مسئول دفتر نمایندگی ولی ناحیه در سپاه ناحیه امام هادی (ع):
مسئول دفتر نمایندگی ولی ناحیه در سپاه ناحیه امام هادی (ع) گفت: در زمان امام رضا (ع) مناظرات کلامی میان فرقه ها و نحله های مختلف با شیعیان به اوج خود رسید.
کد خبر: ۹۳۵۲۶۳۹
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام دهفولی، مسئول دفتر نمایندگی ولی ناحیه در سپاه ناحیه امام هادی (ع) ضمن عرض تبریک ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت گفت: روز یازدهم ماه ذیقعده سال ۱۴۸ هجری در خانه امام موسی بن جعفر (ع) در مدینه، فرزندی چشم به جهان گشود که او را (علی) نامیدند و بعد پدر امامت شیعه را بر عهده داشت.

وی مطرح کرد: دوران امامت آن حضرت ۲۰ سال به طول انجامید که با سه تن از حاکمان عباسی یعنی هارون، امین و مامون همزمان بود. مشهورترین القاب آن حضرت عبارت است از رضا، زکی، صابر و عالم آل محمد که این لقب را امام کاظم (ع) با استناد به فرمایش امام صادق (ع) بر وی نهاد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی ناحیه در سپاه ناحیه امام هادی (ع) بیان کرد: در زمان امام رضا (ع) مناظرات کلامی میان فرقه ها و نحله های مختلف با شیعیان به اوج خود رسید لذا بعضی از اصحاب امام رضا (ع) با بهره گیری از احادیث آن حضرت به مناظره با مخالفین می پرداختند. با بررسی آمار مورخین به این نکته می رسیم که حدود ۵۰۰ روایت از آن حضرت نقل شده است.

وی افزود: یکی از این احادیث حدیث سلسله الذهب است که نشان دهنده موضع گیری سیاسی امام در قبال حکومت بنی عباس است و در واقع اشاره ای به رابطه ولایت و توحید دارد و می فرماید: اگر ملتی خواهان زندگی با فضیلت می باشد بایستی مسئله رهبری جامعه برایشان حل شود زیرا اگر مردم به ولایت میل نشان ندهند جهان صحنه تاخت و تاز ستمگران و استعمار گران خواهد شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی ناحیه در سپاه ناحیه امام هادی (ع) ادامه داد: در واقع امام با این حدیث موضع صریحی نسبت به حکومت بنی عباس دارد و مخالفت خود را با این حکومت به وسیله ذکر این حدیث اعلام می دارد. از دیگر اقدامات امام رضا (ع) می توان به فعالیت های دینی و اجتماعی آن حضرت اشاره کرد.

وی گفت: وی پس از اینکه امامت شیعیان را عهده دار شد به شهرهای مختلف سفر و با پایگاه های مردمی خود دیدار می کرد و به مسائل آنها پاسخ می داد. همچنین با دانشمندان غیر مسلمان ملاقات می کرد تا در خصوص مسائل اعتقادی و کلامی با آن ها مناظره و گفت و گو کند. از دیگر فعالیت های آن حضرت تربیت شاگردان بود که از جمله آنها می توان به ابا صلت و یونس بن عبد الرحمن اشاره کرد که همواره پاسدار حریم ولایت و مرزبان فرهنگ شیعه بودند.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها