استاندار ایلام:

تنش های آبی احتمالی با بسیج امکانات مدیریت شود

استاندار ایلام گفت: تنش های آبی احتمالی در شهرهای ایلام، ملکشاهی و چوار باید با برنامه ریزی و بسیج نیرو و امکانات مدیریت شود.
کد خبر: ۹۳۳۶۸۴۲
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، "محمد نوذری" در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: بر این اساس معاونت امور عمرانی استانداری، مدیریت بحران، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان موظف به بررسی وضعیت آب استان و تنش های احتمالی در شهرهای ایلام، ملکشاهی و چوار و اتخاذ برنامه ریزی لازم در این خصوص هستند.

وی با بیان اینکه تنش های آبی و بحران خشکسالی در آینده نزدیک گریبانگیر کشور خواهد بود، اظهار داشت: باید برای مصرف بهینه آب فرهنگ سازی لازم را از طریق رسانه ها، صدا و سیما و فضای مجازی انجام داد.

استاندار ایلام گفت: نباید تنش های آبی منجر به تشکیل تجمعات و ایجاد نارضایتی شود، چرا که اگر نارضایتی ها مرتفع نشود منجر به چالش های امنیتی خواهد شد.

نوذری بابیان اینکه کمبود آب شرب بحران بزرگی محسوب می شود، تاکید کرد: باید با برنامه ریزی و آینده نگری این بحران‌ را مدیریت کرد و نقش مردم‌ در این‌ زمینه بسیار مهم است.

وی یادآور شد: همچنان که در مدیریت سیل، اربعین و کرونا با تکیه بر خرد جمعی و مشارکت عمومی تاثیرات مثبتی ایجاد شد، در تنش های آبی احتمالی هم باید مصرف آب را مدیریت کرد.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه مدیریت بحران یک کار جمعی است و نباید انتظار داشت یک دستگاه همه امور را انجام دهد، تصریح کرد: همه دستگاه ها با تمامی تجهیزات، امکانات و نیروی خود به استناد قانون‌ موظف و مکلف به همکاری در پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی در مواجهه با بحران هستند.

نوذری با اشاره به تغییرات آب و هوایی و شرایط بد جوی در سالیان اخیر، اظهار داشت: امسال به علت بارندگی بسیار پایین نسبت به سال قبل، فصل گرما زودتر از موعد شروع شده است و همین امر باعث خشکسالی و کم آبی در استان نیز می شود.

وی یادآور شد: خشکسالی از طرفی فصل برداشت محصولات را نیز تغییر داده و به فراخور آن احتمال وقوع حریق و آتش سوزی را نیز بیشتر می کند که می طلبد دستگاه های درگیر و عضو بحران از هم اکنون با برنامه ریزی آمادگی لازم را به منظور اطفا حریق بوجود آورند.

استاندار ایلام تاکید کرد: جنگل ها سرمایه ای ارزشمند هستند و نباید این سرمایه ملی آسیب ببیند، باید با فرهنگ سازی، آموزش همگانی و بهره گیری از ظرفیت فرمانداران، بخشداران، دهیاران، بسیج، سازمان های مردم نهاد، نیروهای مردمی، شوراها، نیروهای نظامی و انتظامی، کشاورزان و عشایر درک عمومی را نسبت به حراست و حفاظت از جنگل ها افزایش داد.

نوذری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ دنیا به لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط خاصی قرار دارد، اظهار داشت: کرونا تمام مسائل روزمره را تحت تاثیر قرار داده است و در حالیکه با کرونای انگلیسی وارد پیک چهارم شدیم اکنون کرونای هندی شرایط وخیمی را در هندوستان به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه کشورمان بحران های سختی از جمله تحریم ها، فشار اقتصادی، سیل و کرونا را پشت سرگذاشته است، گفت: همه استان در شرایط قرمز یا نارنجی است و ویروس کرونا در کنار تحریم های اقتصادی در این ۲ سال تاثیرات مخربی را بر شاکله اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی استان و کشور گذاشته است و باید با تلاش همگانی بر بیماری غلبه کنیم.

ارسال نظرات