواقع، این کره‌ای‌ها بودند که اقداماتی انجام دادند که با منطق، عرف، و حقوق بین‌الملل هیچ‌گونه تطابقی نداشت و این، سوءتفاهم نیست، تصریح کرد: باید کره‌ای‌ها را مورد سوال قرار داد و از آنان پرسید که چرا اقداماتی که سزاوار ارتباطات ایران و کره نبود را پیشه کردند؟

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من باید به کره‌ای‌ها گوشزد کرد که از سیاستی که مدتهاست پیشه کرده اند و امور خود را به اخذ اجازه از آمریکا گره زده‌اند، پرهیز کنند.

وی افزود: واقعیتی که امروز به آن رسیده‌ایم، این است که کره‌ای‌ها در زمین آمریکا بازی می‌کنند و منافع خود را در گرو اجازه آمریکا می‌دانند که ما این را دور از شأن ملت ایران و هم کره جنوبی می‌دانیم.

عزیزی ادامه داد: مجلس قبلاً هم به دولت به عنوان مجری قانون و هم قوه مجریه و هم دولتی که برخاسته از اراده مردم بوده، تذکر داده است که به خواست و اراده مردم توجه کرده و احترام بگذارد و اراده مردم، تأمین منافع ملی و حل مشکلات اقتصادی است و قطعاً وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی هم باید توجه داشته باشند که مقتدرانه در موضوعات بین‌الملل ورود کنند و منافع ملی را مورد توجه و پاسداشت قرار دهند.

نماینده مردم شیراز و وزرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در هرگونه مسامحه و کوتاهی از منافع ملی با قاطعیت ورود می‌کند و نه به دولت، نه وزارت امور خارجه، و نه به کشور‌های مقابل، اجازه نمی‌دهد از منافع ملی عدول کنند.

وی گفت: مجلس، برنامه‌های زیادی در این زمینه دارد؛ چرا که هم قانون‌گذار و هم ناظر به اجرای قانون است، منتها اعتقادمان بر این است که دولت باید در فرصت‌های پیش آمده حداکثر استفاده را بکند تا بتواند به وظایف مهم خود عمل کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها