خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با اعضای بسیج مهندسین فارس:
عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با اعضای بسیج مهندسین فارس گفت: صداقت و امانت، دو ارزش فراموش شده است که باید مورد توجه اقشار رمختلف قرار گیرد.
کد خبر: ۹۳۵۲۸۲۸
|
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اخلاق مهندسی که به همت سازمان بسیج مهندسین سپاه فجر فارس با حضور آیت الله سید شرف‌الدین ملک‌‌حسینی از اعضای خبرگان رهبری و مدیر مدرسه خان شیراز، در آن مکان برگزار شد.

آیت الله ملک حسینی در این نشست با بیان اینکه برخی از خلقیات میان تخصص‌های مختلف مشترک است و اگر چه بیش از چهل سال از انقلاب می‌گذرد اما مطرح کردن آن در این زمان نیز خوب است، اظهار داشت: باید به چیزهایی معتقد باشیم، اخلاقمان مزین به آن باشد، باید مومن باشیم متخلق و خلاق باشیم تا هدف محقق شود و در غیر این صورت به هدف نخواهید رسید، فرد باید معتقد باشد که خداوند، نتیجه رفتار را هم در جامعه به فرد نشان می‌دهد و هم در درون خود فرد.

وی تصریح کرد: اگر کسی در نظام مهندسی به معنای خاص قرار می‌گیرد، نیازمند الزاماتی علمی است و هر کسی متوجه شد که درس‌های دانشگاهی را خوب متوجه نشده و برای یک پروژه سرگردان است، باید بداند و باور داشته باشد که اخلاق حرفه‌ای ندارد و در این صورت به جامعه مهندسی، افراد جامعه و حتی طبیعت خیانت کرده‌ است.

ملک‌حسینی این‌ها را جزیی از اعتقادات دانست و افزود: اگر انسان وارد یک حیطه شد، باید به قاعده‌های علمی آن حوزه باور و اعتقاد داشته باشد و بعد از آن، دانستن و متخلق بودن است.

صداقت و امانت، دو ارزش فراموش شده است که باید مورد توجه اقشار رمختلف قرار گیرد

وی صادق بودن و امین بودن را دو حقیقت فراموش شده انسانیت دانست که رهاورد انبیا است و گفت: اگر شما صادق نباشید، یعنی نه برای خودتان احترام قائل هستید نه برای ارباب رجوع و نه برای پرونده‌هایی که قرار است سال‌ها ثبت شود.

مدیر مدرسه علمیه خان شیراز با بیان اینکه چگونه عمل کردن از مباحث دیگر حوزه اخلاق مهندسی است گفت: انسانی که از او انتظار خیر است تلاش می‌کند که هرگز به سمت بدی نرود، پس انتظارات اخلاقی انسان‌ها از هم، باعث قوام اخلاقی میان انسان‌ها می‌شود و این همان عقل اجتماعی است.

وی تاکید کرد: رفتار بسیج باید به گونه‌ای باشد که وقتی جایی وارد می‌شود، مردم بدانند که برای خیر و کار عملی برای مردم وارد شده است و مردم به آنها اعتماد داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید با بسترسازی اعتماد متقابل برای انتظار خیر شود، ادامه داد: انسانی که خوبی کم دیگران را زیاد و خوبی زیاد خود را کم بشمارد، دارای کمال عقل است چرا که با این رفتار، انگیزه کار نیک به افراد می‌دهد و یک ایمنی به خود می‌بخشد چرا که آن افراد، با انگیزه به انجام کارهای نیک می‌پردازد و این، نفعش برای همگان است و تکرار کار خیر در خود فرد هم ادامه می‌یابد و این دو نگاه، جامعه را به امواج کار خیر وا می دارد؛ و این، نهایت عقل است.

صداقت و امانت، دو ارزش فراموش شده است که باید مورد توجه اقشار رمختلف قرار گیرد

در ادامه نیما زارع مسئول بسیج مهندسین سپاه فجر استان فارس ضمن تبریک ایام دهه کرامت با بیان اینکه در سازمان بسیج، 22 قشر تخصصی تعریف شده است اظهار داشت: بسیج مهندسین به دلیل تعدد اهداف و برنامه‌ها به سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و عمران و معماری تقسیم شده است.

به گفته وی حوزه‌های آموزشی و تخصصی و بصیرت‌افزایی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای این قشر است که امروز نخستین نشست تخصصی اخلاق مهندسی با حضور آیت‌الله ملک حسینی در مدرسه خان شیراز برگزار شد.

صداقت و امانت، دو ارزش فراموش شده است که باید مورد توجه اقشار رمختلف قرار گیرد

در ادامه آرش فرج‌زاده قائم مقام شهردار شیراز نیز در این نشست اظهار داشت: شهرداری شیراز، بالغ بر 13 هزار پرسنل و هزار نفر بسیجی دارد که قریب به یک هزار نفر از مهندسین هستند و این کار ما را کمی سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه خدمات شهرداری حوزه‌های زیادی را شامل می‌شود گفت: اخلاق حرفه‌ای در هر شغلی نیازمند شاغلان است و امسال هم که تولید مد نظر است، به اخلاق مهندسی باید توجه ویژه‌ای داشت چرا که ویژگی‌های اخلاق مهندسی به همراه تخصص، سبب تولید بهتر خواهد شد چرا که به فرموده مقام معظم رهبری هم علم بدون اخلاق، به درد نمی‌خورد.

فرج‌زاده گفت: جامعه امروز نیازمند به اخلاق حرفه‌ای، به عنوان مغز درون حرفه هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار