در سفر نجار به چهارمحال و بختیاری از دشت بحرانی شهرکرد و پروژه های پایگاه امداد هوایی و زهشکی منظریه شهرکرد بازدید و کلنگ سالن چندمنظور هفشجان به زمین زده شد.
کد خبر: ۹۳۴۲۹۸۶
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ برنامه بازدید 2روزه ی اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور از استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  در سفر به استان چهارمحال و بختیاری به همراه استاندار ، نماینده مردم در مجلس و تعدادی از مدیران استان از از دشت بحرانی با مساحت مفید 400 هکتار( بخشی از مساحت 397 کیلومتری دشت شهرکرد، که در جنوب شهر شهرکرد واقع شده است) بازدید کرد.

دشت شهرکرد از دیر بازمحل تولید محصولات کشاورزی بوده است و در مرکز دشت وجود مرغزار طبیعی یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد کشور را تشکیل می دهد که متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل خشکسالی های مکررو چرای مفرط و برداشت های بی رویه از منابع آبی تحت الارض و بارگذاری بیش از توان این عرصه شاهد افت آبهای زیرزمینی طی دوره 30 ساله 1370 لغایت 1400 بوده است که در این مدت سالیانه حدود 0.5 متر سطح ایستائی دشت افت نموده است و باعث کاهش شدید حجم آب موجود در دشت ، از بین رفتن پوشش مرغزار و بروز ریز گرد ها از پهنه مرغزار و دشت به سمت شهربه لحاظ قرار گرفتن محل در جهت باد های غالب به جهت جنوب غربی ضرورت تغذیه مصنوعی این آبخوان بشدت احساس می گردد.

گفتنی است؛ آقای نجار در این سفر از روند اجرای پروژه های پایگاه امداد هوایی استان چهارمحال و بختیاری و پروژه زهکشی شهرک منظریه شهرکرد بازدید کرد.

آئین کلنگ زنی عملیات اجرایی ساخت سالن چند منظوره و فضاهای جانبی شهر هفشجان از توابع مرکز استان چهارمحال و بختیاری در زمینی به وسعت ۱۸ هزار متر مربع از دیگر برنامه های حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این استان بود.

اسماعیل نجار در این مراسم با اشاره به کاهش 52درصدی  بارندگی‌های کشور در سال‌زراعی جاری که نسبت به ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده ، اظهار کرد: امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات برای جبران بخشی از خشکسالی‌های کشور تا پایان شهریورماه سال‌جاری درخواست شده است.

این مقام مسئول همچنین از درخواست ۲هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض و ۲۰ هزار میلیارد ریال برای خرید نهاده‌های دامی عشایر کشور خبر داد و گفت: جهادکشاورزی با خرید تضمینی یک میلیون رأس دام نیز موافقت کرده است.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه اختصاص بودجه از محل تبصره 13 برای مهار روان آب های کشور کافی نیست، گفت: از سوی سازمان مدیریت بحران کشور سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار در بودجه برای خرید نردبان‌های بلند آتش‌نشانی ویژه ساختمان‌های بلندمرتبه در شهرهای ایران اختصاص داده شد.

ارسال نظرات