مسئول بسیج مهندسین کشاورزی زنجان در گفت وگو با "بسیج":
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی زنجان بابیان اینکه ایجاد امنیت غذایی از مهم‌ترین اهداف طرح بسیج همگام با کشاورز است،گفت:بسیج در تلاش است تا در حد توان در پیشبرد این هدف و کمک به سازمان جهاد‌کشاورزی کمک کند.
کد خبر: ۹۳۴۱۳۱۵
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
فرهاد امندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج زنجان، با بیان اینکه سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه انصار‌المهدی (عج) استان زنجان از مدت‌ها قبل آغاز به فعالیت کرده است، اظهار داشت: امسال توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها مزین شده است؛ به همین منظور بسیج نیز در تلاش است تا در حد توان در پیشبرد این هدف و کمک به سازمان جهاد‌کشاورزی وارد عرصه خدمت‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی به عنوان پایه اصلی یک جامعه توسعه یافته و قدرتمند به شمار می‌رود و پایین بودن آن در یک جامعه توانمندی‌ها و قابلیت‌های یک ملت را تحلیل داده و کارایی استفاده از منابع محدود را نیز کاهش می‌دهد، افزود: تامین غذا به اتکای واردات همواره وابستگی را افزایش خواهد داد و کشور‌هایی که به این نحو عمل کرده‌اند نه تنها موفقیتی در این زمینه به دست نمی‌آورند بلکه ساختار تولید داخلی خود را نیز از دست خواهند داد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به این که متوسط عملکرد تولیدات محصولات کشاورزی پایین است و سریع‌ترین راهکار ممکن حرکت به سمت خود کفایی، ارتقا بهره‌وری و افزایش میزان عملکرد در واحد سطح است گفت: امروز که اقتصاد به عرصه جنگ و تقابل اسلامی با دشمنان تبدیل شده است، همانگونه که بسیج در دفاع مقدس در مقابله با دشمن وارد عمل شد و معادله‌ها را تغییر داد در این عرصه نیز بسیج وارد میدان شده است تا با کمک جهاد کشاورزی و ارتقاء سطح علمی و مدیریتی نقش جدی و موثر ایفا کند.

وی با اشاره به این که در این طرح مهندسان کشاورزی از مراحل ابتدایی داشت تا برداشت نسبت به مشاوره و نظارت بر کمیت و کیفیت محصول همراه کشاورزان هستند، عنوان کرد: در راستای اهداف مذکور استارت اجرایی طرح بسیج همگام با کشاورز از سال ۹۳ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سطح کشور آغاز شده است.

امندی تأکید کرد: این طرح کمک‌رسان جهاد کشاورزی شده است تا علاوه بر بالا بردن راندمان تولید از ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی فاقد شغل در راستای تولید بیش‌تر با اطلاعات به‌روز‌تر نیز استفاده نماید. چراکه با ارائه آموزش‌های علمی، فاصله کمیت و کیفیت تولید محصول بین کشاورزان با سواد و پیشرو را با کشاورزانی که از سطح دانش آگاهی کم‌تری برخورد‌ارند کمتر می‌کند و در نهایت با افزایش آگاهی‌های علمی و افزایش تولید محصول با کیفیت و افزایش سطح درآمد، سطح رفاهی و برخورداری اقتصادی کشاورزان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج مهندسان کشاورزی برای بالا بردن راندمان ابتدا این مهندسان را آموزش می‌دهد و سپس عملیاتی وارد عرصه خدمت‌رسانی می‌کند، خاطر‌نشان کرد: در سطح استان ۱۸۰ نفر از بسیجیان مهندس کشاورزی آموزش‌های لازم را گذرانیده و آماده بکار گیری در این طرح بر اساس رشته تحصیلی هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته جهش تولید نام گرفته بود در این طرح دو موضوع مطرح شد، مباحث نخست مربوط به کشت محصولات استراتژیک اعم از گندم، جو، کلزا، برنج و ذرت بود و بحث دوم نیز در ارتباط با گوشت قرمز تامین و افزایش بهره‌وری مطرح شده بود.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال برای هر مهندس کشاورز عرصه و روستا مشخص شده و خدمات لازم ارائه می‌شود، عنوان کرد: امسال کلینیک‌های سیار دامپزشکی نیز فعال خواهد بود تا بسیجیان دامپزشک با حضور در سطح روستا‌ها خدمات لازم در امور دام را به روستائیان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های رخ داده یکی از مشکلاتی که در سطح استان مطرح شده سن گندم و طغیان آفت ملخ در شهرستان طارم است، بیان کرد: بسیج در این راستا وارد عمل شده و طبق هماهنگی‌های انجام گرفته ۲۰ خودرو به همراه راننده در حال خدمات‌رسانی هستند. با این حال در کنار این امور بسیجیان مهندس نیز حضور دارند و مشاوره‌ها و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

امندی با بیان اینکه سعی می‌شود تا در سال جاری جلسات امنیت غذایی به طور کامل برگزار و مشکلات کشاورزان احصا شود، تصریح کرد: در این جلسات مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و اعضای قرارگاه امنیت غذایی حضور خواهند داشت تا مشکلات تا حد امکان رفع شود.
 
ارسال نظرات