ماجرای پایانه صادرات و واردات کالاهای کشاورزی ایران که به جای محصولات کشاورزی همه نوع محصول در آن جا موجود است، چیست؟
کد خبر: ۹۳۴۲۸۶۳
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، پایانه صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی ایران، جایی که انتظار می رود متناسب با نامش در آن محصولات کشاورزی انبار و توزیع شوند اما در ین پایانه همه نوع محصول است جز آنکه باید باشد اما ماجرا چیست و چرا کاربری­ این پایانه متعلق به سازمان تعاونی روستایی تغییر یافته است؟

پایانه صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی ایران، جایی که باید محلی برای جمع‌آوری و توزیع محصولات کشاورزان باشد حالا به محلی برای انبار انواع کالا‌های غیرکشاورزی تبدیل شده است.

در ابتدای جاده ورامین پایانه سی هکتاری صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی که متعلق به سازمان تعاونی روستایی، از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است خودنمایی می‌کند.

این پایانه با قدمت پنجاه سال که ده سوله بزرگ را در خود جای داده در سال ۹۵ از طریق سازمان تعاونی روستایی در اختیار یکی از اتحادیه‌های زیر مجموعه قرار می‌گیرد تا این اتحادیه هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و محصولات کشاورزی را با حذف واسطه‌ها به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

ابراهیم شرافتی، مدیرکل حراست وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما میگوید این اتحادیه در تخلفی آشکار این سوله‌ها را به جای اینکه به محصولات کشاورزی اختصاص دهد با قیمت‌های گزاف به افراد مختلف جهت انبار کردن کالا‌های مختلف اجاره می‌دهد.

مشاهدات میدانی این موضوع را به وضوح نمایان می‌سازد که در سوله‌های این مجموعه کالاهایی، چون پارچه، کاغذ دیواری، لوازم یدکی خودرو، بلور و انواع دیگری از محصولات غیرکشاورزی انبار شده‌اند.

انبارداران نسخه قرارداد فی مابین خود و اتحادیه زیر مجموعه تعاونی روستایی رو به ما نشان دادند که در این قرارداد‌ها هیچ نامی از عرضه محصولات کشاورزی برده نشده و این انبارداران بصورت ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان کرایه به اتحادیه مذکور پرداخت می‌کنند.

به گفته مدیرکل حراست وزارت جهاد کشاورزی حالا با ورود قوه قضائیه به موضوع، حکم تخلیه این مجموعه و واگذاری دوباره آن به سازمان تعاونی روستایی صادر شده است.

البته در این میان از کم کاری‌ها و ضعف نظارت صورت گرفته توسط سازمان تعاونی روستایی و وزارت جهاد کشاورزی در این چند ساله که باعث شده این پایانه ۳۰ هکتاری سال‌ها از دسترس کشاورزان و زنجیره توزیع محصولات کشاورزی دور بماند نباید به سادگی عبور کرد.

در این گذر امید می‌رود هم برخورد با متخلفان و هم بازگشت این پایانه به عرصه توزیع محصولات کشاورزی هر چه زودتر به انجام برسد.

 

ارسال نظرات