معاونت دبير کل حزب الله در تشريح اوضاع منطقه؛

شيخ نعيم قاسم: اوضاع سوريه رو به بهبود است

معاون دبير کل حزب الله گفت : اوضاع سوريه رو به بهبود است و نظام سوریه به خوبی جایگاه خود را تثبیت کرده است.
کد خبر: ۹۳۴۶۱۷۱
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت استقبال گسترده از انتخابات سوریه نشان می‌دهد اوضاع این کشور در حال بهبود است و باقی نگه داشتن آوارگان خارج از سوریه به عنوان ابزاری برای کنار زدن رئیس جمهور سوریه با شکست مواجه شد، زیرا در این مراکز از انتخابات استقبال زیادی صورت گرفت.

به نوشته پایگاه العهد لبنان، شیخ نعیم قاسم گفت گزینه ادامه فعالیت کشور بدون وجود دولت به معنای ادامه هرج و مرج اقتصادی، اجتماعی و وخامت پی در پی اوضاع است. وی تاکید کرد تشکیل دولت تنها راه طبیعی و الزامی برای آغاز حل اوضاع لبنان است.


شیخ نعیم قاسم درباره انتخابات سوریه گفت شیخ نعیم قاسم درباره استقبال گسترده از انتخابات سوریه گفت این موضوع نشان می‌دهد که اوضاع سوریه در حال بهبود است و نظام سوریه به خوبی جایگاه خود را تثبیت کرده است. برخلاف تبلیغات غرب و برخی کشور‌های حاشیه خلیج (فارس)، مردم سوریه از ترکیب نظام این کشور و ادامه فعالیت آن حمایت می‌کنند و مخالف هرج و مرج و تجزیه سوریه هستند. این شرایط، کاملا با آنچه برخی طرف‌ها به آن دل بسته بودند، تفاوت دارد. برخی به باقی ماندن آوارگان خارج از سوریه به عنوان ابزاری برای رأی دادن به شخصی غیر از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و کنار زدن وی به روش دمکراتیک و قانونی دل بسته بودند. برای همه آن‌ها مشخص شد که این امید بیهوده‌ای است، زیرا در مراکز خارج از سوریه در محل حضور آوارگان، استقبال گسترده‌ای از انتخاب بشار اسد صورت گرفت. به نظرم، این موفقیت و پیروزی است، زیرا وجود سوریه و ثبات آن در آینده ادامه خواهد داشت و همه کسانی که به دنبال راه حلی در سوریه هستند، باید با نظام سوریه همکاری کنند؛ نه با آمریکا، اسرائیل و گروه‌هایی مانند داعش که با آن‌ها در تخریب سوریه همکاری کردند.

درباره تعرض به برخی از رأی دهندگان در لبنان بیانیه صادر و اعلام کرد این‌ها علیه مردمی تجاوزگری کردند که حق بیان دیدگاه خود را دارند. در نتیجه، هر بهانه‌ای که برای این تجاوزگری وجود داشته باشد، قابل قبول نیست.


وی درباره اصلاح روابط بین جنبش حماس، سوریه و نقش حزب الله در این زمینه گفت طی ماه‌های گذشته مسائل مربوط به این روابط را دنبال می‌کردیم. در زمینه ازسرگیری احتمالی روابط بین دو طرف پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است؛ اما اتفاقی که در نبرد شرافتمندانه «سیف القدس» روی داد، به این اقدامات سرعت داد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه میزبان نیرو‌های مقاومت در دمشق بود. همان طور که رهبری حماس در پاسخ گفت پیش بینی می‌شد که سوریه این اقدام را انجام دهد، زیرا همواره از مقاومت حمایت کرده است. به امید خداوند به زودی، شاهد ازسرگیری طبیعی روابط و اصلاح شکاف‌ها خواهیم بود.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سؤالی درباره هماهنگی بین مقاومت در لبنان و غزه، گفت مشخص شد که سطح همکاری بین جمهوری اسلامی (ایران)، حزب الله و مقاومت در فلسطین در زمینه‌های تجهیزات، امکانات، آموزش، ساخت و ساز به سطح بالایی رسیده است. در نتیجه، هر نوع جزئیات دیگری درباره سازوکار‌های هماهنگی، موضوعی امنیتی است و نمی‌توانیم جزئیات آن را به صراحت بیان کنیم؛ اما واضح و روشن است که شکر خدا، در نبرد اخیر پیگیری شبانه روز و همکاری دائمی وجود داشت.


معاون دبیر کل حزب الله لبنان در خصوص حضور علنی یحیی السنوار در خیابان‌های غزه به رغم تهدید‌های علنی اسرائیل، گفت دشمن اسرائیلی معمولا برای تأثیرگذاری بر روحیه دشمنان خود تهدیداتش را تشدید می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز به مفهوم مقاومت پی نبرده و نیرو‌های مقاومت را نمی‌شناسد که به پیروزی الهی ایمان دارند و در زمینه چالش و رویارویی، در کنار نیرو‌های مجاهد و شریف، در خط مقدم می‌ایستند. به همین سبب، حضور علنی السنوار در خیابان‌ها به منزله چالشی واضح و روشن برای دشمن اسرائیلی است؛ بر این اساس که تهدید‌های آن نمی‌تواند اثری روی مقاومت و رهبری آن بگذارد.


وی در پاسخ به سؤالی در خصوص معادله «قرار گرفتن قدس در برابر جنگ منطقه ای» که دبیر کل حزب الله لبنان به آن اشاره کرد، گفت نمی‌توان زمان مشخصی برای جنگ‌هایی تعیین کرد که شاید اسرائیل آن را آغاز کند. یا نمی‌توان زمانی برای تحولاتی تعیین کرد که ممکن است به جنگ فراگیر منطقه‌ای منجر شود. این موضوع به تحولات میدانی مرتبط است که اکنون وجود ندارد یا شرایط برای چنین تحولاتی آماده نشده است. اما این موضوع باید واضح و روشن باشد که حزب الله همواره برای هر نوع تحول حساب شده یا حساب نشده آمادگی دارد.


شیخ نعیم قاسم درباره کسانی که برای ایجاد تفرقه بین گروه‌های مقاومت در منطقه بر مسائل مذهبی تکیه می‌کنند، گفت عمل مقاومت علیه اسرائیل به شرافتمندانه اسلامی، ملی گرا، قومیتی و انسانی مرتبط است. در نتیجه همه کسانی که تلاش می‌کنند در روابط جنبش‌های مقاومت ایجاد اختلاف کنند، کار بیهوده‌ای انجام می‌دهند، زیرا سطح همکاری و همبستگی در اقدامات مقاومت در شرایط مختلف به شکل واضح و روشنی مشخص شد. به ویژه در آخرین برهه که معلوم شد میزان همکاری بین نیرو‌های مقاومت در امتداد منطقه در سطح بسیار بالا و فراتر از مسائل مذهبی یا طایفه‌ای است.


معاون دبیر کل حزب الله لبنان در پاسخ به سؤالی درباره میزان توانایی مقاومت برای ایجاد بازدارندگی در برابر تجاوزگری‌های اسرائیل، گفت بازدارندگی مقاومت حزب الله در برابر اسرائیل به ادله زیادی نیاز ندارد. طی ۲۱ سال، اسرائیل یک بار سال ۲۰۰۶ با تجاوزگری پیش بینی می‌کرد که مقاومت در لبنان را سرکوب می‌کند؛ اما به سختی شکست خورد. از ۱۵ سال پیش تاکنون، همچنان در برابر اسرائیل بازدارندگی ایجاد شده است. این موضوع خود گواهی برای پیروزی در تجاوزگری ۲۰۰۶ اسرائیل و آثار پیروزی حزب الله بر تل آویو است. به طوری که اسرائیل جرأت نمی‌کند به هیچ شکلی وارد تجاوزگری دیگری شود؛ زیرا به خوبی می‌داند که پاسخ مقاومت بسیار سخت خواهد بود؛ به ویژه که امکانات و روش عمل آن طی سال‌های گذشته به شکل غیر عادی پیشرفت کرده است و شرایط این حزب در مقایسه با تجاوزگری ۲۰۰۶، بسیار بهتر است.


شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سؤال العهد درباره ادامه اتهامات رسانه‌های عربستان علیه حزب الله در خصوص تجارت مواد مخدر، گفت باید حزب الله، مواد مخدر، کشور‌های حاشیه خلیج (فارس)، اتهامات و ادله را از یکدیگر جدا کرد. اولا حزب الله به تجارت مواد مخدر نمی‌پردازد و هیچ نوع ارتباطی بین این حزب و تجارت مواد مخدر وجود ندارد. حزب الله تجارت و استفاده از مواد مخدر را حرام می‌داند. دستگاه‌های امنیتی لبنان هم به خوبی از کمک‌های حزب الله در زمینه بازداشت افراد یا یورش به سمت گروه‌ها در مناطق مختلف آگاه هستند و ما توانایی کمک به دستگاه‌های امنیتی را داریم. اما ادعا‌های غرب درباره تجارت مواد مخدر در سطح بین المللی، نیازمند گواه و سند است. آن‌ها تلاش می‌کنند این اتهام‌های ساختگی را علیه حزب الله مطرح کنند. در سطح جهانی و محلی این موضوع ثابت نشده است و ثابت نخواهد شد، زیرا ما مخالف مواد مخدر و تجارت آن هستیم.

ارسال نظرات