اکثر بستری ها در استان ایلام، مبتلایان خانوادگی هستند که به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده که همگی در اثر دید و بازدیدها، رفت و آمدهای خانوادگی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در تجمع های خانوادگی ایجاد می شود.
کد خبر: ۹۳۳۶۳۴۳
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، طغیان پیک چهارم کرونا که اکثر مبتلایان به آن از نوع جهش یافته انگلیسی است، قدرت انتقال و بیماری زایی بیشتری دارد و به سرعت پیشرفت کرده و فرد مبتلا شده را دچار علائم شدیدی از جمله ضعف، بی حالی، لرز، درد‌های عضوی، درد‌های عضلانی، سردرد، درد‌های پشت چشم، اسهال، علائم گوارشی، سرفه و تنگی نفس ناشی از این بیماری می کند.

اکثر بستری ها در استان ایلام، مبتلایان خانوادگی هستند که به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده که همگی در اثر دید و بازدیدها، رفت و آمدهای خانوادگی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در تجمع های خانوادگی ایجاد می شود؛ البته برگزاری مراسم های عروسی و عزا هم با توجه به هشدارهای مکرر دانشگاه علوم پزشکی و رسانه ها مبنی بر خطر شیوع کرونا در صورت برگزاری اینگونه مراسمات یکی دیگر از دلایلی است که سبب تشدید شیوع کرونا می شود، اما  بازهم مردم و مسئولین نسبت به این موضوع بی توجه بوده و همچنان شاهد برگزاری مراسم های عروسی و عزا در نقاط مختلف استان هستیم.

باید توجه داشت که پیک چهارم کرونا علاوه بر خطری که جان همه را به مخاطره می اندازد، هزینه سنگینی را روی دوش دولت و به ویژه مردم گذاشته است، به گونه ای که بیشتر اصناف و بازاریان در راستای پیشگیری از شیوع گسترده کرونا به دستور ستاد مبارزه با کرونای استان به تعطیلی کشیده شده‌اند و متاسفانه منبع درآمد همه آنها کاملا قطع شده است و از طرفی نیز هیچ گونه حمایت مالی از جانب دولت به آنها نمی‌شود. که این امر با توجه به  تورم شدیدی که دامن کشور را گرفته است و همچنین شرایط بغرنج اقتصادی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است.

بنابراین باید جهت جلوگیری و کاهش کرونا در پیک چهارم که تمام زندگی مردم را مختل کرده است تمام تلاش خود را به کار گیریم و از هر گونه تجمعات غیر ضرور که قطعا از ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی بهتر است پرهیز کنیم و همچنین بعد از سفید شدن وضعیت کرونا در استان، سهل انگاری و کم کاری را کنار گذاشته و هم اکنون تمهیداتی اندیشیده شود تا از ورود استان به پیک پنجم کرونا جلوگیری شود که برای تحقق این امر مسئولین باید جهت جلوگیری از دورهمی های خانوادگی و همچنین برگزاری مراسمات عروسی و عزا که اصلی ترین عامل شیوع ویروس کرونا به شمار می رود از معتمدین و ریش سفیدان کمک بگیرند که قطعاً با ورود این عزیزان بخش عظیمی از این معضل به راحتی مرتفع می‌شود.

خودداری از حضور در تجمعات مهمتر از ماسک زدن است 

در همین رابطه "جمیل صادقی فر"، معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: پیک چهارم کرونا به گونه ای است که ابتدا تعداد ابتلا افزایش می یابد سپس بعد از ۲ هفته تعداد بستری ها و پس از آن به فاصله ۲ یا سه هفته نیز تعداد فوتی ها افزایش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: مردم باید متقاعد به رعایت پروتکل ها شوند، هم اکنون خودداری از حضور در تجمعات مهمتر از ماسک زدن است منظور از تجمعات تعداد بسیاری از افراد نیست بلکه تجمع ۱۰ نفر نیز خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: در سه ماهه آخر سال گذشته ٢٢ فوتی در استان ثبت شد اما اکنون و در این فاصله کم تعداد فوتی ها روند افزایشی و بیش از کل سه ماهه سال گذشته است.

صادقی فر در بخش دیگری از سخنانش به آمار مبتلایان کرونا در ادارات اشاره کرد و گفت: در سه ماهه زمستان سال گذشته تعداد مبتلایان در ادارات استان چهار یا پنج نفر بوده اما از ۱۸ تا ۲۴ فروردین ماه جاری ۲۰۰ ابتلا ثبت شده که نشان دهنده وضعیت خطرناک ادارات و افزایش ابتلا بین این قشر است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود پیک چهارم کرونا در استان تا هفته سوم اردیبهشت ادامه یابد و در صورت التزام مردم به رعایت پروتکل ها از این موج نیز عبور خواهیم کرد.

صادقی فر با بیان اینکه  از این پیک نیز خارج می شویم، گفت: چگونگی عبور از این پیک بسیار مهم است اینکه با آمار بستری و فوتی بالا باشد دست خودمان است که چند گروه از جمله اصناف و بازاریان، ادارات و دست اندرکاران مقابله با کرونا، رسانه ها و مردم در این راستا می توانند کمک کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: همه گروه ها و اقشار بصورت زنجیروار بهم متصل هستند و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هر کدام ظلم آشکار در حق خود و خانواده هایشان است.

جای خالی ریش سفیدان در اقناع مردم به شدت احساس می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از عدم مشارکت معتمدان و ریش سفیدان استان در جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا  گله مندی کرد و گفت: معتمدین و ریش سفیدان همواره با ورود خود به مشکلات جامعه گره گشا هستند اما در راستای جلوگیری از برگزاری مراسم ها آنطور که باید پای کار نبودند چرا که این افراد ظرفیت مناسبی در اقناع مردم دارند و جای خالی آنها احساس می شود.

صادقی فر افزود: در ماه های آغاز شیوع کرونا یک هزار و ٢٠٠ نمونه گیری رکورد محاسبه می شد اما اکنون نمونه گیری های روزانه بیشتر از این میزان است و مشکل اصلی این روزهای استان تولید زیاد بیماری است و ما باید کانون های تولید ویروس را کنترل و مدیریت کنیم.

وی به وضعیت بستری شهرستان ها اشاره کرد و گفت: شهرستان آبدانان در وضعیت بدی قرار دارد و نمودار آن افزایشی و از پیک آبان نیز پیشی گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: این روزها بین ٢٥٠، ۳۵۰ و ٤٠٠ مورد مثبت بصورت نوسانی در استان ثبت می شود که آمار بالا و همچنان در حال افزایش است و اکثر بیماران درگیری ریه دارند و مدت زمان بستری آنها نیز بیشتر شده است.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم گفت:  مردم ذهن خود را روی ورودی های شهر متمرکز نکنند چرا که برنامه های مورد نظر در حال اجراست و ما تمام توان خود را برای خدمت رسانی و ارائه امکانات بکار می بریم اما هنر ما در این است که بتوانیم استانی باشیم که از این وضعیت خارج شود و تنها راه خروج از این شرایط کنترل کانون تولید بیماری است.

ارسال نظرات