خبرهای داغ:
شهید مطهری از استوانه های وزین، معمار بزرگ مبنای فکری اسلامی و تأثیرگذار نهضت بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر بودند
کد خبر: ۹۳۳۸۶۴۳
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

خبرگزاری بسیج: مرتضی امیری نژاد،استاد دانشگاه/معروف است که گفته می شود شخصیت های بزرگ در ظرف زمان نمی گنجند، آنان در عصرهای آینده شناخته می شوند، ابعاد شخصیت علمی و عملی آنان به سهولت قابل تحدید نیست. چنانچه امیر بیان، امام علی (ع) درباره شخص خودش می فرماید: «غداًً تَرون أیامی و یُکشفُ لکم عن سرائری و تَعرفوننی بعد خُلُو مکانی و قیام غیر مقامی؛ فردا روزها مرا را می بینید و خصایص شناخته نشده من برایتان آشکار می گردد و پس از تهی شدن جای من و ایستادن دیگری به جای من ، مرا خواهید شناخت» اینگونه شخصیت های بزرگ، عصرها، قرن ها و نسلهای مختلف را تحت تأثیر اندیشه ها و رفتار خویش قرار می دهند. اولیای الهی و علمای دین از این زمره اند

عالمان دین چون ستارگانی پر فروغ، زینت بخش آسمان علم و معرفت دینی هستند. شهید مطهری از جمله اندیشمندان دین شناس و استوانه های دینی و انقلابی است که شعاع افکار و وجودش در نیم قرن اخیر جامعه ایران و جهان اسلام را روشن ساخته است. گفته های گهربار و نوشته های معنادارش مسیر حق را هموار و بستر لازم را گسترانده و دشمنان کوردل را ناکام و از آموزه های دینی و انقلابی تفسیری نوین ارائه کرده است.

سوال اصلی و نکته کلیدی این است که براستی وجوه جاذبه شخصیت شهید مطهری کدامند؟ چه اموری موجب ماندگاری نام و یاد آن شهید وارسته گردید ؟ چه چیزی به آن استاد فرزانه رنگ جاودانه بخشید؟ پیروان و دلدادگان شهید مطهری با تلبس به چه خصایصی قادر خواهند بود برای نسل نو جاذبه داشته باشند ؟ امّا جواب اصلی این سوال ها نیز این است که قلم از بیان دریا بیکران فضایل بیشمار آن استاد فرزانه عاجز است و تخصص آن شهید بزرگوار در فقه، کلام ، فلسفه، اصول، عرفان، سیاست، مدیریت، تاریخ، اخلاق و غیره درس آموز همگان است و خلوص نیت، ایمان صادقانه و یقین سرشار شهید مطهری موجب ماندگاری و جاودانگی اندیشه و آثار وی گردیده است.

شهید مطهری موتور محرکه انقلاب انقلاب بود، به مقتضیات زمان و نیاز مردم توجه داشت و بر اساس آنها می نوشت و می گفت و به فعالیت می پرداخت. گفته ها و نوشته هایش حاکی از ابتکار و تولید و خلاقیت علمی و فکری بود. نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری را بطور مستمر تحقق می بخشید، بدین خاطر هیچگاه سخن و آثار او کهنه نخواهد شد.

شهید مطهری به معنای حقیقی کلمه دردمند بود و دغدغه دین داشت و برای سرنوشت انسانها و هدایت جوانها خود را به سختی می انداخت تا آنجایی که که عزم خود را جزم نمود و با عرفان و اخلاق ناب اسلام محمدی و با تسلط کافی بر فلسفه اسلامی در مقابل تفکرات التقاطی و جاهلیت مدرن قد علم کرد و با انحرافات، مبارزات ریشه ای می کرد، با جریان مارکسیسم، ناسیونالیسم، تحجرگرایی و روشنفکران وابسته به غربزدگی و شرق زدگی قاطعانه در می افتاد و هیچ کس را در برابر او یارای مقاومت نبود.

شهید مطهری از استوانه های وزین، معمار بزرگ مبنای فکری اسلامی و تأثیرگذار نهضت بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر بود، تا جایی که شخصیت، رفتار، افکار و آثار این شهید بزرگوار مبنای پایه ریزی تشکیلات جمهوری اسلامی قرار گرفت. عمر پر برکت آن عزیز همچون شمع آتش افرز هنوز هم به جامعه ایران و جهان اسلام روشنی می بخشد و ارائه طریق می کند.

از اینرو، شهید مطهری به عنوان فرمانده عقیدتی انقلاب بر سختی ها و موانع و چالش های صبر جمیل به خرج داد. معنویت را توشه راه قرار دادند و از صبر و صلاه به نحو مطلوب یاری جستند و در نهایت در این راه شهد شیرین شهادت را نوشید و جهان اسلام را در ماتمی جانکاه فرو بردند و به حق می توان او را الگو و اسوه رهپویان حقیقت بشمار آورد و روز شهادت او را روز معلم نامید با این امید که همگان اندیشه و اهداف آن شهید بزرگوار را به خوبی بشناسیم و به دیگران بشناسانیم و الگوی رفتاری و نظری خود قرار دهیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها