خبرهای داغ:
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

در غروب سه شنبه رویت هلال ماه شوال و عید فطر امکان ندارد

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: در غروب روز سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 در گرگان و استان گلستان، ماه زودتر از خورشید غروب می کند و در این شرایط رویت هلال ماه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۹۳۴۱۲۷۷
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان: حجت ‌الاسلام والمسلمین قلمکار اصفهانی در دومین جلسه ستاد استهلال مناطق قومی استان گلستان در آستانه حلول ماه شوال و عید سعید فطر در سالن وفاق مرکز اسلامی استان گلستان گفت: در غروب روز سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 در هيچ نقطه‌ای از ايران نمی‌توان هلال شامگاهی را حتی با تلسکوپ و ابزار مجهز هم مشاهده کرد زیرا در غروب روز سه شنبه در گرگان و استان گلستان، ماه حدود 28 دقیقه زودتر از خورشید غروب می کند و در این شرایط رویت هلال ماه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

وی با تاکید براینکه، یقین داریم غروب روز سه شنبه ماه زودتر از خورشید غروب می کند، گفت: در روز سه شنبه در اغلب مناطق دنیا ماه قبل از غروب خورشید غروب می کند و حتی در مکه و شبه جزیره حجاز نیز ماه 12 دقیقه زودتر از خورشید غروب می کند و به هیچ عنوان رویت هلال میسر نیست.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: در غروب روز سه شنبه امکان رویت هلال در هیچ منطقه ای نیست چون ماه به پایان راه خود در رمضان نرسیده است و اگر کشوری اعلام کند که غروب روز سه شنبه هلال ماه را رویت کرده است، این امر اصلا امکان ندارد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه، اگر هوا خوب و مساعد باشد امکان رویت هلال در روز چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 آن هم با ابزار مجهز میسر خواهد شد، گفت: وضعیت رویت هلال ماه شوال و عید فطر در غروب روز چهارشنبه به نحوی است که اگر هوا خوب و مساعد باشد در مناطقی از جنوب ایران با ابزار مجهز رویت اتفاق خواهد افتاد اما در شمال ایران هلال ماه با دوربین و تلسکوپ و توسط افراد خبره قابل رویت خواهد بود.

حجت ‌الاسلام والمسلمین قلمکار اصفهانی خاطر نشان کرد: تمام معیارهای رویت هلال تاکید دارند که قطعا غروب روز چهارشنبه هلال ماه شوال و عید سعید فطر بخاطر باریک بودن هلال ماه فقط با دوربین مجهز قابل مشاهده خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، ستاد استهلال به طور مستمر و در طول سال نیز به طور مستمر در حال فعالیت است، گفت: موضوع استهلال فقط مختص ماه رمضان، ماه شوال و عید سعید فطر نیست بلکه در تمام طول سال نیز ستاد استهلال مقام معظم رهبری فعالیت مستمر خود را دارند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین قلمکار اصفهانی با اشاره به اینکه، ستاد استهلال مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه در داخل کشور و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هم فعالیت دارد، گفت: امسال شاهد آن هستیم که گروه های رصد و استهلال در قاره آفریقا هم فعالیت خواهند داشت و گروه های رصد مستقر در برخی از کشورهای مختلف قاره آفریقا نیز در حال فعالیت و رصد می‌باشند.

حجت الاسلام نور علی دیلم نیز، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در قرآن کریم، احادیث نبی مکرم اسلام (ص) و بزرگان دین به آن توجه فراوان شده است مساله استهلال می باشد که در امورات دینی و عبادی مسلمین به ویژه نمازهای پنج گانه، ماه رمضان، حج و عیدین و سایر اعمال دینی اهمیت بسیار زیادی برای مسملین دارد.

وی با تاکید بر استفاده از فرصت باقی مانده ماه رمضان و بهره مندی از برکات و فضایل این ماه مبارک، افزود: یکی از مباحث مهمی که در کشورمان و همچنین در استان گلستان در بین علمای شیعه و سنی مورد نظر و دقت هست موضوع استهلال می باشد.

رئیس مرکز اسلامی استان گلستان با بیان اینکه، احکام اسلام تابع یک سری قوانین است، گفت: اصول احکام اسلام ثابت و قطعی است و اگر در موضوعات اجتماعی بخواهیم اجتهاد یا تبیین کنیم باید به گونه ای باشد که دین مبین اسلام آن را بیان کرده باشد و با آن در تضاد نباشد.

حجت الاسلام دیلم گفت: اگر در مواقعی بجایی برسیم که موضوعی باعث وهن به اسلام و وهن به قرآن شود، در اینجا علمای اسلام باید راهکاری با توجه به اصول برای این موضوعات دینی و فقهی بدهند.

وی با بیان اینکه، موضوع استهلال از آن دست مباحثی است که جا برای گفت و گو دارد، تصریح کرد: در این راستا علمای اسلام باید برای یک هدف مهمتر و بزرگ تر و برای مصالح کلی اسلام و مسلمین به جمع بندی برسند.

رئیس مرکز اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه، در مبانی مسلمین بحث رویت یک موضوع قطعی است، گفت: 30 روزه بودن ماه، موضوع شهادت 2 مرد و قسم بر این شهادت مورد اشتراک و از اصول قطعی است و هیچ کسی نمی تواند آن را انکار کند اما موضوع استهلال یک موضوع مهم علمی می باشد که لازم است با رویکرد علمی و پژوهشی به آن توجه شود و باید در این زمینه نگاه علمی استهلال را در استان حاکم کنیم.

حجت الاسلام دیلم با اشاره به اینکه، امروز جوانان و روشنفکران جامعه از ما ایراد می گیرند و از آن طرف هم دشمن به دنبال مایوس کردن و ناکار آمد جلوه دادن حوزه های علمیه و روحانیت است، گفت: موضوع استهلال یکی از مصالح عالی امت اسلامی است و گفتگوهای علمی و پژوهشی استهلال برای رسیدن به عید واحد مسلمین اهمیت دارد.

استاد محمد باقر محمد شفیع عضو ستاد استهلال استان گلستان هم در این نشست با تاکید براینکه، محاسبات نجومی نشان می دهد غروب روز سه شنبه امکان روئیت هلال در منطقه نیست، گفت: غروب روز چهارشنبه امکان رویت هلال ماه شوال و عید فطر با ابزار مجهز و دوربین های پیشرفته امکان پذیر خواهد بود و مرجع رسمی اعلام عید فطر دفتر مقام معظم رهبری است و تمام سعی و تلاش ها برای این است که از لحاظ علمی و نجومی اطلاعات رویت هلال به درستی ارسال و اثبات شود و ما هم سهمی در این امر خیر داشته باشیم.
وی با بیان اینکه، بصورت تخصصی گروه هایی هستند که رصد را انجام می دهند، اظهار کرد: گروه های مختلف و متخصص رصدی برای استهلال و رویت هلال با ما همکاری می کنند تا اطلاعات خود را به ما رسانده و به جمع بندی نهایی برسیم.
استاد محمد شفیع افزود: برای رویت هلال ماه شوال و عید فطر تیم رصد در منطقه شوره اینچه برون (تپه میدان تیر) در شمال آق قلا مستقر خواهد شد تا به علت فضای باز و افق خاصی که منطقه دارد بتوانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها