سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
امام خمینی(ره):من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد/پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد . . . و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید       
l_marquee
کد خبر: ۹۳۵۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰- ۲۷: ۱۷
سید مهدی شیرمردی، مشاور عالی اقتصاد و انرژی ستاد آیت‌الله رئیسی
نگاهی به فهرست کشورهای پیشرو در عرصه صادرات نشان می‌دهد که یک بال توسعه‌یابی بزرگان تجارت خارجی در دنیا، به‌کارگیری رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف از سوی این کشورها است.

برخی از این کشورها، از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، در بازارهای صادراتی از چند ده رایزن بازرگانی برای مشتری‌یابی و فروش محصولات و تولیدات بنگاه‌های خود بهره می‌برند، اتفاقی که برای بخش #دیپلماسی_اقتصادی ایران همچنان یک رویای دست‌نیافتنی است.

کم‌کاری‌ها در بخش دیپلماسی اقتصادی و نقش بسیار کم‌فروغ رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌های ایران در کمک به توسعه بازارهای صادراتی موجب پیدایش وضعیت کنونی در تجارت خارجی کشور و سهم ناچیز کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی شده است، با این حال فرصت‌‌سوزی‌ها در این حوزه را هنوز هم می‌توان جبران کرد.

تجارت خارجی ایران با وجود کارشناسان خبره و آگاه به بازار کشور هدف و مسلط به دانش و فن تجارت و مسائل مالی در سفارتخانه‌های خارجی، می‌توانست در دوره تحریم‌ها و به تازگی نیز در دوران کرونا، ضربه‌گیر مطمئنی داشته و با توان بالاتری از پیچ موانع عبور کند.

با این حال، این فرصت هنوز مهیاست که بخش #دیپلماسی_اقتصادی کشور دست به کار تجهیز و توانمندسازی مراکز ارتباطی تجار و بازرگانان کشور با بازارهای صادراتی زده و در این راه نیز از ظرفیت و توان بخش‌خصوصی استفاده کند.

وزارت خارجه برای حداکثرسازی در این بخش، باید محافظه‌کاری‌ها را کنار گذاشته و طی مشورت با تشکل‌های تخصصی صادراتی کشور در انتخاب رایزنان بازرگانی ایران گام‌های جدی بردارد.

حضور دائمی کالای ایرانی در بازارهای صادراتی اهمیت زیادی دارد که این حضور زیر سایه دستورالعمل‌ها و مقررات خلق‌الساعه دستگاه‌های دولتی در داخل کشور، در مخاطره جدی قرار گرفته‌است.

صادرکننده ایرانی در شرایط کنونی با دشواری فراوان و رقابت عملا یک‌طرفه با تجار دیگر کشورها، کالا و خدمات را صادرات و برای حفظ بازار به دست آمده تلاش می‌کند، با این حال، موانعی از سوی برخی دستگاه‌های دولتی پیش پا صادرکننده قرار می‌گیرد که به مراتب دشوارتر از تحریم‌های آمریکاست، قطعا در دولت آیت الله رئیسی این بی برنامگی ها در یپلماسی اقتصادی به پایان می رسد ، لذا برای حضرت آیت الله رئیسی اولویت معیشت و تولید ملی است ، در گام اول دولت سیزدهم متخصصین‌جوان امر اقتصاد و دیپلماسی بر سر کار خواهند آمد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: