رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد، موضوع مربوط به عشایر و تقویت آن حتما باید در قانون مذکور مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۹۳۴۳۲۰۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر قالیباف امروز (سه‌شنبه) در جلسه با فراکسیون عشایری مجلس، رئیس سازمان عشایر، رئیس سازمان نوسازی مدارس و رئیس سازمان بسیج عشایری گفت: فلسفه وجودی مسئولان توجه به محرومان است، همان طور که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند «آنهایی که تا آخر پای انقلاب می‌مانند، کسانی هستند که طعم محرومیت و فقر را چشیده باشند.» بنابراین صاحبان انقلاب محرومان و مستضعفان هستند.

وی عشایر توانمند هستند اما مجموعه‌ای از اقدامات مدیریتی و مسائل طبیعی موانعی را برای عشایر ایجاد کرده تا توانمندی آنها روز به روز تضعیف شود گفت: درحالی که نباید اجازه دهیم عشایر تضعیف شوند بلکه باید به دنبال تقویت این قشر غیور باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید گوشت دام سبک توسط عشایر، افزود: کشور نیازمند ذخیره استراتژیک گوشت قرمز است و چه بهتر که اولویت تأمین گوشت را به خرید از عشایر اختصاص دهیم. و اگر در این حوزه مشکل ایجاد شود ناشی از ضعف مدیریتی و کم دقتی به این موضوع است.

قالیباف با تأکید بر اینکه زندگی عشایر یک سبک زندگی مهم است، افزود: بنده در دوران حضورم در نیروی انتظامی نقش موثر آنها را در حوزه امنیت مشاهده کردم. همچنین عشایر در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست کشور تأثیرگذار هستند بنابراین از هر بعد که نگاه کنیم این سبک زندگی چند وجهی می‌تواند برای کشور موثر باشد و طبیعتا بی‌توجهی به آنها نیز تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: عشایر توانمندی بالقوه‌ای دارند اما نوع رفتار و تصمیم‌گیری های مدیریتی اجازه نمی‌دهد این توانمندی‌ها بالفعل شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های فراکسیون عشایری مجلس گفت: با توجه به اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد، موضوع مربوط به عشایر و تقویت آن حتما باید در قانون مذکور مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف در همین زمینه تصریح کرد: برای حوزه جاده‌ای و روستایی در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار مناسبی پیش‌بینی شده است اما درست هزینه کردن آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به صحبت‌های امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه عشایر ذخیره انقلاب هستند، ادامه داد: عشایر در دوران دفاع مقدس از جمله رزمنده‌های مقاوم آن دوران بودند؛ بنده در اوایل جنگ محبت عشایر ایلام را درک کردم بنابراین برای کمک به رفع مشکلات آنها با تمام وجود پای کار هستم.

در این نشست رئیس سازمان بسیج عشایری نیز توضیحاتی در خصوص چالش‌های قشر عشایر در حوزه آب شرب، بهداشت، آموزش و اقدامات سازمان متبوع خود برای کاهش مشکلات این قشر ارائه کرد.

سعیدی به خلا حضور دستگاههای فرهنگی، عدم رعایت عدالت آموزشی مورد انتظار مقام معظم رهبری، مشکلات دانش آموزان عشایر در حوزه ی امکانات اولیه مانند کانکس، چادر ، آب شرب، سرویس بهداشتی به عنوان مسائل اساسی دانش آموزان عشایر اشاره کرد .

احمد سعیدی نداشتن صرفه اقتصادی زندگی عشایر را یکی از چالش های بزرگ این قشر عنوان کرد.

وی افزو: سازمان بسیج عشایری برای حل این مشکل در حال حاضر دو طرح  افزایش بهره وری دام سبک و فرآوری کرک و پشم، را در دست اقدام دارد که در بعضی استانها به صورت آزمایشی در حال اجراست و بعد از دریافت بازخورد و رفع اشکالات و موانع در کل کشور اجرا خواهد شد.

سعیدی در ادامه به برگزاری اولین کنگره شهدای عشایر کشور در سال 1400 اشاره کرد و گفت: این کنگره با سه رویکرد فرهنگی،محرومیت زدایی و وحدت اقوامبرگزار می شود که در حوزه محرومیت زدایی و کمک های مومنانه جمعا مبلغ 56 میلیارد تومان کمک به صورت نقدی و غیر نقدی توسط بسیج عشایر تهیه و توزیع شده است.

همچنین رئیس سازمان عشایری توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی عشایر و میزان تولیدات آنها در حوزه مواد غذایی مانند گوشت و لبنیات اشاره و بر ضرورت توجه بیشتر به بهسازی مدارس عشایری تاکید کرد.

گفتنی است، در این جلسه تفاهم نامه‌ی همکاری مشترک سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و سازمان امور عشایری ایران با هدف استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس مناطق عشایری و تجهیز مدارس مناطق عشایری امضاء شد.

ارسال نظرات