تشکل‌های دغدغه مند و فعال در ایران می‌توانند با راهکارهایی همچون فعالیت در فضای مجازی، تولید تراکت با مضمون و محتوای ملی‌گرا و بومی، پشت ماشین‌نویسی، تعیین آهنگ پیشواز به افزایش مشارکت کمک کنند.
کد خبر: ۹۳۴۹۶۴۶
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، حمیدرضا دنیادیده، خبرنگار و فعال رسانه‌ای گیلان در یادداشتی نوشت: از مهم‌ترین رکن و وجوه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران حضور حداکثری، مشارکت فعالانه و پویای واجدین شرایط و همچنین انتخاب اصلح از بین نامزد‌های مورد تائید است.

در انتخابات پیشین، حضور کاندیدا‌های مورد تائید مراجع ذیصلاح در بین مردم مناطق مختلف شرایط را برای حضور هرچه بهتر واجدین شرایط رأی فراهم می‌کرد و سهم بسزایی در سرازیر شدن آرای مردمی داشت، اما این مهم با گسترش شیوع کرونا ویروس با موانعی روبرو شده است.

اگرچه گسترش شیوع ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی کرونا حماسه سیاسی انتخابات ۲۸ خرداد را تحت تأثیر قرار داده و به‌نوعی تبلیغات حضوری و میدانی را برای نامزد‌های انتخابات محدود کرده، اما به حول قوه الهی به میدان آمدن تمام ظرفیت رسانه ملی، اصحاب جراید و مطبوعات به‌خوبی توانسته عیار نامزد‌های انتخابات را بسنجد و مردم را به گزینه اصلح نزدیک کند.

اما علیرغم معرفی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری همچنان مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی یکی از دغدغه‌های دلسوزان نظام و حافظان امنیت این مرزوبوم هست که به نظر می‌رسد باید اسلوب و شیوه‌های خلاقانه توسط احزاب سیاسی، گروه‌های مردم‌نهاد، تشکل‌های انقلابی و جبهه عظیم مردمی موردتوجه قرار بگیرد.

نگارنده در ادامه یادداشت تلاش کرده تا فارغ از سوق دادن افکار عمومی به کاندیدای خاص، شیوه‌های نوآورانه و خلاقانه را برای افزایش مشارکت مردمی به‌صورت موردی تبیین و تشریح کند.

*هر اکانت یک ستاد انتخابات

امروزه با توسعه شبکه‌های موبایلی و فضای مجازی بستر فعالیت قشر عظیمی از مردم در فضای سایبر مهیا شده و می‌توان علیرغم ایجاد تشکیل گروه‌ها و کانال‌ها، از این ظرفیت در افزایش مشارکت برای انتخابات استفاده کرد.

از دیگر راه‌ها برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو می‌توان به تعیین عکس پروفایل به تصاویر انگیزشی مزین به مضمون و مفهوم انتخابات نیز اشاره کرد.

هر صاحب صفحه مجازی در فضای سایبری می‌تواند با بهره‌گیری و الهام گرفتن از تاریخ، تمدن و فرهنگ منطقه محل زندگی خود تصاویری را با هشتک‌های مرتبط نظیر #همه-می‌آییم را تولید و  در  اختیار همشهری‌های خود قرار دهد.

*پشت ماشین‌نویسی

یکی از طرح‌های مد در جوامع امروزی به‌ویژه در ایام خاص نظیر ایام محرم،  اربعین و یا ایام‌الله‌ها، پشت ماشین‌نویسی است که بسیاری از مردم و فعالان مدنی و مذهبی به این سبک و سیاق علاقه‌مند هستند و می‌تواند به‌عنوان یک کار ارزشمند و اثرگذار در افزایش مشارکت مردمی تلقی شود.

استفاده از جملات کوتاهی همچون به نیابت از حاج قاسم رأی می‌دهم، رأی می‌دهم؛ فقط به عشق ایران، اثرگذاریم و .. ازجمله پیشنهاد‌هایی است که می‌تواند در افزایش مشارکت در انتخابات پیش رو مثمر ثمر باشد.

*راه‌اندازی پویش‌های مردمی

راه‌اندازی پویش‌های مردمی یکی از راهکار‌ها برای افزایش مشارکت مردمی به‌حساب می‌آید و این شیوه جذاب به‌اضافه تعیین و تقدیم جوایز به فعالین پویش بسیار می‌تواند موجب تقویت شور و هیجان انتخاباتی شود.

راه‌اندازی پویش‌هایی نظیر  #من-هم-رأی_می‌دهم و گرفتن عکس با این جمله یا با  پرچم ایران توسط طیف‌ها و سلایق مختلف و فعالین ورزشی و هنری یا حتی سیاسی بسیار می‌تواند موجب گرم‌تر شدن انتخابات شود.

یکی از راه‌های گرم کردن بازار پویش به‌ویژه پویش‌های سیاسی و حماسی عکس گرفتن با جملات و طرح‌های هم محتوا با عنوان پویش و انتشار آن در کانال‌های مجازی پرمخاطب است که می‌توان با انتشار و دست‌به‌دست کردن عکس گرفته‌شده و افزایش شمار بازدیدها، به تصویری که بیشترین بازدید را تا شب انتخابات را به خود اختصاص می‌دهد، جوایزی را تعیین و تقدیم کرد.

*آهنگ‌های پیشواز انتخابات

امروزه همه اپراتور‌های موبایلی به‌جای شنیدن بوق پشت تلفن، کد‌های دستوری را ایجاد کرده‌اند که با شماره‌گیری و صرف هزینه‌ای بسیار اندک از سوی صاحب خط تلفن همراه، گیرنده تماس آهنگ و یا صوت تعیین‌شده را می‌شوند؛ این بستر یکی از بهترین بستر‌ها برای شورونشاط انتخابات در فضای کنونی جامعه می‌تواند به کار گرفته شود.

کد‌های دستوری آهنگ‌های پیشواز با موضوع انتخابات ازجمله کد‌هایی دستوری مشاهیر و بزرگان سیاسی کشور من‌جمله مقام معظم رهبری را می‌توان با مراجعه با سایت اپراتور‌ها و یا با جست‌وجو در فضای اینترنت یافت.

*استفاده از ظرفیت کاریزمای شهید سلیمانی در بیلبورد‌های تبلیغاتی شهر

شهرداری‌ها نقش بسیار مهم در ایجاد شور و شعور حماسه ۲۸ خردادماه دارند و در خلق این حماسه ملی و ماندگار نباید از هرگونه کوششی دریغ کنند چراکه علاوه در نزد مردم، در برابر خدا، نظام و انقلاب اسلامی مدیون خواهند بود.

شهرداری‌ها در بحران کرونا بسیار خوب عمل مردند و با استفاده از عکس نوشته‌ها و تولید محتوای رسانه‌ای بسیار خوب درخشیدند و اکنون نیز باید خوش بدرخشند.

شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از بیلبورد‌های انتخاباتی شور حماسی بیافرینند که نمونه‌ای از شورآفرینی استفاده از شخصیت کاریزمای و محبوب انقلاب اسلامی و مردم ایران همچون شهید سلیمانی است.

شهید سلیمانی: جمهوری اسلامی حرم است

آغاز رزمایش مدافعان حرم: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

*تاکسی آرایی / اتوبوس آرایی

امروزه اغلب شهرداری‌ها از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس برای تبلیغات استفاده می‌کنند که در فضای کنونی انتخابات این مهم نیز می‌تواند جایگزین شود.

*خیزش اصناف

اصناف به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجوعه‌های اقتصادی اجتماعی جامعه ثابت کرده‌اند در خلق تمامی حماسه‌های پیشین پیش‌قدم بوده‌اند و امروزه نیز این قشر به‌عنوان محور جریانات سیاسی به‌حساب می‌آیند.

تهیه و تولید تراکت و پوستر توسط هر صنف با جملاتی کوتاه و با بهره‌گیری از تمثال رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی، مشاهیر و مفاخر بومی هر منطقه می‌تواند موجب هم‌گرایی صنوف در مشارکت حداکثری و همچنین مردم شود.

*مدافعان سلامت، در تدارک خلق حماسه سیاسی

امروز با شیوع بیماری کرونا، شمار بالایی از مدافعان سلامت به این ویروس مبتلا، شهید و جان‌باخته‌اند و این جان‌نثاری‌ها و جان‌فشانی‌ها می‌طلبد این قشر سفیدپوش و پاک‌طینت و فرهیخته به سبب قدرت نفوذ و تقویت قداست و جایگاه اجتماعی‌شان در جامعه در افزایش مشارکت‌های مردمی و همچنین صنف بهداشت و درمان پیشگام شوند و گوی سبقت را در ایجاد شور انتخاباتی از سایر صنوف فعال در کشور بربایند.

*پرچم ایران، نماد همگرایی و حماسه‌آفرینی

پرچم جمهوری اسلامی ایران همیشه محور وحدت، غرور ملی و اقتدار مثال‌زدنی بوده و پیشنهاد می‌شود تا روز انتخابات به سبک دهه فجر، و یا سایر ایام‌الله‌ها جلوی مساجد، محلات، ادارات و خیابان‌ها با پرچم‌های کوچک و آویز جمهوری اسلامی ایران مزین شود.

*سرودخوانی سیار نوجوانان

خوشبختانه با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق مختلف کشور به‌ویژه استان گیلان شاهد فعالیت اثربخش گروه‌های سرود هستیم و به‌کرات درصحنه‌های سیاسی و اجتماعی نظیر ایام‌الله ۲۲ بهمن شاهد سرودخوانی نوجوانان بوده‌ایم.

گروه‌های سرود نوجوانان و شعرخوانی حماسی، ملی و انقلابی به‌صورت سیار یا ثابت در میدان‌ها و پارک‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای افراد رهگذر یکی از راهکار‌ها برای جلب مشارکت عمومی در حماسه ملی ۲۸ خردادماه است.

*تهیه و تولید بنر توسط گروه‌های فعال مدنی

جمهوری اسلامی ایران به خود می‌بالد که با توسعه مراکز آموزش عالی، به تشکیل تشکل‌های دانشجویی بهاداده و اکنون شاهد فعالیت چشمگیر آن‌ها در اغلب فعالیت‌ها به شکل میدانی و مجازی هستیم.

تهیه و تولید بنر یا سایر فعالیت‌های مشابه توسط قشر پرانرژی جوان و دانشجو به‌ویژه فعالین مدنی و سیاسی یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای ترویج فرهنگ عبادی سیاسی انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

دانشجویان و فعالین مدنی می‌توانند در طراحی بنر‌ها و توزیع در سطح شهرستان‌ها و دانشگاه‌ها و یا سایر مناطق مستعد با به‌کارگیری از جملاتی همچون خیز دوباره (نام شهرستان/ دانشگاه)، ... روز تا خلق حماسه‌ای دیگر، همه برای ایران، شهر / دانشگاه آماده قیام و حماسه، در تدارک تکرار حماسه‌ای بزرگ و ... شور انتخاباتی را ترویج و تقویت کنند.

*برگزاری جشن تکلیف سیاسی

برگزاری جشن تکلیف سیاسی ویژه رأی اولی‌ها در پارک‌ها و یا فضا‌های باز، از دیگر راهکار‌ها برای توسعه مشارکت سایسی مردم در انتخابات پیش رو است که شهرداری‌ها و یا سایر تشکل‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد و برنامه ریزی جهت اجرای مسابقات می‌تواند بسیار در افزایش مشارکت انتخابات پیش رو اثرگذار باشد.

 پخش آهنگ‌های انقلابی از بلندگو‌های شهر و جلوی ستاد‌های انتخاباتی، پخش کلیپ‌های دعوت به انتخابات در بین الصلاتین مساجد و پخش سرود‌های ملی بلافاصله بعد از پایان نماز،  تهیه دستبند‌هایی ظریف و کوچک از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران ویژه جوانان انقلابی و توزیع در ستاد‌های انتخاباتی، ایجاد رزمایش مجازی در شب‌های منتهی به انتخابات و سایر برنامه‌های متنوع ازجمله برنامه‌هایی هست که می‌تواند شورونشاط انتخاباتی را در استان حماسه ساز گیلان و ایران اسلامی پر رنگ‌تر از گذشته کند.

دستگاه‌های انقلابی، سازمان‌های فرهنگی، هیآت مذهبی، تشگل‌های اجتماعی، رسانه ها، سمن‌ها و همه فعالین مدنی باید با برگزاری جلسه و هم افزایی و اقدام سریع و به هنگام  گامی جهت تحقق مشارکت حداکثری بردارند چرا که به فرمود: ه رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات در یک روز برگزار می‌شود، اما اثر آن تا سال‌ها باقی می‌ماند؛ یادمان نرود زمان غنیمت است و دشمنان ما بسیار هریس!

انتهای پیام/


منبع: فارس
ارسال نظرات