چرا رئیسی، رئیس دولت شد؟

مهرعلیزاده وعده تشکیل دولت سوم خاتمی را داد؛ رضایی یارانه 450 هزار تومانی، قاضی زاده وام ۵۰۰ میلیونی، جلیلی رفع فیلترینگ، همتی انتقاد به محدودیت دختران بی حجاب و زاکانی انتقاد از دولت؛ اما چرا رئیسی انتخاب شد؟
کد خبر: ۹۳۵۲۸۹۹
|
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

مردم آگاهانه رای دادند چون صحبت های مهر علیزاده به زبان آذری برای ایجاد حس ناسیونالیستی و تعصب و قومیت گرایی، تاثیری در ایجاد هیجانات کاذب نداشت؛ توهین و تخریب و تهمت رقبا مبنی بر بی سواد بودن رقیب، اثر معکوس داشت؛ سلبریتی ها در رای مردم نقشی نداشتند؛ مردم به کارنامه نامزدها رای دادند؛ سواد رسانه ای جامعه رشد چشمگیری داشته و تخریب های هماهنگ و طراحی شده در فضای مجازی نقشی در انتخاب مردم نداشت.

 برخلاف وعده های سایر نامزدهای ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی وعده ای نداد. او گفت: دولت مردمی وعده ای نمی دهد که‌نتواند عمل کند. رئیسی با اشاره به ابعاد زندگی امام راحل و نیاز امروز کشور به تاسی از سیره رهبر کبیر انقلاب، صداقت با مردم را از مهمترین ویژگی های ایشان برشمرد وتاکید کرد که دولت مردمی وعده های صادق و قابل انجام به مردم می دهد.

در دورهای قبلی انتخابات ریاست جمهوری، خاتمی و روحانی، با شعار آزادی، رگ خواب بسیاری از جوان ها و حتی سایر اقشار را بدست آوردند؛ همتی هم تصور می کرد اگر پایش را جای پای خاتمی و روحانی بگذارد، رای بالایی را از جوانان جذب می کند، برای همین، جریمه دختران بی حجاب در خودرو‌های شخصی و گشت ارشاد و مسائلی از این دست را مطرح کرد و با وجودی که حدود دو سال سکان بانک مرکزی به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین نهادها در اقتصاد کشور را بر عهده داشت، اما مدعی بود که مشکل کشور اقتصاد است و من اقتصاد دان هستم و اقتصاد بیمار کشور را جراحی می کنم.

اینکه همتی مدعی می شود همسرش را وارد عرصه انتخابات کرده و به زنان اهمیت می دهد و به تبع او سایر کاندیداها هم بانوان را در تبلیغات خود بکار می گیرند، تکرار شعارِ کلیشه‌ای «دفاع از حقوق اجتماعی زنان» است که اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات مطرح می کنند. شاید این موضوع در سال‌های گذشته جذابیت خاصی در بین برخی از اقشار جامعه داشت، اما اکنون چنین شعارهایی چندان طرفدار ندارد؛ با مراجعه به میزان آراء همتی هم می بینیم که حدود 2 میلیون و 400 نفر با سیاست های اصلاح طلبان همراه هستند.

مردم که سال ها می بینند دولت ها در پرداخت یارانه 45 هزار تومانی به روغن سوزی افتاده اند، طرح پرداخت یارانه 450 هزار تومانی و حقوق ماهانه به زنان خانه دار از سوی محسن رضایی هم آنها را وسوسه نکرد و مردم می دانستند که این وعده ها در حد شعار باقی می ماند و عملی نخواهد شد؛ با مراجعه به تعداد رای هایی که رضایی  کسب کرد هم می توان دریافت که درد مردم اقتصاد نیست؛ البته مشکل اقتصادی در سال های اخیر امان مردم را بریده، اما درد آنها بیش از آنکه اقتصاد و معیشت باشد، فساد دولتی است و اگر فساد در درون دولت کنترل شود، اقتصاد درمان می شود.   

از سوی دیگر زوج های جوان که برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید هفت خان رستم را بگذرانند ، می دانند که پرداخت وام 500 میلون تومانی به یک شوخی نزدیک تر است و این وعده هم عملی نخواهد شد برای همین است که تعداد آراء ماخوذه قاضی زاده هاشمی هم به یک میلیون نرسید.

محور صحبت های زاکانی هم بیشتر بر روی نقد دولت یازدهم و دوازدهم و تبیین ضعف دولت روحانی در سیاست خارجی و چشم انتظاری او به گشایش اقتصادی در صورت رفع تحریم ها بود و اظهار می داشت که دولت 8 ساله فعلی از ظرفیت های داخلی غافل شده است.

 اما؛ محور صحبت های سید ابراهیم رئیسی، پشتیبانی از تولید و مانع زدایی و تحقق شعار سال، بهبود وضعیت آشفته تولید و رفع مشکلات تولیدکنندگان و مبارزه با فساد است؛ چیزی که مردم در سال های اخیر از افزایش آن رنج می برند و شنیدن اخبار اختلاس، رانت و غیره از سوی بستگان درجه یک مسئولان رده بالا و ارشد دولتی در چند سال گذشته باعث کاهش اعتماد مردم به همه چیز شده است.

مردم در انتخابات 1400 آگاهانه وارد عرصه شدند و علی رغم تبلیغات گسترده شبکه های خارجی بر علیه نظام؛ علی رغم مشکلات بسیار جدی در وضعیت معیشتی و افزایش چند باره و چند صد درصدی کالاها و خدمات و علی رغم چنبره ویروس کرونا، برای تغییر جدی شرایط و تعمیر اساسی اقتصاد بیمار وارد میدان شدند. مردم میدان با عمل کردن به وصیت مرد میدان، حماسه ساز شدند.

مردم به  آیت الله رئیسی رای دادند چون: فساد، رانت و اشرافی گری، بیشتر از مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها را عذاب می داد. اگر ریشه فساد خشک شود؛ رفاه، سلامت، آسایش، ارزانی، تولید و اشتغال هم به دنبال آن می آید. معنویات حلقه مفقوده مدیریتی در کشور ماست، اگر حفظ و حراست از بیت المال در راس کارها باشد، اگر کارها برای خدا باشد؛ پیشرفت و توسعه کشور سرعت می گیرد.

امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: تو به فکر آخرتت باش، دنیا خودش ذلیلانه به دنبالت می آید.

 

 علی اشرف خانلری

ارسال نظرات