خبرهای داغ:
کارشناسان سازمان ملل متحد، تحقیق کانادا و واتیکان را درباره قبرستان کودکان بومی در استان بریتیش کلمبیای کانادا خواستار شدند.
کد خبر: ۹۳۴۷۹۹۸
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل دیروز جمعه، از کانادا و واتیکان خواستند تا تحقیقات کامل و سریعی درباره کشف یک قبرستان مخفی در یک مدرسه مذهبی بومیان در غرب کانادا انجام گیرد.

۹ کارشناس سازمان ملل گفته اند: «ما از مقامات می‌خواهیم تا تحقیقات کاملی از جمله بررسی‌های پزشکی قانونی باقی مانده اجساد، درباره شرایط و مسئولیت‌های حول مرگ‌های رخ داده، انجام گیرد و درباره کودکان مفقود شده روند شناسایی و ثبت مشخصات طی شود.»

این کارشناسان همچنین از کانادا خواستند تا تحقیقات مشابهی درباره تمام دیگر مدارس بومیان در کانادا انجام دهد. آن‌ها گفته اند، قربانیان حق دارند تا از اطلاعات کامل خشونت‌های رخ داده مطلع باشند.

در درخواست آن‌ها ذکر شده است: «حوزه قضایی باید تحقیقات جنایی درباره تمام مرگ‌های مشکوک و اتهامات شکنجه و آزار و اذیت جنسی علیه کودکان حاضر در این مدارس ترتیب دهد، و افراد مسئول و پنهان کارانی که ممکن است اکنون زنده باشند را محاکمه کنند.»

براساس گفته کارشناسان سازمان ملل، نقش حقوق بشر گسترده‌ای علیه کودکان بومی کانادا صورت گرفته است. پیشتر؛ دولت کانادا اعلام کرد که گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه شبانه‌روزی در استان بریتیش کلمبیا را کشف کرده است.

مدرسه کلمپوس با هدف جداسازی کودکان بومی از خانواده و تدریس زبان انگلیسی به آن‌ها به جای زبان مادری و فرهنگ بومی، توسط کلیسای کاتولیک در سال ۱۸۹۰ راه‌اندازی شد و در اواخر دهه ۶۰ میلادی نظارت بر این مدرسه شبانه‌روزی به دولت کانادا محول شد. این مدرسه در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد. پس از ۴ دهه تعطیلی، جسد ۲۱۵ کودک بومی محصل این مدرسه در محوطه آن کشف شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها