با موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رشته تخصصی جراحی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۳۵۱۳۰۱
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان؛ نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: با پیگیری‌های زیاد، مجوز راه‌اندازی رشته تخصصی جراحی عمومی پس از ۲۳ سال به دانشگاه علوم پزشکی سمنان تعلق گرفت.

او افزود: بر این اساس وزیر بهداشت در جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با راه‌اندازی رشته تخصصی جراحی عمومی در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان موافقت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ابراز امیدواری کرد، با ایجاد این رشته در دانشگاه، زمینه توسعه رشته‌های تخصصی فراهم می‌شود.

جراحی عمومی انجام امور درمانی بر اندام‌های شکمی شامل مری، معده، روده باریک، روده بزرگ، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا و مجرا‌های صفرا و اغلب غده تیروئید را بر عهده دارد.

از آنجا که متخصصین جراحی عمومی اولین سطح ارائه خدمات به بیماران تصادفی و اورژانس‌های تهدید کننده حیات میباشند، دامنه فعالیت‌ها و توانایی شان بسیار وسیع است و در مواقع لزوم قادر به انجام جراحی‌های اورژانس رشته‌های دیگر مانند جراحی‌های ارتوپدی، جراحی‌های زنان، جراحی‌های اورولوژی، و در مواردی از جراحی‌های مغز و اعصاب نیز هستند.

متخصصین جراحی عمومی از این سبب عمومی نامیده می‌شوند که قادر به جراحی همه اعضای بدن می‌باشند و تنها رشته از رشته‌های تخصصی جراحی است که اصول جراحی (PRINCIPLES OF SURGERY) همچون آب و الکترولیت و هموستاز را می‌شناسند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها