بیانیه شورای تبیین مواضع کشور بسیج دانشجویی در حمایت از شورای نگهبان

به راستی ماهیت اصلی شورای نگهبان پاسداری از قانون اساسی است که به پای آن خون هزاران شهید نثار شده است. تبلور این پاسداری در جایگاه ریاست جمهوری، نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت افرادی است که بتوانند تمام قد خود را وقف تحقق آرمان¬های انقلاب اسلامی نموده و توان اجرای مسئولیت¬های سنگینی را داشته باشند که چشم مستضعفان عالم به دنبال شکل گیری آن است.
کد خبر: ۹۳۴۵۴۹۵
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

بیانیه شورای تبیین مواضع کشور بسیج دانشجویی در حمایت از شورای نگهبان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا

 

اعضای محترم شورای نگهبان؛

سلام علیکم؛

به راستی ماهیت اصلی شورای نگهبان پاسداری از قانون اساسی است که به پای آن خون هزاران شهید نثار شده است. تبلور این پاسداری در جایگاه ریاست جمهوری، نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت افرادی است که بتوانند تمام قد خود را وقف تحقق آرمان­های انقلاب اسلامی نموده و توان اجرای مسئولیت­های سنگینی را داشته باشند که چشم مستضعفان عالم به دنبال شکل گیری آن است.

انتظار مردم به ویژه دانشجویان انقلابی همیشه آن بوده است که شورای نگهبان بدون مصلحت سنجی و با در نظر گرفتن معیارها و ملاک های قانونی که در قانون اساسی و سیاست­های کلی انتخابات به خوبی ترسیم شده است به احراز و اعلام صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بپردازد و این امر را اقدامی مترقی در تحقق مردم سالاری دینی و انتخاب آگاهانه قلمداد می نماییم.

اکنون پس از انتشار لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات سیزدهمین دوره ی ریاست جمهوری، عده­ای برآن شدند تا جایگاه و فعل شورای نگهبان را آماج تاخت و تاز و بعضا انتقام گیری سیاسی خود قرار دهند و چه کسی است که نداند شیپور خیرخواهی دشمنان دشنه به کف انقلاب و حالت دلسوزانه آنان نسبت به مشارکت مردم سرپوشی بر نیات پلیدانه دشمنان در مواجه با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

در این میان برخی از اشخاص و گروه­های بعضا انقلابی نیز به همراهی با این جریان دست زده و آنانی که تا صباحی قبل تر منتقد شورای نگهبان در خصوص چرایی تایید صلاحیت رئیس جمهور وقت بوده و سودای استیضاح وی را داشتند اکنون به دنبال فشار بر شورای نگهبان بوده و به دنبال تغییر نظر این شورا هستند. افرادی که یکبار به شورای نگهبان صفت انقلابی می دهند و بار دیگر این شورا رامحافظه کار قلمداد می­نمایند !

در این میان عده­ای نیز شورای نگهبان را مسئول افزایش مشارکت معرفی می­نمایند غافل از آنکه در سیاست­های کلی انتخابات شورای نگهبان در چارچوب دو محور، مسئولیت جلب مشارکت حداکثری را بر عهده دارد:

الف- تعیین سازوکارهای شفاف، زمان‌بندی‌شده و اطمینان‌بخش و فراهم کردن حضور داوطلبان یا نمایندگان آنها در تمام مراحل.

 ب- پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان

که با دقت در این دو محور وزن دهی و حضور نماینده جریان­های سیاسی و... در انتخابات به هیچ وجه بر عهده شورای نگهبان قرار داده نشده است. اکنون نیز اگر عده­ای مبهوت عدم احراز صلاحیت برخی می­باشند می­توانند از ظرفیت محور دوم استفاده نمایند.

باید گفت مشارکت حداکثری با تواصی و امیدآفرینی اتفاق می‌افتد، نه تایید صلاحیت عده‌ای خاص. تقویت نظام اسلامی با مصلحت‌اندیشی محافظه کارانه اجرا نمی‌گردد و نباید سودجویان به بهانه‌ی شور انتخاباتی قاطعیت شورای نگهبان را درانجام وظایف خود زیر سوال ببرند. تصمیم گیری در مورد صلاحیت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فقط در شورای نگهبان و بر اساس سازوکارهای قانونی می باشد.

از این گذشته آنچه جای تعجب همگان را بیشتر برانگیخت، اظهارات یکی از اعضای شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سال ها در بلندپایه ترین مساند امور کشور تکیه زده بود و هم اکنون نیز در یکی از عالی ترین نهادهای نظام تولیت دارد؛ ایشان به گونه ای پیرامون تایید صلاحیت های اخیر این شورا موضع گیری نموده و از تصمیم سازی های برخی افراد و نهادها سخن گفته که متاسفانه بستری برای تشدید فشارها بر شورای نگهبان را فراهم کرده است. حال انتظار آن بود که حتی با وجود تفاوت دیدگاه، مواضعی یکدست و هم­نوا از اعضای محترم شورای نگهبان به گوش برسد.

در پایان شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کل کشور ضمن حمایت قاطع از نهاد شورای نگهبان و تصمیم­های قانونی این نهاد که بر اساس مر قانون بوده است، تلاش خواهد نمود تا با ایجاد فضایی امیدبخش و مضاعف نمودن تلاش های خویش مشارکتی حداکثری و ستودنی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم بزند.

والسلام علیکم

شورای تبیین مواضع کشوری بسیج دانشجویی

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار