بی‌پولی ساخت سد دالکی دشتستان را کند کرد

مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب بوشهر گفت: وجود مشکلاتی در زمینه تامین اعتبار، موجب کندی روند ساخت و کاهش جبهه ­های کاری سد دالکی دشتستان شده است.
کد خبر: ۹۳۴۳۶۴۱
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از دشتستان، جهانگیر کدخداپور مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه­‌ای بوشهر عنوان کرد: رودخانه دالکی یکی از مهم‌ترین رودخانه­‌های استان بوشهر است که خشکسالی­‌های دهه اخیر منجر به کاهش شدید آورد آب و افت کمی و کیفی محصولات نخلستان‌های تحت شرب آن شده است.
او افزود: با توجه به سیلاب­‌های زمستانه در این رودخانه و خشکی شدید آن در سایر فصل‌های سال، ساخت سد دالکی به عنوان راهکار نجات نخیلات این منطقه شناخته شد تا با کنترل روان‌آب­‌های فصل بارندگی، آبی پایدار برای استفاده در تابستان­‌های گرم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
نماینده مجری طرح سد دالکی با اشاره به اینکه تونل­ انحراف آب این سد مرداد پارسال تکمیل شد، ادامه داد: این دو رشته تونل انحراف آب در مجموع هزار و ۵۰۰ متر طول دارند و برای تکمیل آن‌­ها ۳۵۰ هزار مترمکعب خاک­برداری و ۵۴ هزار مترمکعب بتن­ ریزی انجام گرفته است.
کدخداپور بیان کرد: شروع ساخت فرازبند سد دالکی با ارتفاع ۶۰ متر از مرداد ۱۳۹۹ آغاز شده و هم اکنون با گذشت ۹ ماه به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.
او، فرازبند سد دالکی را از نوع خاکی با هسته رسی نامید و گفت: برای تکمیل فرازبند سد دالکی ۱۷۰ هزار مترمکعب خاک­برداری و ۷۳۰­هزار مترمکعب خاک­ریزی انجام گرفته است.
مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه­‌ای بوشهر عنوان کرد: وجود مشکلاتی در زمینه تامین اعتبار، موجب کندی روند ساخت و کاهش جبهه ­های کاری سد دالکی شده است، اما خاک­برداری بدنه اصلی سد و سرریز آن همچنان در حال اجرا است.
کدخداپور بیان کرد: با پیگیری­‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و همچنین استاندار بوشهر و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، امیدواریم تا گره ­های مالی این طرح حیاتی هرچه سریع­‌تر گشوده شود.
او گفت: بهره ­برداری از این سد موجب احیاء کشاورزی منطقه، تامین معیشت کشاورزان و نخل­ داران و در نتیجه آن جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر و حفظ توازن جمعیت استان بوشهر خواهد شد.
سد دالکی در شهرستان دشتستان، بر رودخانه دالکی در حال ساخت است و هم اکنون ۳۹ درصد پیشرفت دارد.
این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب و با اعتبار یک ­هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگ‌ترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر شناخته می­ شود.
سد دالکی منجر به ذخیره ­سازی روان‌آب‌های فصلی و کاهش خسارات سیلاب مخرب می‌شود.
انتهای پیام/
ارسال نظرات