معاون آموزش حوزه های علمیه:

اگر درست انتخاب نکنیم مسئولیم و باید پاسخگو باشیم

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: یکی از نکته های مهم این است که هرچه جایگاه و پست دقیق تر و مهم تر می شود، هم مسئولیت آن شخص سخت تر و دقیق تر می شود و هم مسئولیت مردمی که می خواهند او را به این پست برسانند؛ زیرا « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا ».
کد خبر: ۹۳۳۹۷۴۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در نهمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود، گفت: از منظر قرآن همه مسئولیت های در هر رده ای که باشد امانت هستند؛ هرکسی در هر موقعیت و هر درجه ای که قرار دارد امانت دار مسئولیتی است که به وی واگذار شده است.

وی افزود: برای تمام مسئولیت هایمان پیمانی از ما گرفته شده است؛ در قرآن کریم آمده: « هُوَ الَّذِی...رَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ » این درجات اجتماعی را او می دهد؛ برای چه؟ « لِیَبْلُوَکُمْ »، برای امتحان الهی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ »، خدا شما را امر می کند؛ مخاطب در اینجا همه انسان ها هستند؛ سپس می فرماید: « أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا »، که امانت ها را به سوی اهل آن ها سوق دهید.

وی گفت: مفسران در ذیل این آیه می گویند منظور از این امانت مسئولیت های اجتماعی است، بنا بر این آیه قرآن کریم ما مجوز این را نداریم که هر کسی را در هر جایگاه اجتماعی قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد:« إِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ »، و وقتی که می خواهید بین مردم داوری کنید، داوری به عدل کنید؛ این دنباله آیه قبل بوده و نشان می دهد که مقصود از امانت، مسئولیت است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که لسان دین در ارتباط با مسئولیت ها، لسان امانت است، گفت: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ ؛ این بخشی از نامه امیرالمؤمنین برای یکی از والیان امر در زمان ایشان بوده که در نهج البلاغه آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار کرد: حضرت می فرمایند که این مسئولیت تو طعمه نیست، بلکه امانت است و در گردن تو قرار دارد.

وی عنوان داشت: یکی از نکته های مهم این است که هرچه جایگاه و پست دقیق تر و مهم تر می شود هم مسئولیت شخص سخت تر و دقیق تر می شود و هم مسئولیت مردمی که می خواهند او را به این پست برسانند؛ زیرا « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَیٰ أَهْلِهَا ».

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: یکی از آسیب هایی که در مسئله انتخابات در کشور ما وجود دارد این است که مردم هنوز مسئولیت خود در قبال انتخابات را باور نکرده اند؛ نگاه دین است که درست انتخاب کنیم و در غیر اینصورت مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

وی افزود: در مورد شخصی که مصداق «اهل» باشد معیارهای زیادی داریم؛ یکی از آن ها عمل شخص است، نه وعده هایی که می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان کرد: دومین معیار وجود تطابق بین قول و فعل شخص است، معیار سوم شخص مصداق «اهل»، امانت دیدن پست به جای طعمه دیدن آن است.

ارسال نظرات