خبرهای داغ:
در دیدار دست اندرکاران همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح شد:
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منشور تمدن ساز است از این فرصت می توانیم استفاده کنیم جهت رشد و بالندگی استان به عنوان یک گفتمان سازی اقتصادی، توسعه و آمایش سرزمین در خراسان جنوبی.
کد خبر: ۹۳۳۷۵۴۰
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، صبح امروز اعضای هیئت علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی الزامات و ظرفیت های استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  دیدار کردند.

 

سردار علی قاسمی، فرمانده سپاه انصارالرضا علیه السلام  خراسان جنوبی صبح امروز در این  دیدار ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی الزامات و ظرفیت های استان به صورت ملی در خراسان جنوبی برگزار می شود.

رئیس ستاد همایش افزود: 9ماه پیش در برنامه سال 1399 برنامه داخلی به سپاه استان اعلام شده بود که پژوهشی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب  انجام شود و جمع بندی ما در سپاه این بود که جامعه علمی دانشگاه های استان را همراه کنیم و از توانمندیهای فرهیختگان و دانشگاهیان استان بهره بگیریم  و نیز جلسه ای بین معاونت های پژوهش نیروهای مسلح انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: رهبری در فصل اول بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند " علم و پژوهش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور و روی دیگر دانایی و توانایی است به حمد الله استعداد علم و تحلیل در ملت ما از متوسط جهان بالاتر است اما راه طی شده با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر". " ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقب هستیم باید به قله ها دست یابیم و از مرزهای دانش در مهمترین رشته ها عبور کنیم ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش می رویم" .

 

دکتر دیانی، دبیر کمیته علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی الزامات و ظرفیت های استان در این دیدار ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت:  ضرورت این همایش با توجه به اهمیت بیانیه که رهبری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مرقون فرمودند بیانیه کوثری است که نه تنها منشور انقلاب اسلامی بلکه منشور تمدن اسلامی است و هسته مرکزی بیانیه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از طریق شعارهای فطری انقلاب است.

وی عنوان داشت: رهبری به بحث ظرفیت ها در کشور از جمله ظرفیت های انسانی و طبیعی  که متاسفانه دست نخورده باقی مانده است و از این حیث رتبه اول جهان را دارد که این قابل توجه مسئولین اجرایی است که وظیفه شان را سنگین می کند.

دبیر کمیته علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه جای تعجب است بعضی فقط نگاهشان به غرب و آمریکاست افزود: رهبر انقلاب در بیانیه به عنوان نمونه بیان فرمودند " 7درصد ذخایر معدنی جهان در ایران است در حالیکه یک درصد از جمعیت کل جهان داریم " و به موقعیت ژئوپولوتیک ایران اسلامی اشاره کردند و به جایگاه خاصی که نظام ایران اسلامی در خاورمیانه و جهان دارد. بازار بزرگ ملی و منطقه ای با داشتن 15 کشور همسایه با جمعیتی بالغ بر 600میلیون نفر که ظرفیت اقتصادی برای ما است.

وی ادامه داد: سواحل دریایی طولانی در شمال و جنوب داریم و حاصل خیزی سرزمین ما است که می توانیم محصولات متنوع داشته باشیم و از نظر انسانی نیز رهبر انقلاب اشاره فرمودند به جمعیت جوان کشور ما و اینکه 36میلیون جمعیت جوان بین 15تا 40 سال داریم که به نحو احسن می توانیم استفاده کنیم برای به فعلیت رساندن بسیاری از استعدادهایی که بالقوه است و 14میلیون کسانی که دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند و به لحاظ دانش آموختگان در حوزه علوم مهندسی رتبه دوم در کل جهان را داریم.

دیانی از طرفی بیانیه گام دوم انقلاب و از طرفی شعار سال که در ابتدای سال رهبری فرمودند « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» وظیفه ما را سنگین می کند خاطرنشان کرد: همایش ملی در ارتباط با راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، الزامات و ظرفیت های استان خراسان جنوبی قرار بود ابتدا به صورت داخلی در رده های مختلف سپاه برگزار شود اما به جهت اهمیتی که بیانیه گام دوم داشت قرار شد  با همکاری همه دانشگاه های استان برگزار شود .

وی یادآور شد: با توجه به اینکه رهبری وقتی بیانیه را تدوین فرمودند چند درخواست از جوانان و اقشار فرهیخته داشتند که  تبیین و توصیف بیانیه، گفتمان سازی و دیگری تحقق بیانیه بود که در زمینه گفتمان سازی و توصیف بیانیه کارهایی صورت گرفته اما متاسفانه در زمینه تحقق بیانیه تاکنون چندان اقدام شایسته ای صورت نگرفته است .

دبیر کمیته علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه این همایش جزء اولین همایش هایی است که در سطح کشور برگزار می شود و هدفش تحقق بیانیه در سطح استان است گفت: با توجه به ظرفیت هایی که استان ما دارد. خراسان جنوبی به لحاظ معادن فعال چهارمین رتبه در کل کشور دارد و با وجود بیش از 318معدن در استان رتبه 8کشور داریم و گاهی از استان ما به بهشت معادن شرق کشور تعبیر  می شود.

 وی افزود: در حوزه گیاهان دارویی به خصوص زرشک، زعفران و عناب بررسی صورت گرفت به لحاظ زعفران از نظر کمیت رتبه دوم کشوری داریم و به لحاظ کیفیت خراسان جنوبی رتبه اول کشور دارد و 98درصد عناب کل کشور را تامین می کند و رتبه اول عناب و زرشک در کل کشور را دارد که از این پتانسیل و ظرفیت ها باید استفاده شود و سرمایه گذاران جذب شوند.

دیانی با بیان اینکه بر اساس سند آمایش استان باید به سمت تحقق آن برویم چون ظرفیت ها شناسایی شده است تأکید کرد:  مزیت برگزاری این همایش این است نتایجی علمی که بدست آید به مسئولین اجرایی استان داده شود و آنها موظف شوند در دستور کار خودشان قرار دهند تا استان ما به ارتقاء و رشد اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی برسد.

 وی اظهار داشت: این همایش مبتنی بر توصیه های 7گانه رهبری مبنی بر علم و پژوهش، معنویت و اخلاق ، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن  و سبک زندگی است لذا محورهایی که در همایش در نظر گرفتیم متناسب با توصیه های رهبری است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند عهده دار برگزاری همایش ملی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب شده است گفت:  همه دانشگاه های استان در برگزاری این همایش پای کار آمدند با محوریت دانشگاه بیرجند و ادارات و سازمانها تا حد توان همکاری می کنند.

دبیر کمیته علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: برای اینکه همایش اعتبار لازم علمی را داشته باشد در همایش های معتبر که در آی سی ثبت شده و کد لازم را اخذ کرده است. از طرفی دبیرخانه همایش شکل گرفت، سایت طراحی و تنظیم شده،  ایمیل همایش آماده شده و کمیته علمی، داوری و اجرایی با حضور اساتید مجرب دانشگاه ها مشخص شده اند.

وی ادامه داد: قرار است دبیرخانه همایش نسبت به راه اندازی کمیته پیگیری اقدام کند برای اینکه نتایج همایش با مشارکت دستگاه های اجرایی در استان عملیاتی شود چون نباید کار فقط با ارائه مقالات در همایش ابتر بماند.

دیانی از نماینده ولی فقیه در استان خواست: با توجه به این که لازم است مقالات همایش ضمانت اجرای داشته باشد؛ در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود تا ارگان ها و سازمانها پای کار بیایند و از نتایج علمی همایش استفاده کنند.

دکتر اسماعیل نژاد، دبیر کمیته اجرایی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نیز در این دیدار اظهار داشت: در نظر داریم که خروجی همایش به عنوان یک سند فرا دستی در استان لحاظ شود، همگام با سند آمایش استان عملیاتی شود و بدنه اجرایی استان بتوانند از مطالعات و نتایج در آینده استفاده کنند.

وی افزود: استان ما ظرفیت مناسبی در حوزه معادن، کشاورزی، گردشگری و دامپروری دارا است و مطالعات زیادی در حوزه شناخت ظرفیت ها شده اما هنوز نقاط محروم زیاد داریم و نتوانستیم از خروجی پتانسیل ها جهت توسعه استان استفاده کنیم.

دبیر کمیته اجرایی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با بیان اینکه منابع انسانی و دانشگاه ها و بدنه علمی ظرفیت خوبی در استان  است گفت: از باب تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که منشور تمدن ساز است از این فرصت می توانیم استفاده کنیم جهت رشد و بالندگی استان به عنوان یک گفتمان سازی اقتصادی، توسعه و آمایش سرزمین در استان.

وی با تأکید بر اینکه با همکاری همه دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و حمایت های و ظرفیت برد بیانیه گام دوم انقلاب در استان بالا ببریم افزود: ما  نیاز داریم یک راهکارهایی جهت ارائه اسناد واکاوی، شناسایی و بکار گیریم. برگزاری همایش و مطالعات زیاد است اما بیشتر بایگانی می شود ما خیلی پتانسیل جهت توسعه در استان داریم.

وی خاطرنشان کرد: انشا الله از این ظرفیت به صورت عملیاتی بتوانیم استفاده کنیم و جامعه علمی و اجرایی استان در کنار هم بتوانند از خروجی این مطالعات جهت رشد و توسعه استان استفاده کنند چون فرصت خوبی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها