خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین؛

جایگاه هنر خوشنویسی در جهان، خاص استان قزوین است

خزائلی گفت: جایگاه هنر خوشنویسی قزوین در جهان بر هیچ کس پوشیده نیست.
کد خبر: ۹۳۴۳۳۱۸
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، علیرضا خزائلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری رشته خوشنویسی که به میزبانی استان قزوین برگزار می شود بیان کرد: جایگاه خط و خوشنویسی در فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح بالایی است و بسیاری از بناهای تاریخی کشور به دلیل وجه تمایز آنها به اثر خوشنویسی است که وجود دارد که هم در استان و هم در کشور وجود دارد.

وی گفت: چندی پیش در رسانه ها خبری منتشر شد که کشور ترکیه ادعای خوشنویسی جهان اسلام را دارد که بلافاصله با برخورد ایران مواجه شد چرا که جایگاه این هنر در جهان بر هیچ کس پوشیده نیست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهار کرد: هنر خوشنویسی به واسطه هنر بودن در وزارت فرهنگ و ارشاد بررسی می شود و آثار قدما و ثبت آثار را مورد پیگیری قرار می دهد.

وی افزود: دانش خط سیاق، خوشنویسی مهارت نستعلیق و مهارت آهار مهره کاغذ توسط میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده و شیوه خوشنویسی سیاه مشق عماد الکتاب قزوینی، شیوه نستعلیق نویسی میرعماد حسنی قزوینی، مهارت نقاشی خط محمدعلی خارجی قزوینی، مهارت خوشنویسی ملک محمد قزوینی و ثبت حاملان میراث ناملموس محمد احصایی نیز در حال ثبت می باشد.

خزائلی گفت: در اداره میراث فرهنگی برای اولین بار در کشور میدان میرعماد را به ثبت رساندیم و موزه خوشنویسی را راه اندازی کردیم و به دنبال ثبت جایگاه این موزه هستیم.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها