خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۳۴۰۰۱۴
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام هاشمی مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی شرح تفسیری فراز 17 زیارت جامعه کبیره امام هادی علیه السلام را به شرح ذیل توضیح می دهد:

فراز 17 السلام علی الائمه الهدی بود.

از امام هادی علیه السلام در موضوع امام شناسی دو زیارت نامه  ارزشمند به یادگار به ما رسیده است.

یکی امام شناسی خاص است و تنها به امامت امام علی علیه السلام پرداخته است و آن زیارت معروف به زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام است. که در آن امامت بلافصل و جانشینی امام علی علیه السلام بعد از پیامبر اکرم سید المرسلین را اثبات می کند

و دیگری امام شناسی عام است. در زیارت جامعه کبیره، ویژگی ها دلایل و برکات یک امام خاص در آن  بیان نشده بلکه به تمام ائمه اطهار علیهم السلام و برکات وجودی آنها پرداخته شده است.

زیارت جامعه کبیره امام هادی علیه السلام از این قسم است. یعنی به امامت عامه پرداخته است.

از زیارت جامعه کبیره، به عناوینی مانند: قره العین مولیان و یا تفسیر قرآن ناطق و به تعبیر صاحب الامر ارواحنا له الفداه، نعمت الزیاره، یاد شده است.

 

توضیح فراز 17 السلام علی الائمه الهدی سلام بر شما پیشوایان هدایت

در این فراز امام هادی علیه السلام سه واژه نیاز به توضیح دارد

یکم، سلام

سلام از سلم و آرامش، یعنی اعلام امنیت و آرامش از سوی سلام کننده به سلام شونده،  از همین رو در اسلام دست دادن و سلام کردن با کافر حربی( کافری که با ما در جنگ است) اشکال دارد.

 

 نکته دیگر اینکه در سلام کردن مجموعه آدابی قرار دارد منجمله اینکه جواب سلام واجب است، وقتی زائر به امام سلام می کند یعنی امام را حاضر و ناظر برخود می داند،  و امام سخن او را می شنود و پاسخ او را می دهد.

 

دوم، ائمه

امام به معنای پیشرو، رهبر، مرجع و جلو دار می باشد، ائمه یعنی پیشوایان که جامعه گروه و امتی را به دنبال خود راهبری می کنند.

 

سوم، هدی

هدی، در مقابل ظلالت و گمراهی است، یعنی ائمه جلو داران و پیشوایان هدایت و سعادت هستند، برخلاف گروهی از پیشوایان که پیروان خود را به تاریکی و گمراهی راهنمایی می کنند.

قرآن از امام هدایت که امام منصوب از طرف خداست تعبیر به ( وجعلنهم ائمه یهدون بامرنا) آنان را  پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما، هدایت می گردند. سوره انبیا  آیه 73. 

و از گروهی که مردم را به گمراهی می کشانند تعبیر به ( وجعلنهم ائمه یدعون الی النار) فرعونیان را پیشوایانی که به سوی آتش می خوانند، قرار دادیم.

سوره قصص آیه 41.

امام هدایت و امام نور مقام او از نبوت بالاتر است چراکه ابراهیم پیامبر بعد از سربلندی  در آزمون بندگی به مقام امامت رسید، خداوند در سوره بقره آیه 124  می فرماید: ( واذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما).

 

یک سوال پایانی که به پاسخ آن می پردازم این است که نقش امام هدایت گر در زندگی دنیا و آخرت چیست؟

 

نقش امام در دنیا

1_معنا بخش به زندگی 2_ تکامل 3_ باز شدن دید حقیقت بین 4_ همنشینی با فرشتگان از جمله آثار

در  روایتی که ابن شعبه حرانی در کتاب تحفل عقول از امام صادق علیه السلام نقل کرده است امام صادق علیه السلام می فرمایند:

اگر شیعیان ما استوار بودند، فرشتگان با آنان دست می دادند و ابرها، بر سرشان سایه می انداختند و در روز هم می درخشیدند و از فراز سر و زیر پای خود، روزی می خورند( کنایه از اینکه از آسمان و زمین بر آنان می بارید) و هرچه از خدا می خواستند به آنها می داد.

خداوند در قرآن می فرماید: (ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقموا تتنزل علیهم الملائکه) سوره فصلت آیه 30.

آری برخی از شیعیان به چنین مقامی رسیده اند چنانکه در احوالات، مرحوم آیت الله بهاری همدانی آمده است، که یک روز وقتی به نماز صبح ایستاده بود به ایشان تذکر دادن که هنوز وقت اذان نرسیده!! پاسخ می دهد: وقت اذان رسیده است و من جابه جایی فرشتگان ماموری را که به هنگام اذان صبح فرود می آیند می بینم.

البته در مقابل این شیعیان و پیروان حقیقی ائمه نور و هدایت، کسانی هستند که فقط ادعای شیعه بودن را دارند که امام صادق علیه السلام آنان را پیروان دروغین می خواند: (لیس من شیعتنا من قال بلسانه و خالفنا فی اعمالنا و آثارنا) مستطرفات السرائر ص 639.

 

نقش امام در آخرت

در کتب تفسیری ذیل آیه( یوم ندعوا کل اناس بامامهم) روزی که هر گروهی را با پیشوایشان فرامی خوانیم.  آثار آخرتی ائمه نور و هدی بیان شده است.

71 سوره اسرا،

 از امام صادق علیه السلام سوال شد حضرت فرمود: ( ندعو کل قرن من هذه الامه یامامهم)  هرنسلی از این امت را به نام پیشوایشان فرا می خوانیم.

در ادامه روایت راوی می پرسد: بنابر این، پیامبر خدا  بانسل خود می آید و علی علیه السلام بانسل خود و حسن علیه السلام بانس خود و حسین علیه السلام بانسل خود که در میان آنان به شهادت رسیدند؟؟

امام می فرماید : آری

البته ناگفته پیداست که هر یک از این نسل و امت ها باید در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند که با اهل بیت پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام چگونه رفتار کرده اند!!

 

همچنین در روایت دارد، روزی اصبغ بن نباته که از آن گروهی است که آمدن و با امام علی علیه السلام پیمان بستند تا به همه دستورات مولا عمل کنند و در مقابل حضرت نیز به آنان وعده حتمی  ورود به بهشت را داده بود.  و به ( شرطه الخمیس) نیرو های ویژه، که خالص ترین و رزم آور ترین نیرو های امام علی علیه السلام بودند که در مواقع خاص از آنها استفاده می گردید، _ دانش نامه امیرالمؤمنین علیه السلام ج 4 ص 332و 333.

اصبغ می گوید: امیرالمؤمنین علیه السلام به ما دستور رفتن از کوفه به مدائن را داد، روز یک شنبه حرکت کردیم. عمروبن حریث، با هفت نفر دیگر همرا ما نیامدند و در منطقه حیره، به جایی که ( خورنق) نامیده می شد، رفتند و گفتند: استراحت می کنیم

و روز چهارشنبه، حرکت می کنیم و پیش از نماز جمعه، به علی علیه السلام می پیوندیم.

در حالی که مشغول غذا خوردن بودند، ناگاه سوسماری در برابرشان پیداشد که آن را صید کردند. عمروبن حریث، سوسمار را گرفت و دست اورا بالا آورد و با تمسخر گفت : این امیر مؤمنان است، با وی بیعت کنید.

روز جمعه رسیدن به مدائن درحالی که حضرت خطبه می خواند، وقتی باهم وارد مسجد شدند، حضرت نگاهشان کرد و فرمود:

ای مردم پیامبر خدا ص هزار حدیث به من گفت که برای هر حدیثی، هزار در است و برای هر دری، هزار کلید است ومن،  این سخن خدای را که می فرماید: روزی که هر گروهی را با پیشوایشان، فرا می خوانیم.) شنیدم برای شما به خدا سوگند یاد می کنم که به یقین، در روز قیامت، هشت نفر  به همراه پیشوایشان که سوسمار باشد، برانگیخته خواهند شد و اگر می خواستم که آنان را نام ببرم، نا می بردم.

اصبغ می گوید، عمرو بن حریث را دیدم که از خجالت و ترس سرزنش همچون شاخه نخل، سر فرو افکنده است. ( الخصال، ص 644، ح 26.

در این روایت اهمیت پیروی از امامان و تاثیر آن در زندگی آخرت بیان شده است.

 

در پایان

اکنون باید همه ما تلاش کنیم در دوران امامت بقیه الله الاعظم راه و روش پیروی از امام را یاد بگیریم و در ز ندگی  مراعات کنیم، و بگونه ای عمل کنیم که در روز قیامت  و یوم الحساب با پیروی از امامان با ایشان محشور شویم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها