خبرهای داغ:
پیگیری بسیج قزوین از مطالبه جدی مردم روستای وروق شهرستان آوج

تا محرز شدن هویت این مکان، اوقاف اقدامی نخواهد کرد

حجت الاسلام مجیدی گفت: تا محرز شدن امامزاده بودن این مکان، اداره کل اوقاف استان برای بازسازی آن ورود نخواهد یافت.
کد خبر: ۹۳۴۸۹۸۶
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

به گزارش بسیج قزوین، چندی پیش عکس هایی از یک مکان گنبدی آجری با نشانه هایی از یک مقبره منتشر شد که البته با توجه به عکس های موجود به نظر می رسد این مکان تبدیل به مخروبه شده و فضایی برای امضا و یادگاری های خانوادگی است.

آنچه بیش از همه توجه بیننده را به این عکس ها جلب می کند، عنوانی است که به این مکان اطلاق شده و بنا به گفته اهالی محل، این مکان، مقبره یکی از نوادگان امام جعفرصادق(ع) است.

طبق شنیده ها، این مکان، امامزاده کمال الدین از نوادگان امام جعفرصادق(ع) در روستای وروق از توابع شهرستان آوج می باشد و اهالی برای بازسازی این مکان اقدام به اطلاع رسانی و پیگیری کرده اند.

شجره نامه این مکان، سرقت شد

مرادی، یکی از افرادی که در جریان امور مربوط به این مکان می باشد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: طبق تأئید اهالی روستا با استناد به شجره نامه ای که از این مکان موجود بوده، این مکان مربوط به امامزاده کمال الدین یکی از نوادگان منتسب به امام جعفرصادق(ع) است که متأسفانه این شجره نامه به دلیل قدمت تاریخی، توسط سارقین ربوده شده و در حال حاضر این شجره نامه در دست نمی باشد.

وی گفت: در دو صورت هویت امامزادگان از سوی سازمان اوقاف محرز می شود، یکی اینکه شجره نامه داشته باشد و دیگر اینکه امامزاده ای معروف و مسبوق به سابقه و مورد تائید اهالی باشد. این مکان در شهرستان آوج بعنوان امامزاده ای معروف شناخته شده و چندین قرن از ایجاد آن می گذرد. از طرفی این مکان، حتی اگر امامزاده نباشد، مکان مقدسی است و اهالی این روستا و روستاهای اطراف اعتقاد عمیقی به آن دارند و لذا نیاز به رسیدگی و پیگیری از سوی متولیان امر دارد.

این مکان به دفعات زیاد مورد دستبرد سارقین قرار گرفته است

مرادی در پاسخ به این سوال که با توجه به مقدس بودن و اعتقاد قلبی اهالی به این مکان، چرا اهالی روستا در راستای نگهداری از این مکان اهتمام نداشته اند اضافه کرد: با توجه به اینکه این مکان از سوی هیچ دستگاهی بعنوان متولی، مورد توجه نبوده، اغلب مورد دستبرد سارقین قرار گرفته و با توجه به اینکه دو بار از سوی اهالی روستا مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته اما همچنان مورد دستبرد دزدان دفینه قرار گرفته و اهالی خواستار توجه به این مکان از سوی دستگاه های متولی هستند.

پیگیری اهالی برای هویت بخشی به مکان، بی نتیجه بوده

وی گفت: اهالی روستا دوبار پیگیر هویت بخشی به این مکان بوده اند اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده اند و این مطالبه جدی مردم روستا برای ساماندهی این مکان می باشد چرا که این بنا با توجه به قدمت، تاریخی بوده و قطعا هر نوع تعمیر در این بنا با برخورد جدی دستگاه های متولی مواجه خواهد بود.

به گزارش بسیج، از دیرباز، امامزادگان از مکان های مقدس و مورد احترام مردم ایران بوده اند و مأوای تمام دلسوختگان خاندان عترت در زمانی هستند که دسترسی به قبور مطهر ائمه اطهار امکان پذیر نمی باشد.

اما قطعا انتساب یک مکان به عنوان امامزاده شرایط خاص و ویژه ای دارد و بدون سند و مدرک نمی توان هر مکان مورد احترامی را به عنوان امامزاده به مردم معرفی کرد. از سوی دیگر، در سراسر کشور مکان های مقدسی وجود دارد که منتسب به سادات بوده و بسیار مورد احترام اهالی آن محل می باشند که با نظر مساعد دستگاه های متولی، از این فضاها نیز به خوبی مراقبت می شود.

چنین امامزاده ای در سیستم اوقاف به ثبت نرسیده است

در همین راستا حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: این مکان که از آن به عنوان امامزاده کمال الدین منتسب به امام جعفر صادق(ع) یاد شده، در سیستم و اطلاعات و آمار ما در استان قزوین وجود ندارد.

وی گفت: مردم و سکنه این روستا معتقد به امامزاده بودن این مکان می باشند اما چنین امامزاده ایی با مشخصات ذکر شده در سیستم اوقاف ثبت نشده است لذا ابتدا ما باید به صحت و سقم امامزاده بودن این مکان برسیم چرا که ثبت یک امامزاده نیاز به مدت ها تحقیق و پیگیری از منابع و مراجع دارد و به همین سرعت نمی توان اعلام کرد که چنین مکانی امامزاده بوده و تحت مدیریت اوقاف استان می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: پس از اطلاع رسانی، بازدیدهایی از این مکان انجام شده و آنچه در حال حاضر می توان اعلام کرد این است که این مکان جزو آمار امامزادگان استان قزوین نبوده و اطمینان از امامزاده بودن این مکان، زمانبر است.

به دلیل عدم ثبت، تکلیفی برای اوقاف جهت نگهداری از این مکان وجود نداشته است

حجت الاسلام مجیدی با اشاره به فضای داخلی این مکان که بی شباهت به مخروبه نیست عنوان کرد: این مکان در منطقه ای قرار دارد که دسترسی به آن سخت است. لذا دسترسی به این مکان برای مردم روستا امکان پذیر بوده است. اما حتی اگر به اعتقاد مردم روستا این مکان مقدس و مقبره یکی از نوادگان ائمه می باشد، توقع می رفته که مردم در حفظ و نگهداری این مکان اهتمام لازم را داشته و حرمت آن را حفظ کنند. این در حالی است که هنوز برای ما محرز نشده که این مکان مربوط به یکی از امامزادگان است و لذا تکلیفی برای اوقاف جهت نگهداری از این مکان وجود نداشته است.

تا محرز شدن امامزاده بودن این مکان، اداره کل اوقاف استان برای بازسازی این مکان ورود نخواهد یافت

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: قصد ما توهین به محضر شخصی که در آن مکان آرمیده نیست اما اگر چنین امامزاده ای در کتب تاریخی که نام امامزادگان ایران در آن ذکر شده، وجود داشته باشد قطعا اداره کل اوقاف استان با جدیت پیگیر ساماندهی و بازسازی مقبره خواهد بود. لذا تا محرز شدن امامزاده بودن این مکان، اداره کل اوقاف استان برای بازسازی این مکان ورود نخواهد یافت و پس از اینکه این مکان ذیل سازمان اوقاف به ثبت رسید، اعتبارات لازم برای بازسازی این مکان با همکاری مردم محترم روستا آغاز خواهد شد.

به گزارش بسیج، با توجه به مطالبه اهالی روستا در خصوص ساماندهی این مکان، خبرگزاری بسیج قزوین، پیگیر این امر خواهد بود و اخبار و اطلاعات آن از سوی این خبرگزاری منتشر می شود.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها